AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.742

Var köpa LSD till E82 135i?

Sida 1 av 2
za
19
zand
bmw 135
Undrar om någon vet var man kan få bytat till lsd till min 135. Har läst lite på olika sidor men hittar inget i sverige, känns ganska bökingt att skicka iväg diffen.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
jag läst någonstans, kommer inte ihåg var, men att vissa 135 redan har LSD från fabrik, tror det är runt 09/10 det kom, om det stämmer vet ja inte, men för att åter gå till din fråga så skulle jag höra med Länk dom kan sin sak, å kan säker hjälpa mig.

nu blev jag och sugen på att byta på min 135:)
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Länk
za
19
zand
bmw 135
Tackar ringer dem imorgon och hör.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Skriv är sen vad dom sa:) är sugen jag med
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Berne: Ingen modern BMW förutom M-modellerna har mekanisk diffbroms, inte heller 135i.

zand
bmw 135
Jag har frågat need for speed i malmö om de kan komma med ett prisförslag. Känns smidigast då jag bor i lund annars blir det schmieidmann.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Grelle: Det är ju just därför en del av oss funderar på att byta diffen.

Jag har tagit in offerter på detta till min 335i men det har inte blivit av ännu.
Den vanligaste diffen till våra bilar är quaife. Dessa säljs bland annat av Schmiedmann som även kan montera. En annan bra firma som har dem är Pean Sweden men de har ingen verkstad så man får ordna montering själv.

Det skiljer också på olika modeller. En del har svetsad så då byter man hela klumpen vilket är dyrare men går snabbare. På de bultade byter man bara innanmätet.

De flesta på marknaden hämtar nog diffarna från Birds (i UK) så där kan man beställa direkt också.

/DJ
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
BMW-dj:

Har du några priser från dessa ställen? Tänkte om det är värt att ta hem en från tex uk? Eller att köpta från Sverige?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmw-dj. Det är jag med på. Men kolla post 2 i tråden så ser du vad jag kommenterade.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Grelle: Sorry, missade det.

Berne:

Vissa år har BMW haft ett system som använder bakbromsarna för att simulera en riktig LSD.

Har inga priser i huvudet men om man kan ta extra jobb med montering och ligga ute med deposition så kan Birds utbytesprogram vara intressant prismässigt.

Jag har bultad och kommer köpa både diff och installation av Schmiedmann om jag bestämmer mig för att köpa.

/DJ
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
BMW-DJ: hur funkar de system?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Problemet med en öppen diff som vi har är att när ett hjul tappar fästet så går all kraft till att spinna det hjulet och ingenting kommer till det hjulet som har fäste.

E-diff använder bromsarna på bakhjulen för att bromsa det hjul som spinner och därmed fördelas drivkraft till det hjul som har fäste.

Förväxla inte med antispinn som bryter motorkraften eller antisladd som bromsar individuella hjul för att räta upp en sladdande bil.

/DJ
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antispinn brukar använda bromsarna upp till en viss hastighet för att bromsa spinnande hjul i kombination med att strypa motoreffekten, efter den hastigheten brukar antispinn enbart jobba med reglering av motoreffekten. Brytgränsen brukar väl ligga runt typ 10-15km/h.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ett förtydligande på DJ's inlägg. E-diff är alltså ingen differential utan en utökning av DSC mjukvaran för att bromsa spinnande hjul som DJ beskriver på en bil med vanlig öppen diff.
za
19
zand
bmw 135
Har beställt diff idag av schmiedmann, min var svetsad och blev dyrare då hela diffen kommer bytas ut priset blev 23500 med montage.
Hoppas det kommer vara värt det. De trodde att de hade diffen från england om ca två veckor.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Köhler kan nog fixa diffen samt Evolve i england kan fixa mjukvaran.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Uch då de var inte billigt, men är du med BMW cluben så får du ju 10% på delarna i alla fall,

Går det å se under bilen om den är svetsad? Eller måsten man riva lite?
za
19
zand
bmw 135
Jag uppgav bara reg nr så kunde det se vad det va som passade, men vad jag har läst är det svetsat på alla 135 coupe. Och ja det var väl lite dyrare än jag hade tänkt mig men hoppas som sagt att det kommer vara värt det. Är det några som har bytat på sina bilar som kan berätta om skillnaden?

Visa användare
789
johmei
335i E92
Kontakta någon som monterar Quaife så kan de säga vilken modell du har baserad på VIN. Du ska också avgöra vilken utväxling du ska ha på diffen. Samma eller vill du ha kortare växlar för lite mer acc men förlorad toppfart vanligtvis.
Vad jag förstår så stämmer dock denna sammanställning från VAC motorsports i USA: Länk

Svetsad innebär mer jobb då du måste svarva av kronhjulen och göra om det till bultat eller svetsa på det på Quaifen. Mer arbetsintensivt och jag skulle låta någon som är van vid jobbet göra det.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
usch då.... jobbigt att dom har svetsat all 135:(

känns ju bra surt lägga 23500kr, men tror att det är värt varenda krona, synd att det inte sitter org, det skulle varit samma diff på 135/335/535 som de är påm bilarna..

är det många som kör 335 som har bytt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.