AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.790

Ikeas Absorb lädervårdskit

Sida 1 av 3
so
66
soren
330i -03
Provade på min tv-fotölj som är är risig, men det blev inte bra.

När man använder rengöringsvätskan, och fått fram skummet i svampen, så blir det ju fläckar på skinnet
direkt när man börjar lägga på skummet (som om det var en vattenfläck).

Det vill man ju inte ha på bilklädseln.

Hur lyckades ni undvika fläckar?

/Sören
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag körde BMWs rengöringsskum och sen insmörjning både i bilen och på soffan. Det fungerade perfekt. Jag började emd att torka av skinnet med en lätt fuktad trasa. Sen på med skum och torka med en svamp. Lätt fuktade trasan igen och sedan torka över natten. Insmörjning när fukten torkat ur och en skön mjuk läderklädsel att luta sig emot:)
Mvh
Asken
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Köpte också IKEA´s ”ABSORB” och testade först lite på min M-knopp som då blev skitful, nä fy f*n, inga mer billiga skit grejer ska provas på min bil iaf...
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Vet inte hur det är generellt men frågade en skomakare och han sa att man ska inte använda möbellädervård för läderklädseln i bilen.. Själv använder jag BMWs kit och det fungerar kanon.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Köpte ett kit på Mio möbler efter tips här på forumet.
Rengöringsvätska/svamp och nån mjölkliknande/trasa.
Blev kanon!

MrMonzen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Använde Ikeas till en gammal antik skinnfotölj där skinnet var torrt som fnöske och hotade spricka så fort man petade på det.blev kanonbra.
Stod länge och tittade på den lädersmörja de har till sadlar och betsel på ridskolan där min dotter rider.
Säkert bra grejor men till bilen nja det vet jag inte förståss.
Använder BMW lädertjosan till bilen funkar utmärkt.
Fast bara till förarstolen då de andra sätena inte används. :))

MVH
Hasso
so
66
soren
330i -03
Får väl ge mig iväg till bmw igen då :)

/Sören
Tigerr
IKEA Absorb är jättebra! Det är väl bara ni som inte vet hur man ska använda det! :) Man ska inte slaska på en massa vätska - Ta upp lite lite i svampen och arbeta upp ett skum, gnugga absolut inte utan "smek" på det.. Torka sedan upp direkt efter med froté handduk! Det ska inte ge nån missfärgning, förutom att skinnet blir lite (pyttelite) mörkare varje gång man behandlar det..

Pär:an >> Angående växelspaken: När man rengör saker som man sitter och håller i (växelspaksknopp och ratt) så försvinner det skinnet som har flagnat av och bara hänger kvar löst på ytan tillsammans med en massa avlagringar från händerna (tex svett, talg och grejer..) Var glad att den ser "risig" ut, det betyder att den är ren! Efterbehandla med skokräm (färgad i rätt färg) så blir det bra!

Tigerr
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ikea absorb nyttjat i bilen är lika bra som En Hyundai Atos i 240km/h på autobahn:))
Mvh
Asken
835
Tigerr: Ok, ska prova lite mer och att färga med "skokräm", tack för tipset.
Tigerr
Asken >> Vad vet du om det? :P

Tigerr
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
I bilen skall man använda någon lädervårdskräm med UV-skydd, eftersom många skinnklädslar bleks av solen. Jag är tveksam till att ett medel avsett för innemöbler har samma specifikationer som ett för användning i bil.
Tigerr
IKEA lädervård rekomenderas av alla rek.firmor jag har varit i kontakt med! (ska inte nämna nårra namn..) Varför är ni så skeptiska mot det? Är det för att det inte står BMW på flaskorna, llr för att det bara kostar en hundring?
Om ni nu tycker att det är sååå dåligt (som många tycker utan att ens ha prövat det) Åk då till en sadelmakare - Där lovar jag er att ni får bra grejer! Min granne köpte en hel "behandling" där, till sin A4 3.0 Avant quatro; skinnet blev som en drööööööm! :)

Tigerr
li
1.959
liste
535i -89
Tigerr - inte för att vara taskig, men med tanke på att jag såg att du inte ens kört upp än, ska du nog inte tro att "vi" på forumet inte gillar IKEA:s grejer p g a vi inte klarar av att hantera det eller att det inte står BMW på flaskan. Många här jobbar mer eller mindre professionellt med bilvård. Det finns helt enkelt mycket bättre grejer att tillgå. Du skriver själv "åk till en sadelmakare" - använder han IKEA:s medel, tror du? ;)

wolv
330it -02
Har hört talas om att vissa använder barnolja i små mängder för att hålla skinnet mjukt och smidigt. Någon som testat detta?
835
Tänkte bara tala om att jag experimenterat lite och kommit fram till att det går ganska bra att smörja in skinnet med vissa hudkrämer och få det mjukt och fint (utan att det kladdar) också, men behöver skinnet rengöras måste man nog använda "riktiga grejer" först, i min bil är det svart skinn och jag smörjde helt sonika in det med Vaseline intensive care "for hand and nails", blev mkt nöjd med resultatet.

Våga prova lite vet ja!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Pär:an - visst, och går det åt h-e kan man ju köpa ny klädsel....;)
Fö börjar diskussionen likna den som fördes i en annan tråd, där diskmedel som biltvättmedel dryftades. Varför inte använda bilgrejer till bilar, handkräm till händer, möbelgrejer till möbler?? Tror inte man sparar pengar på 'korsanvändning' och en produkt framtagen för ett visst ändamål, måste väl ända vara den som är bäst och säkrast att använda?

VillaRosa:

Eventuellt kan man kanske prova på en liten fläck på ett skymt ställe innan man ger sig på hela inredningen och experimenterar, så dum är väl ingen, eller?

Genom lite påhittighet tillsammans med sunt förnuft kan man ALLTID spara pengar. Men det är upp till var och en att köpa "produkt framtagen för ett visst ändamål" eller mixtra lite själva.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Sista gången jag använde ikea`s medel i maj blev det en vit restprodukt kvar i porerna i lädret.
Var förbi bmw i solna och köpte deras original lädervårdscreme a´73 spänn för en stor flaska.
Kan bara säga att den fungerade perfekt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skokärm på ratt eller klädsel avrådes bestämt, det blir bara värre efteråt samt att det färgar av sig.
Tiger med ett R för mycket: De 4 bilrecondfirmor jag talat med(kan nämna dom) sågar alla Ikeas kit för användning i fordons skinnklädslar...
BMWs rengöringsskum resp insmörjningsmedel är både billiga och dryga:)
Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tigerr, vilka rekondfirmor har du pratat med?
Bara lite nyfiken!

När man läser på detta forum verkar det vara BMW original eller Bentley/RR läderkräm som funkar bäst.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.