|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt att montera en Defa slangvärmare på min bil. Nån här som vet vilken slang det är bäst att sätta värmaren på ? Ska även dra in en kabel i kupén för att kunna ha kupévärmare också, var drar jag lättast igenom kabeln genom torpedväggen ? | |
|
Jag ska också montera motor och kupévärmare så jag undrar om du har hittat nån info för min del är det väl mest vart man går in i kupén finns det genomföringar eller måste man fram med stora borren? Har köpt defa grejer |
|
|
Hitta ett ställe utan ventiler/avstängning när motorn är avstängd. Jag satte den på slangen nr4 Länk då det blir en cirkulation och hela blocket blir varmt. (3.0 liter) Mvh Jonas B |
|
|
Nej Patteking, jag har bara dragit in kabeln från fronten in i motorrummet än, så jag vet än inte hur man drar in i kupen Vilken av slangarna tror du är bäst att sätta montera den på här då Brynet ? Länk |
|
|
Patteking, vilken Defavärmare har du köpt, vilket nr har den ? Är det slang eller blockvärmare ? Mvh Jimmy |
|
|
På slang 7 på denna bild har jag tänkt sätta värmaren, det är returen från värmepaket i kupén och den andra änden går in i motorn Länk |
|
|
J.check. Jag har inte köpt själva värmaren ännu men blir nog en kontaktvärmare |
|
|
Hej patteking Det är stor skillnad på kontaktvärmare och slangvärmare. Slangvärmaren är mycket effektivare. Hade kontaktvärmare på förra bilen och visst blev den lite varm men skall ha en slangvärmare på nya för att få motorn ordentligt varm innan jag startar den. Tror att slitaget minskar på motorn på detta sätt. /mården |
|
|
Jag monterade: Länk Fungerar helt suveränt. Mvh Jonas B |
|
|
Hej mården Jo jag har funderat på typ en sån slangvärmare åxå men vet inte om den håller för att slå av och på hela dagarna så har vi tyvärr på jobbet. Vill ju åxå helst hinna få värme i kupén, finns det sånna med pump som passar mina defa kopplingar? Mvh Patteking |
|
|
Föresten är det nån som gått in i kupén med kabeln till kupevärmaren på en F10, F11 ? //patteking |
|
| Jag frågar samme som Patteking, nån som vet vart man lättast för kabeln genom torpedväggen in i kupén ? | |
|
Jimmy. Jag har nu borrat mig in i kupén det gick bra. Hittade ett ställe lågt ned vid nedre plåtvecket på torpedväggen på passagerarsidan Mvh Patrik |
|
|
Ovanför pedalerna finns det en kabelgenomföring i gummi där jag drog in min kabel till kupévärmaren. Var försiktig om du tänkt borra hål någonstans, risk för rost/vattenskador och kolla så det är fritt från kablar mm. |
|
| NordicX kan du svara på mitt PM angående RTS enheten | |
|
NordicX , var exakt runt pedalerna sitter gummigenomföringen ? Måste man lossa golvmattan eller ta lös nån plastkåpa för att komma åt den ? Har du nån bild du kan lägga upp ? Satt du sen kupévärmaren på passagerarsidan, hur drog du kabeln dit ? Med vänlig hälsning, |
|
|
Defa komfortsats dvs bara kupevärme: intagskontakten satte jag till hö om dragkroken riktad neråt på M- kjolpaketet. Drog in kupeuttaget från lådan till höger i bagaget med ip67 GE intag med silikonad makrolon på utsida förvaringslåda och rostfri skiva på insida låda med silikon för ökad täthet, sedan vidare fram på höger sida om baksätet backar alltid in på tomten samt att jag endast var ute efter kupevärmen Tar man bort höger sida av inredn så kan man lätt dra den bakom ryggdelen till hö som sitter fast och vidare |
|
| Skrämmer liv här i tråden. Vilken slang monterade ni på? Nummer 7? | |
|
Ingen som monterat slangvärme på sin 520d f11? Slang 7 som de länkas till tidigare, skulle väl fungera tolkar jag de. Sen finns de en slang som kommer från kylaren in mot sidan på blocket som också borde funka att montera på. Input någon? |
|
|
Lite offtopic kanske men hur mänga här använder motorvärmare vid +10? :) Rekommenderade tider för användning av motorvärmare Sett till motorns bästa (enligt motorvärmartillverkaren Calix): Vid + 10°C : cirka 1 timme Vid 0°C: cirka 1 timme Vid –10°C: cirka 2 timmar Vid –20°C: cirka 3 timmar Sett till miljöns bästa (enligt Energimyndigheten): Vid +10 °C: cirka 30 minuter Vid 0°C: cirka 1 timme Vid –10°C: cirka 1 timme Vid –15°C eller kallare: ca 1,5 timmar - See more at: Länk |
|
|
Sett vill förarmiljöns bästa...? Beror på vad man har för värmare. En 300W kontaktvärmare, på en stor motor, behöver väl åtminstone en tre timmar. En 1000-1500W slangvärmare kan nog funka enligt Energimyndigheten... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.