AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.835

Var sitter relät till bränslepumpen på E34 518i - 1995?

Sida 2 av 2
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Ja du verkar verkligen veta vad du pratat om:-)
Tacksam:-)

Men jag och el..
Fattar typ hälften..

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ganska vanligt att man inte känner sig så bekväm när det kommer till elen (gissningsvis att det inte finns samma fysiska kontakt så att säga - finns inget att se/känna/ta på).

Men lär man sig de mest grundläggande begreppen så kan man hantera många av de vanligaste mätningarna som behöver göra.

Ta det bara lugnt och backa tillbaka från början. Leta gärna upp en grundläggande beskrivning/kurs/dokument/genomgång på nätet som beskriver mycket grundläggande det här med spänning och ström och exempel på hur man gör för att mäta.

Samtidigt med detta så ska du bekanta dig väl med din multimeter. Läs manualen, i vissa manualer står det lite extra text om hur man mäter. Men läs på hur den fungerar så du känner dig bekväm med att använda den.

Nästa steg är att börja kunna läsa elscheman. Nu har jag inte för din bil, men kan lägga upp för liknande modeller och beskriva hur man läser av för tex bensinpumpen.

När du känner att du kan hantera grunderna så kan du börja avancera. I det här fallet stöter du på ett relä - då får man läsa på hur ett relä fungerar och vad det gör och en förståelse för det.

Det som många inte fullt inser (men egentligen vet någonstans där i bakhuvudet) är hur otroligt viktigt det är med kunskap om systemet man felsöker (och erfarenhet gör att man kan snabba upp felsökningsprocessen). Problemet är att det tar tid att läsa in sig och skaffa sig kunskap om systemet, likadant med erfarenhet. Det är just därför som skickliga felsökare inte växer på träd.

Men bli inte avskräckt av storleken, tittar på allting samtidigt så blir allt ohanterligt stort. Så börja i små steg.

Börja med att greppa begrepp som spänning och ström, och hur man mäter och varför man mäter som man gör.

Därefter kan du börja göra mycket enkla mätningar. Och sedan gå vidare.

Många "gillar" inte detta steg utan vill bara få problemet löst. Och det förstår jag, där står man med bilen och vill bara ha det fixat. Det är inte en lämplig miljö att lära sig grunder :-) Men kan du sätta av lite tid och läsa in dig lite om ett par saker, prova och mäta på bilen, läsa in dig lite mer, prova, läsa, prova, läsa och prova så bygger du upp din kunskap snabbt!

Jag ska se när jag kommer hem om jag inte har någon bra text om felsökning och framförallt mätning av el på bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.