AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.836

Var sitter relät till bränslepumpen på E34 518i - 1995?

Sida 1 av 2
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Hej!
Någon som vet vart relät till brenslepumpen sitter på en 518i E34 95?
Och bränslefiltret?
Tacksam för svar :-)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med 99.9% sannolikhet sitter bränslepumpsreläet på samma ställe som på min E34 535i, se bild nedan.
Länk

Det är alltså i elektronikboxen på höger sida i motorutrymmet (bakom fjäderbenstornet).

Det har antingen orange färg (då är det original) eller så är det mintgrönt (då är det ett nytt relä).

Nu har ju jag haft en E34 518i så jag borde ha ju kommit ihåg detta. Men ta dig en titt i denna elektronikbox och det bör med största sannolikhet se ut nästan exakt likadant som på bilden ovan.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Hej
Tack för svar :-)
Det satt ett ljusgrönt som det står 125 på?
Kan det vara det då?
Hur ser man om ett sådant är trasigt?:-)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det är garanterat bränslepumpreläet du har hittat (förutsatt att du hittade det i den elektronikbox jag nämnde tidigare).

Märkningen 125 är inte så intressant (jag gissar på att det stod på ovansidan av reläet).

Det är oftast på sidorna som de intressanta märkningarna står.

På en av sidorna av reläet brukar det alltid stå BMW's egna reservdelsnummer (har alltid formen xx xx x xxx xxx). Se exempel nedan, på detta relä kan du läsa av reservdelsnummer 61 31 1 378 797
Länk

Jag gissar på att det står 61 36 8 373 700 på ditt ljusgröna relä någonstans.

Dessutom brukar det finnas en kopplingsbeskrivning av reläet på någon av de andra sidorna. Se ett par exempel i bilden nedan. Skissen visar vilken funktion de olika stiften har och hur det är kopplat internt i reläet
Länk

När det gäller att testa reläet så kan man börja med att göra ett sanity check. Man ska kunna höra reläet klicka till när det öppnar och stänger sig. De flesta bilar brukar "prima" bränslesystemet en eller ett par sekunder när man slå på tändningen, dvs de kör bränslepumpen en kort stund. Så prova med att sätta en skruvmejsel mot reläet (spetsen mot reläet, skaftet mot örat) och låt någon slå på tändningen (till läge II). Du ska då höra reläet klicka till (sluter kretsen och får bensinpumpen att börja gå) och efter någon sekunder eller två klickar det till igen (öppnar kretsen och bensinpumpen slutar att gå).

Nu finns det ett par problem med denna metod. Dels så är det inte säkert att din modell "primar" bränslesystemet (är dock ganska säker på att den gör det), då hör du inget fastän reläet är 100% helt. Det kanske finns ett elektriskt problem med styrkretsen till/från reläet, då kommer du heller inte att höra något, fastän reläet är 100% helt. Det finns dessutom en risk att ett relä faktiskt klickar till men det betyder inte att det fungerar som det ska.

Säkraste sättet att testa ett relä är att verkligen testa det elektriskt. Brukar koppla upp en 12V lampa i reläets sekundära krets (drivsidan) och sedan lägga på 12V på reläets primära krets (kontrollsidan). Lyser lampan när jag lägger på 12V på kontrollkretsen så fungerar reläet.
(+12V) => (Stift 30) (Stift 87) => (Lampa) => (Jord)
(+12V) => (Stift 86) (Stift 85) => (Jord)

Varför inte bara testa om den sekundära kretsen är öppen eller sluten? Man vill till största möjliga mån testa en elektriskt komponent eller system när den är belastad. Reläet kanske fungerar finfint med den lilla mätströmmen som multimetern använder (kanske bara ett tiotal mA) men när reläet sedan ska hantera den riktiga lasten på 5-10A så kan resultatet bli helt annorlunda.

Ovanstående test är inte heller det idiotsäkert. Är inte alltför ovanligt att reläer slutar fungerar eller fungerar sporadiskt till och från när det värms upp, tex från värmen i ett motorutrymme när man kommit upp i arbetstemperatur och allting därunder huven börjar värmas upp. Sen så drar en vanlig glödlampa inte särskilt stora strömmar heller, så man stressar inte reläet speciellt mycket.

Vilken testmetod som är lämpligast beror som vanligt på hur felsymptomet ser ut.

Här finns en sida där man kan läsa lite mer om hur ett relä fungerar
Länk
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Just de. Det stämde ja :-)
Tack så mycket för hjälpen :-)
Men vart sitter bränslefiltret?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, bränslefiltret sitter precis bakom högra drivaxeln.

Har själv bytt på min E34 535i, se guide nedan
Länk

Enligt BMW's reservdelskatalog så ska det vara samma bränslefilter till din 518i -95 som till min 535i -89 så det bör se likadant som i guiden ovan på din bil.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Tack så mycket för hjälpen :-)
Måste bara passa på att fråga.
Du vet inte om bränsletillförslen styrs av något mer relä?
Säkringen är inge fel på. Och inte det relä du visade.
Men ändå beter sig bilen mycket lustigt..
Brenslepumpen funkar som den ska. Men den får ingen ström.
Testade då provisoriska och koppla den på baklysset.
Och då fick den ström och börja pumpa.
Men bilen vägrar att starta!
Så till slut testa jag att dra igång bilen.
Bilen hoppa igång.
Men så fort jag släpper gasen. Dör den.
Så det var bara hålla gas hela tiden.
När jag kört bilen ca 2 timmar. Så gick den som den skulle. Starta utan problem.
Senare plocka jag bort strömmen från bakljuset.
Och den stara utan problem!
Dagen efter samma visa. Den får ingen ström och vill ej starta!?

Vad faan kan vara felet?

Väldigt tacksam för svar :-)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, finns inget mer elektriskt som styr bränsletillförseln. Det är som sagt detta relä som styr bränslepumpen (och reläet styrs i sin tur av motorstyrenheten). Sen har du såklart spridarna som styrs elektroniskt som bestämmer mängden bränsle som ska sprutas in. Förutom detta finns endast en mekanisk bränsletrycksregulator som ser till att det är ett visst specifikt tryck i fuelrailen (den reglerar hur mycket bränsle som ska åka tillbaka i returledningen).

Du verkar ha multipla fel, kanske både mekaniska och elektriska. Vi ska nog separera problemet med "bränslepumpen" och problemet med "att motorn dör när du släpper gasen" och utreda de problemen var för sig då de troligtvis inte är relaterade.

En möjlighet är att din bensinpump håller på att ge upp. En annan är att ditt bränslepumprelä håller på att ge upp. Eller att båda har ett typ av glapp i sig. Eller att du har någon typ av integritetsproblem på elsystemet, dvs att kablar och kontakter har någon typ av defekt (kortslutning, glapp, kablar som bara hänger i en tråd osv). Eller alla ovanstående problem plus ett okänt problem till.

Vad du får börja med är att metodiskt felsöka och fokusera på en sak i taget. Lämpligast är bränslepumpen. Går inte den så lär ju inget annat på motorn fungera. Börja med att undersöka och felsök spänningen till denna. Får den inte spänning så spelar det inte någon roll om den fungerar eller inte.

Du nämnde att du hade verifierat att bränslepumpen inte fick någon spänning. På vilket sätt gjorde du denna verifieringen? Varför jag frågar är att ett av de vanligaste felen i felsökning är att man gör fel i själva felsökningen och leds felaktigt in på HELT fel spår. Det är mycket lätt att när man håller på att mäta tex spänning och man tror att man har en god jord på ena mätpinnen fast man inte har det. Alla mätningar man gör därefter kan man bara kasta ut genom fönstret - de är värdelösa.

All felsökning går ut på att dela upp problemet i hanterbara storlekar och försöka utesluta så mycket som möjligt (divide and conquer strategi) och reducera antalet okända faktorer och variabler till ett absolut minimum.

I det här fallet kan det vara lämpligt att kapa bort hela motorstyrdatorn och reläet ur ekvationen genom att overrida reläet med en manuell switch. Då testar du och verifierar hela kedjan från reläet och bakåt. Dessutom har du kontroll över när bränslepumpen ska få spänning vilket underlättar felsökning.

Här beskriver jag hur jag overridade mitt bränslepumprelä till min E34 535i
Länk
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Gissar på vevaxelgivare som glappar.
Får motorstyrningen inte signal från den så startar inte pumpen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Snart525iA - är du säker på att motorstyrenheten verkligen stänger av bränslepumpen också?

Med största sannolikhet slutar den driva spridarna iallafall (och kanske även tändningen också) - men är du säker på att den stänger av bränslepumpen också?

Oavsett så är det enkelt att kolla upp. Om bränslepumpen får spänning när man vrider nyckeln till läge II (systemet primas) men den får inte någon spänning när man försöker starta - då är det definitivt något som gör att motorstyrenheten vägrar ge bränslepumpen spänning.

Misstänker man att vevaxelgivaren glappar och det har blivit många no-start condition pga detta så ligger det garanterat en felkod i systemet.

Om vevaxelgivarn ger en signal så borde man kunna se varvräknaren rör lite när man försöker starta. Skriver att man borde, har faktiskt inte provat detta själv men ska faktiskt prova detta på min E34 535i.

Nu har Sonny_Boy en ´95 vilket betyder en M43-motor med Motronic 1.7.1 (jämfört med M40-motorn med Motronic 1.3 som satt i dessa modeller fram till 95). Men vill minnas 1.7.1 också tar varvtalssignalen från vevaxelgivaren så testet borde vara valid ändåså.

@Sonny_Boy : Vilka felkoder har du läst ut?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Säker på M50 iaf när det gäller vevaxelgivaren/pumpen. Felsökte relä/pump och all el runt tändningslåset/motorstyrningen. Startmotorn snurrade och det var snustorrt i cylindrarna.

Ny givare på BMW och startade direkt.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Tack för era svar.
Jag har tyvärr inte haft så mycket tid att kolla över något.
Men det jag vet är att Säkringen och relä är helt. Och brenslepumpen är hel.
Och att den inte får någon ström bak alls.
Men vevaxelgivaren påverkar den tomgången?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Snart525iA : Jo, att motorstyrenheten inte öppnar spridarna är garanterat om det saknas vevaxelsignal (det är ground side switch dvs att motorstyrenheten jordar dessa för att det ska flyta ström och öppna dessa). Detta för att undvika bränsle dumpas i cylindrarna när motorstyrenheten vet att den inte kommer att starta motorn.

Hur vet du att det är just bränsleplumpen som den spärrade och inte bara spridarna?

Mer logiskt att den bara spärrar spridarna, för om den bara spärrar bränslepumpen så finns det en hel del resttryck kvar och man hinner få ner en hel del bränsle.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sonny_Boy : Se mitt svar tidigare - du har två helt separata fel.

Felsök bränslepumpsproblemet för sig och tomgångsproblemet för sig. Börja med bränslepumpsproblemet.

Om du är 100% säker på att bränslepumpen inte får någon ström så är det bara att backtraca bakåt i systemet tills du kommer till det ställe där det finns spänning.

Hur gjorde du när du mätte spänningen till bränslepumpen?

Rekommendarar också att prova att overrida bränslepumpsreläet som jag beskrev och se vilket resultat du får. Utifrån detta resultat kan du dra vissa slutsatser och därigenom bestäma vilken del du ska fokusera felsökningen på.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sonny_Boy : Om motorn inte kan hålla tomgångsvarvtal är tomgångsmotorn det första jag skulle kolla. Den har som uppgift att leda runt en lämplig mängd luft runt gasspjället för att hålla ett lämpligt tomgångsvarvtal.

Ett annat alterntiv skulle kunna vara att gasspjällägesgivaren inte fungerar eller att dess signaler till motorstyrenheten inte är intakt. En tanke är att om brytaren som signalerar att du stängt gasspjället inte kommer fram till motorstyrenheten så tror den att gasspjället fortfarande är öppet och kommer inte att aktivera tomgångsmotorn.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Om jag minns rätt gick inte pumpen vid startförsöken, därför började felsökningen i den änden av bilen. Men rimligen stängs både pump och spridare då det inte luktade bensin i cylindrarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Snart525iA : Utifrån endast observationen att ingen bensin hamnade i cylindrarna kan vi inte dra en säker slutsats huruvida styrsystemet stänger av spridarna eller bränslepumpen (eller båda).

Vad vi med största sannolikhet kan dra slutsats är att den inte stänger av endast bränslepumpen (isåfall skulle det luktat bensin i cylindrarna pga resttryck - såvida du inte kör fuelrailen fullständigt torr innan).

Därför kan vi inte använda denna observation i felsökningen (vi vet inte om avsaknaden av spänning är avsiktlig eller oavsiktlig).

Därför är mitt förslag att overrida reläet och köra bränslepumpen manuellt ett bra test. Dels så eliminerar du hela den komplexa styrkedjan som styr bränslepumpreläet från dina okända variabler som kan påverka testresultatet, men du provar även signalintegriteten hela vägen (vi kan ju tex ha en dålig jord någonstans).

EDIT : Men däremot som jag skrev innan så bör motorstyrenheten prima systemet (dvs köra bränslepumpen någon sekund) när man vrider tändningen till läge II. För motorstyrenheten vet ju inte om ifall någon kritisk givare fungerar eller inte fungerar - den bara primar ju systemet.
Om motorstyrenheten primar systemet och bränslepumpen snurrar en kort stund när man vrider till läge II men motorstyrenheten inte driver bränslepumpen när man försöker starta motorn - då är det ju en stark indikation på att något hindrar motorstyrenheten att vilja starta motorn.
Det kan också användas som hjälp vid felsökning.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Jag körde pumpen manuellt genom att bygla reläet.

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Pumpen går varelse på läge II eller när man försöker starta den.
Har kollat med en srömtestare i alla hål i kontakten. Men ingen ström..
Men kan det inte vara så att det är givaren då?

Tomgången :
Är det inte märkligt att bilen gick hur bra som helst på tomgången när bilen hade körts i 2 timmar?
Och gick att starta utan problem efter jag hade stängt av den.
Och fick ström till pumpen.
Men nästa dygn samma visa att den ej fick ström.?

Märkligt...

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är inte vevaxelgivaren som är problemet (se min förklaring ovan kring vevaxelgivare, bränslepump och tändläge II). Dessutom verkar du ha spänningsmatningsproblem.

Så en sak i taget och felsök metodiskt.

Du menar att du mätte spänningen? Du ska definitivt ha spänning på ett av hålen där bränslepumpreläet sitter, annars är något fel.

Det skall nämligen alltid finnas spänning i hålet där stift #30 sitter - detta är kopplat direkt till batterispänning. Den är alltså hot at all times och det sitter inte ens en säkring där (den sitter senare i kretsen).

Det är därför man utnyttjar att brygga stift #30 och #87 för att testa och köra bränslepumpen manuellt. Har länkat till det tidigare men här kommer hur jag gjordet det
Länk

Jag föreslog att utföra detta testa (att köra bränslepumpen manuellt) i mitt inlägg för fyra dagar sedan (2014-08-25 23:21). Har du problem redan där så har du en MYCKET enklare krets att felsöka och du har tagit bort ca 90% av systemets komplexitet du håller på att felsöka - enorm fördel!

Jag har tyvärr inte elschemat för just din modell, men såhär ser det ut för bränslepumpen och dess relä iallafall.
[Battery] => [Terminal 30 Relay] => [Terminal 87 Relay] => [Fuse] => [Fuel Pump] => [Ground]

Terminal 85 och 86 går oftast båda in i styrdatorn och de två är kopplade till den styrande delen av reläet.

Jag håller med om att det är lite märkligt beteende du har. Men det låter som du har intermittent problem och dessa är bland de jobbigare att felsöka (enklare med fel som alltid finns där).

I mitt inlägg för fyra dagar sedan (2014-08-25 23:21) beskriver jag exempel på fel som kan ge de symptom du ser. Du kan ha ett glapp eller en delvis fungerande komponent någonstans som gör att ibland fungerar det, ibland inte. Bränslepumpen är ju klassisk att om den slutar fungerar så kan man slå lite lätt på bensintanken där den sitter så brukar den i många fall hoppa igång.
Exempelvis felsökte jag en gammal Ford Fiesta som vägrade starta men gick igång när man bogserade igång den. Märkligt. Efter lite felsökning så var det ganska säkert att det var bensinpumpen (den fick spänning och allt) men som en sista säker bekräftelse så slog man lite lätt på tanken och javisst hoppade bränslepumpen igång som på kommando :-) Varför hoppade den igång när man bogserade igång den? Tja, kanske för att rycket/knycken som blev räckte för att skaka liv i bränslepumpen.

Eftersom du troligtvis har ett intermittent problem så är det ännu viktigare att försöka bryta ned och minimera storleken på systemet och delarna du måste felsöka på - samt minimera antalet variabler som kan påverka dina observationer.

Att just köra bränslepumpen manuellt är just ett sådant test. Du utesluter stora delar av systemet och kan koncentrera din felsökning på ett litet område (som du misstänker att felet finns inom). Dessutom kan du köra testet om och om igen för att tex försöka identifiera ett eventuellt glapp eller liknande.

Men eftersom du nu nämner att du inte verkar ha spänning i NÅGOT av hålen där bränslepumpreläet sitter så ska du börja där. För där stift #30 sitter så ska det vara spänning - om inte så har du redan där ett problem.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Upptäckte nyss en sak, på de FLESTA modeller inom E34 så är stift #30 på bensinpumpsreläet alltid spänningssatt (hot at all times).

Men finns ett par udda undantag verkar det som, tex såg jag nyss i Bentley-manualen att just 1991 års modell av E34 525i så stämmer inte detta, där går det via tändnyckeln (den måste vara i läge II eller Start för att det ska spänning på stift #30).

Dessutom får jag lite motstridiga uppgfiter, tex på 95 års modeller säger Bentley att stiftet alltid är spänningssatt medans elschema som bör vara från BMW säger att det går via tändnyckeln.

Eftersom jag inte har något elschema över E34 518i -95 så är det bäst att du mäter spänningen på det hålet både med tändningen av och med tändningen i läge II för säkerhets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.