AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.357

Någon som har erfarenhet F10 530d - 2014, min känns slö med xdrive

Sida 2 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En fyrhjulsdriven har enligt BMW snabbare acceleration till 100km/h och det tyder inte direkt på att den skulle strypa effekten.

Du har ju själv en stark fyrhjulsdriven bil, inte ska det behöva begränsas på en bil med ca 260hk om man kan bygga andra bilar med dubbla effekten.

Jag tror att hela grejen beror på att TS körde en 530d rwd för ett tag sedan och kom ihåg den som snabbare än den var. Man vänjer sig snabbt vid snabbare fordon, men första gången känns det såklart alltid mer.

M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Hade en 530d RWD och bytte nu till en 530d Xdrive 2014, ny. Jag upplever den nya som snabbare, xdrive´n slungar iväg bilen bättre, det biter bättre. Sen har den nya förfinad motorstyrning, Sport-programmet etc med. Samtidigt är den tystare, men i mitt tycke snabbare(vilket den i teorin är med).
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Provkörde idag en likadan bil f10 530d xdrive, alltså som min.
Acceleration är som på min, känns slö. På xdrive måste man trycka mera på gasen för att få snabbare acceleration vid starten. Sen går det som vanligt.
Min slutsats är :RWD och xDrive är absolut inte samma bilar med samma känsla.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Är det bara vid startögonblicket, typ första sekunden som den känns slöare? Det kan bero på olika kalibrering av gaspedalmappen som ger en annan känsla eller något drivlineskydd som är aktivt en kort stund. Eller mest troligt så är det en komfortåtgärd vid start som gör att den känns slöare, fast den i själva verket inte är det. Att dröja en liten stund och rampa på momentet från stillastående ger en bättre känsla än att hela bilen rycker till och vrider sig. Men föraren kommer alltid uppleva fordonet slöare än en version där gaspådraget är ofiltrerat och blir 100 % trottel direkt vid full pedal.
Jag har tidigare haft F11 530d X-drive och upplever inte alls modellen som slö och då har jag ändå tidigare ägt flera F11 535d RWD.

/Anders
M6
35
M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Känslor är väldigt subjektivt och svårt att diskutera.....
Min bil släpper vid vissa accelerationer om det är fuktigt ute. :)
Tror nog att det mesta i min är överdimensionerat för att hålla. Det ser man när man lyfter upp bilen, länkarmar, stag med mera är rejäla. :)

Nej men jag brainstormar bara men om det skulle vara något så är det det.
BMW kan ha upplevt problem med drivlinan och valt att begränsta vridmoment eller något annat i xDrive.

Kanska någon annan kan åka och prova köra en 530d och 530xd?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag skulle tippa på att detta handlar om den adaptiva växellådan också - en demobil är hårt körd, och växelkarakteristiken (och inkörningen av motorn!) har anpassats därefter. En ny bil kör du lugnt, vilket ger lugna växlingsegenskaper.

Vidare är kanske den typiska RWD-chauffören mera "dynamisk" i sitt körsätt, än den trygge 4*4-snubben...? :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
More, bilen är dimensionerad för att hålla, men nödvändigtvis inte överdimensionerad. Speciellt på prestandabilar där vikten är en faktor så är det inte direkt positivt att göra varje detalj onödigt tung och klumpig.

Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vid vardagskörning upplever jag snarare xDriven som snabbare, det går att provocera genom att köra gaspådrag (för) tidigt i kurvor och kraftigare accelerationer från noll utan hjulspinn.

Är nog alldeles säkert något som DLC beskriver att det är annorlunda mappat vilket ger annan känsla vid start mellan xDrive och utan.

Har inte MY2014 och framåt en sorts mini-Launch Control? Testat den? Eller kräver den någon speciell utrustning, sportautomat eller liknande?

Länk
Ku
8
Kurd-Swed
BMW 530d f10 2010 sedan
245/40 fram och 275/35 bak och xdrive = hejdå med 100 hästar
Ku
8
Kurd-Swed
BMW 530d f10 2010 sedan
optimera den så som jag gjort me min 530d f10 dock ( RWD) och skratta åt alla 535d ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.