AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.356

Någon som har erfarenhet F10 530d - 2014, min känns slö med xdrive

Sida 1 av 2
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Hej
Efter provkörning av demo bil 530d f10-2014 som har en mycket bra motor bestämde mig att köpa en ny fast med xdrive. Men min bil känns som mycket slöare i starten. Försäljare påstår att xdrive ska vara t.o.m. snabbare och att fart känsla inte är som i vanliga bilar.
Någon som har erfarenhet eller min bil har något fel?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du kan ju testa och göra några accelerationer och mäta tiden. Säg 50-150km/h och jämföra dina tider med andra som du kan hitta på nätet.

Låter ju konstigt att du tycker din känns märkbart slöare än en 530d (RWD), kan ju tyda på att något är galet. Har du väldigt stora fälgar?

edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Jag har 19" fälgar och däck 245/40 fram och 275/35 bak. Bilen accelererar inte så snabbt men den accelererar väldigt snabbt när andra turbo är på.
Den bil som jag provkörde och tycke att den var snabb var vanlig bakhjulsdriven, men också 530d.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Snabbare acceleration märks vid fullt pådrag då det krävs fyra drivhjul för att få ner kraften i vägbanan, gällde i vart fall för 740dx
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Jag har aldrig ägt förut fyrhjulsdriven bil.Bilen har kanske snabb acceleration, men det är kanske bara känsla att den är slöare.
Tack i alla fal för svaren.
Står man stilla i min och trycker gasen i botten så slungas man tillbaks i stolen. Så accet är brutalt i 1:an - sedan går våldsamheten över i ett lite lagom tempo som känns tämligen "sävligt" ända tills man tittar på mätaren.

Testa att ställa dig helt stilla och skifta snabbt från broms till gas, eller gör du det manuellt med spak eller paddlar.

Du får ju en helt annan kontrollerad acceleration med xDrive än rwd så lite av känslan äts upp av xDrive

Ut och testa
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Se också till att hålla varvtalet över 2000 RPM. Kan göras genom att köra i SPORT-läget i stället för NORMAL. Jag upplever min gamla 2011:a lite loj under 2000 RPM.

I rather go ponding
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Är inne på samma tankebana som mduck - xDrive gör att starten blir mindre dramatisk och kan göra i kombination med den tysta kupén att den uppfattas som slö.

Vet inte om jag missförstod dig: "När andra turbo är på": 3.0-motorn har bara en turbo, dock med twin scroll teknik. Länk till Wikipedia: Länk

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur blir starten mindre dramatisk med xdrive? Jag förutsätter att man gör en fullgasstart med automatlåda utan broms och då spinner väl inte direkt en rwd 530d direkt. ESP är ju vanligtvis aktivt och då skulle ju snarare än en rwd gå långsammare och fallet är sånt att däcken börjar slira. Sen kommer man väl inte ifrån att xdrive har lite mer förluster som kanske kan märkas i fart. Men nu pratar vi väl acceleration från stillastående och då borde en xdrive vara jämförbar eller t.o.m. bättre, vilket borde göra starten än mer "dramatisk".

edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Har pratat med en mekaniker på Bmw och imorgon ska jag testa en likadan f10 530d xdrive. Återkommer med resultat.
nja jag skrev att jag slungas bak i stolen från stillastående. Så det tycker jag är tämligen dramtiskt =)

Men man får trycka ned pedalen ganska hårt och gärna överraska från broms till gas lite kvickt.

Detta till trots funderar jag på PPK Powerkit, hehe!
Är ute efter lite längre kurva och PPK ger ju det samt lite bonus hk och Nm
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

mduck, om du tänker skaffa dig PPK så gör det snabbt. Specialpris fram till sista september har jag för mig.
Kan tänka mig att det känns lite annorlunda med xdrive jämfört med rwd då jag tycker att den inte "sätter" sig på samma sätt. Längtar efter att min har blivit ordentligt inkörd så jag kan testa launch control.

/mården
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Kan det vara så att den ena bilen hade sportautomaten och den andra den vanliga lådan. Sportautomaten känns piggare.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Det kan bero på att din inte är inkörd än , brukar släppa efter 200 mil.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Fick inte provköra 530d xdrive men provkörde en 528i xdrive istället. Upplevde att den är också slö, det måste vara att xdrive "dödar" fart känsla.
Min bil är inkörd, har ca 650 mil.
Efter provköning av fantastisk 530d (RWD) bestämde mig att köpa en likadan men bara med xdrive. Men köpte grisen i säcken. Trodde att det är samma bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pratar du generell acceleration eller maxacc?

Så länge däcken inte spinner så ska en xdrive endast vara marginellt, knappt märkbart, långsammare. Den kan inte "döda" fartkänsla av drift på fyra hjul jämfört med två. Det betyder då att den går långsammare, men så mycket ska det inte skilja.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gällande inkörd så brukar de flesta dieselbilar nå sin lägsta förbrukning efter 1000-2000 mil och kan då räknas som inkörd. Då kan även vissa uppleva dem som lite piggare.

Narvselius
Alfa o BMW
Tror att problemet är mer upplevd fartökning än faktisk; xDrive skall inte göra bilen nämnvärt slöare.

----
BMW CS/SC #6212
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Accelerationen tycker jag inte känns någon skillnad på, däremot känns drivlinan lite annorlunda med xdrive. Upplever xdrive som något osmidigare, men det är kanske inte så konstigt. Har inte kört någon utan sportautomat.

Hur känns acc'et uppe i fart, exempelvis 80-120 på femman i manuellt läge?
Kan det finnas "spärrar" i lådan för att spara på fyrhjulsdriften?
..speciellt vid hårda accelerationer. En bakhjusldriven bil släpper ju medans 4WD greppar och belastar lådan och linan mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.