|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Smaken är som baken. Själv tycker jag tvärt om mot några ovanstående. Z4 (E85) är betydligt mer intressant och rå i designen. Z3 känns väldigt gammal exteriört. Dessutom har Z4 ett mer avancerat chassie. Det avgjorde för mig. Det som underlättar valet är att de skiljer sig ganska mycket så valet borde inte vara så svårt. När det gäller fel så finns det några jobbiga och kostsamma standardfel. Förutom de ni tagit upp så brukar bakfjädrarna gå av. Men Z3 har sina problem med bakvagnen som släpper i svetsfogarna, och sedan finns vanos-problem i flera motorer i bägge modellerna. |
|
|
Vanos-problem är mest att betrakta som en skröna och gäller främst S50-motorn i Z3M. Antalet Vanos-haverier är minimalt, däremot har det varit problem med visst missljud. Vanos-problem på övriga har jag inte hört talas om överhuvudtaget? Vad gäller problem med svetsfogarna i bakvagnen så är det främst Z3M det berör men det finns även exempel på motorsvagare modeller som fått problem. Verkar bara uppträda på hårt körda exemplar, jag har inga bekymmer på min (är inne på 16:e säsongen nu). /Masten |
|
| och då undrar ja vad vanos problem är ? | |
|
Vanos är BMWs sätt att reglera kamaxeltiderna för snål motor på låga+mellanvarv och hög effekt på höga varv. Typfel är att packningarna i vanosenheten torkar och bilen blir svårkörd och törstig på tomgång/låga varv. Testa t.ex att backa upp för en brant garageuppfart. Om varvtalet börjar pendla och det är svårkört behövs nog packningarna bytas. Börjar det dessutom att skramla till i framkant på motorn måste man byta distansbrickorna i vanoskolvarna också. Reservdelar + packningar kostar ca 2.000 kr + en heldag i garaget för en händig mekaniker. En BMW-verkstad byter hela vanosenheten för ca 8.000 kr + arbete. Felet ger inget "haveri" men är en klar skönhetsfläck... |
|
|
ok då har ja lärt mej något nytt idag igen ska nog kolla på en z3 3,0 till helgen något som ja bör kolla speciellt på ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.