AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.719

varför är z3 2,8 nästan lika dyr som z4

Sida 1 av 2
varför är z3 2,8 nästan lika dyr som z4 2,5
ja förstår att efterfrågan styr priset men är z3 en bättre bil en z4 ?
någon som vet ?
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Bättre är den väl inte kanske,men mycket snyggare!! Eller?

Klabbarparn
Det enkla snabba svaret är att båda bilarna har mer än 10 på nacken och köparen köper hellre en stil än årsmodell. Priserna planar ut efter ett antal år. Z3 sticker ut mer i design, vilket en del tycker är snyggt och en del tycker att Z3 är förskräckligt ful.
Däremot som ägare kan man se det på olika sätt. Z3 är en rå och enkelt byggd bil utan finesser, byggd på beprövade delar. Lite elektronik, finns inga databus-system ut till dörrar osv som krånglar. Väghållning uppstår genom ett mekaniskt välbyggt chassi. Värmesystem som knappt värmer när den står . Ljudisoleringen släpper in alla ljud från kraftöverföringen. Komfort som en go-cart, speciellt med M-chassi. De som tycker om Z3 tycker säkerligen om dess enkelhet, det är bara en roadster, inget onödigt fjäsk. Där ligger charmen.

Z4 ärt en mer sofistikerad modernare bil med bättre komfort, bättre väghållning, mer finesser, mycket tack vare modern elektronik m.m.
När jag läser detta forum tycker jag mig se en fler dyra smällar på Z4, pump till cabben som blir dränkt i vatten, elektroniskt påverkade styrservon, dörrlås och fönsterhissar som ej fungerar m.m. Allt löses genom att låta verkstan läsa felkoder. Jag tycker mig finna fler felsökarfrågor kring Z4 än Z3 i detta forum.
ok ja tycker att z3 är snyggaren själv , ska köpa och står och väljer mellan dom 2 , har idag en miata mx -5 som ja ägt i 15 år så ja vet hur det är med att det skakar och låter ,är inte ute efter komforten ville veta lite va andra tycker innan köp
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Stog själv i valet att köpa en Z3 eller en Z4. En dag vaknade jag och sa Z3. Har inte ångrat mig en sekund.

Z3:an hör till en BMW tid som inte längre existerar. Vi som växte upp med BMW på 80, 90-talet vet vad detta innebär. Svårt att beskriva med ord. Det är bara en känsla. Tryck på lite knappar så förstår man. Z4:an tillhör den nya BMW tiden. Som nja vad skall man säga? Känns som de flesta andra bilar. Skillnaden mellan Premium och en Opel är idag hårfin i upplevd kvalité. Skillnaden på en BMW och en Volvo på 90-talet var enorm. Idag är den mindre, och frågan om BMW blivit sämre eller om Volvo har blivit bättre? Det vet jag inte?

Och det är som någon sa tidigare. Designen är unik, z3 är helt enkelt snyggare med brutalare formgivning. Sedan är det skönt att den är rätt enkel uppbyggd.
99% av det som kan hända med bilen kan jag fixa själv i garaget. Vilket skapar ett väldigt billigt ägande. Vilket är rätt viktigt för denna typ av bil som körs några månader per år.

Mvh
Kristian
ja får nog hålla med dej , ja har tittat på z3 länge och va bestämd tills ja va och prova en z4 3,0 den va bra och köra och vart lite kär i den ,men så kommer man till det elektriska som man är allergisk för dessa lampor som lyser
så just nu lutar det åt en z3 2,8 eller 3.0
några för och nackdelar men dom modellerna vill ha en med mycket motor eftersom ja har en miata också som ja inte kan skiljas från
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Glömde att säga.

Köpte min Z3 i hallen hos en bilhandlare. Bredvid stog en Z4.

Den Z4:an såg så tam och tråkig ut bredvid den mer svulstiga Z3:an. Då var valet ännu lättare...

Säljaren sa också att det var ett misstag att ställa dem bredvid varandra. Z4:an hade han haft i hallen i 3 månader, Z3 hade han haft en vecka. Samma pris på bilarna.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Z3 är så mycket snyggare än Z4, helt enkelt.
Charm har den oxå, som Z4 helt saknar.
Röven på alla Z4 är ihop med M6 o X6 är något av BMW s fulare stjärtar.

Köpte mig själv en Z3 2,8 1998 cab med M sportchassiet och 14 000 mil på mätaren i somras.
En helt makalös rolig kärra som alla i familjen tycket om.
vad innebär sportchassit
Som jag sa tidigare, Z3 har inget onödigt fjäsk, där ligger charmen. De flesta äger nog en Z som en andra bil. Vissa tar ur en motorcykel, jag tar ut en Z3 på en sväng och njuter av något som bara är en roadster med den 6 cylindriga motor som blev utsedd till 90-talets bästa motor. Håller med om att Z3 har en traditionell teknik som går att skruva på. Öppnar man huven ser man en motor, ej ett antal plastkåpor och designade motorrum.

Skall jag åka långt, komfortabelt, tråkigt, tyst, då glider jag fram i min Volvo.
Sportchassi innebär att den är ca 2,5 cm lägre och styvare i fjädringen. Det ger go-cart känslan.
är det något som står i regg pappren ? eller hur vet man om det är sportchassi på
Det står i BMV-koden för bilen som finns i regpapper. Enklast att se i en bilaffär är att ett äkta sportchassi har även sportstolar, de har en "knuta" mellan benen i sitsens framkant ( ej slät sits). Varning, bilen kan sportstolar utan sportchassi.

Nästa steg, typiskt lösning för denna råa enkla bil. När de sänkte bilen med 2,5 cm fixade man ej hjulvinklarna bak på fabriken. Man bara sänkte. Alltså lutar bakjulen utåt i underkanten. Tittar man bakifrån så är det snudd på att hjulet står i luften på yttersidan.
ok tack ,, snyggt med sådana hjulvinklar
undrar på den här breda bakdelen står det ??
Länk
Breda bakdelen! Till en början fanns Z4 bara med 4 cylindrig motor. I och med den 6-cylindriga la man på bredare däck bak, 245 i bredd, och därför blev det original skärmbreddare där bak. Karossen smiter ut efter dörren, därmed bredare. Sedan tror jag att man införde även den bredare bakdelen på den 4-cylindriga.
När det gälle M-chassi så är BMW's officiella kod för detta S704A sportzfahrverk. Om du går in i bilregistret hittar du en VIN kod för den bilen du är intresserad av. Sedan finns det sidor på internet, där man kan slå in denna kod och därmed få fram fullständig utrustningslista. Någon här på forumet har säkert en bra länk.
Oftast står utristningslistan även i serviceboken. Så finns det original bok finner du även S704A i listan

hittade den här med
Länk
den verkar ha sportstolarna med inte ser den så bred och låg ut kan ja se om den har sportchassi på transportstyrelsen ?
Du hittar VIN nummer hos transportstyrelsen, bilens chassinummer. Tag de sista 7 siffrorna till bifogad länk:

Länk

(Ursäkta att jag skrev Z4)
kollade men det fins inte 7 siffror i slutet det är bara 5 nr bokstäver före det och slår man in dom så blir det ingen träff
bilen har chassinr på transportstyrelsen WBACN51000LJ27059
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
De sju sista _tecknen_ är det, dvs LJ27059 i ditt fall.

Prins Valiant, sportstolar ingick inte när man valde till sportchassi som du skriver ovan, det var två separata tillval. Däremot ingick diffbroms tillsammans med sportchassit.

Vad gäller bakdelen så har fyrcylindriga pre-facelift det smala utseendet men facelift har samma skärmbredd på samtliga motoralternativ utom Z3M som hela tiden hade det gamla breda utseendet. Däcken var för övrigt 225 mm breda som standard när 2.8 introducerades, men 245 mm på Z3M.

/Masten
ok den har sportchassi
va mycket bra råd ja får av er
får tacka för det
är nog sugen på bmw 3,0 nu ska ta och prata med honom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.