AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
15.944

Hur fungerar det med icke BMW däcktrycksgivare F25 X3 20d - 2015?

Sida 1 av 2
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Funderar på att köpa icke originalfälgar till vintersulorna och undrar hur det fungerar med däcktrycksgivarna. Planerar att köpa på nätet. Måste givarna programmeras in på verkstad eller hittar bilen de själva?
sO
91
sOFFe
X5 40d -11
De måste programmeras till bilen.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Menar du att det är däckfirman eller BMW verkstaden som programmerar?
sO
91
sOFFe
X5 40d -11
Jag antar att däckfirman inte kan, de kunde inte programmera mina på Lagunan iaf. utan jag behövde åka till märkesverkstad.
RY
155
RYN
545e -21
Såvitt jag vet använder sig inte BMW av tryckgivare. Lågt däcktryck detekteras med hjälp av ABS-givarna.
I alla fall har det varit så på de senaste fyra bmw-bilarna jag haft. På min nuvarande vet jag inte säkert men antar att det fortfarande är samma princip.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
RYN - det finns två system. ABS-givarna samt däcktrycksgivare (kostar extra). Däcktrycksgivarna behöver programmeras så att de bli igenkända av systemet.

----
BMW CS/SC #6212
RY
155
RYN
545e -21
Ok, hur vet man vilket system man har? Eller är det vissa modeller som har givare i hjulen? Kanske står i manualen förresten.
Det nya systemet, baserat på ABS-givarsignalerna (tror jag) kom ca 2002-2003, kanske lite senare på "enklare" modeller.

En av många trådar i ämnet här på AP:
Länk

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är det för ålder och modell på bilen? De flesta som däcktrycksmätning (Såvitt jag vet alla BMW) mäter ju däcktrycket med rullhastigheten, rullar det ena däcket fortare än de andra så vill den ha det till lågt lufttryck, vilket du nollställer varje gång du byter däck.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
X3 2015 enligt säljaren är det sensorer...
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
AlexanderK
Det nya systemet visar væl tryckinfon i bilens idrive
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Åtminstone 1 serien fr.o.m. my 2015 kräver sensorer, så kallade RDC moduler.

Om man kör utan varnar systemet konstant, varningen går ej att stänga av.

Så frågan kvarstår, måste BMW programmera och vad kan de tänkas vilja ha betalt?

Mvh
Christian
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
samma sak - behöver man programmera om vid varje skifte vinter-sommar-vinter...? Jag uppfattade av min ÅF att har man "rätt" sensorer så snappar bilen upp de automagiskt. Dock lite skeptisk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Du måste köpa ytterligare en uppsättning för dina vinterhjul - bara att hosta upp för de är inte billiga... :)

När samtliga pengar är slut, och du är pantsatt för resten av ditt liv, så är i princip så enkelt som din ÅF sade: Bara in i iDrive och göra en ny ominitiering när vinterhjulen ersatt sommarhjulen och vice versa.

Christian - ja, antingen måste en BMW ÅF göra det, eller någon som har samma typ av utrustning. Priset är det väl bara att ringa och fråga på måndag?

----
BMW CS/SC #6212
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
EUR 66 styck på leebman24.de, iönar sig jämfört med att köpa vinterhjul från BMW Sverige till deras hiskeliga priser ;-)
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Sensorerna insisterar sig själva, så ingen programmering behövs. Om de trilskar kan man göra detta i idriven. Se bara till till att få rätt givare.
Har de bytt system alltså? På min X3 2012:a är det definitivt ett sensorlöst system (iTPMS). Samma årsmodell såldes dock i USA med sensorbaserat system (dTPMS), så informationen på nätet kan vara lite förvirrande.

Säljaren jag köpte av hade ingen som helst koll på vilket system som var installerat. Så man kan inte alltid lita på dem.

Men det är inte omöjligt att de har bytt. Det införs ju krav i EU nu på att det ska finnas någon form av TPMS i nya bilar. Det går bra med sensorlösa system, men det kan ju tänkas att BMW:s system inte uppfyllde kraven.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
from april 2014 så är det sensorer i BMW's bilar som standard. Det är ganska enkelt att se se skillnad okulärt, bilar med sensorer i fälgarna har metall runt ventilerna till skillnad från bilar som saknar detta system som har "vanliga" ventiler av gummi.

Mvh/ Niclas
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Precis som Heden skriver så blev detta standardutrustning april 2014 på alla BMW modeller. Det är inte bara BMW som inför detta som standardutrustning. Anledningen är att myndigheter ställer så stora krav om sänkt bränsleförbrukning och för lågt lufttryck är en av bovarna som man vill åt och då räcker det inte med den vanliga punkteringsvarningen som bygger på ABS sensorer och rullhastighet utan man måste aktivt mäta trycket i däcket.

Tyvärr innebär detta att man kanske inte längre tjänar pengar på att köpa vinterdäck från vanlig gummiverkstad längre, vilket naturligtvis också bidrar till varför det nu är standard.
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Nytt från transportstyrelsen. Sverige kräver inte TPMS eftersom vi byter hjul 2 gånger om året. Det uppväger miljökraven som ställs i andra länder där man kanske inte kollar däcktrycket lika ofta. Kolla på Transportstyrelsens hemsida.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Intressant! Länk

Dock kommer väl ändå biltillverkarna trycka in systemet även på svensksålda bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.