AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.546

Kylvätskenivå-symbolen. Vilken glykol? E46

Sida 1 av 2
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Sporadiskt dyker den gula lampan för kylvätskenivå (?) upp på panelen. För att sedan slockna några kilometer senare. Motorns temp är helt normal. När jag parkerat och låter bilen stå och sedan tittar under bilen har jag aldrig sett något läckage på uppfarten. Skumt.

Jag skulle kunna toppa upp en liten skvätt med ny kylvätska i expansionskärlet tänkte jag, och min fråga är därför: Vilken glykol använder man till denna modell? (Det finns ju lite olika sorter och man vill ju inte blanda i fel)

Bilen är en 02'a E46 330iA.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gör en visuell kontroll av nivån - men det ska göras när motorn är helt kall. Om nivån är OK så låter det mer som något typ av glapp eller fel på givaren.

När din bil tillverkades så var det helt "vanlig" etylenglykol som fylldes på. Några år senare började BMW gå över till longlife-glykol av typen HOAT (Hybrid OAT) där rostskyddet i huvudsak är det som fått förlängd livslängd jämfört med "vanlig" etylenglykol.

Nu kan ju din bil varit på verkstaden och mycket kan ha hänt under de här 10-12 åren - men den har troligtvis fått antingen "vanlig" etylenglykol eller longlife-glykol av typen HOAT i sig (men tyvärr så vet man ju aldrig vad föregående ägare hällt i - numera ska vara glad att ägaren har nycklarna kvar till bilen de försöker sälja).

Summering : Så för att toppa upp så är det lämpligt med helt "vanlig" etylenglykol. Enkelt, billigt och safe.

Vill man vara extra safe så knallar man in på Mekonomen och köper Castrol Radicool NF (denna är med på BMW's lista över godkända glykoler och får blandas med den longlife-glykol av typen HOAT som numera används av BMW).

Biltemas Glykol (art.nr 361781) går också alldeles utmärkt.

Naturligtvis går det såklart alldeles utmärkt att springa inom BMW och köpa en flaska 1.5 liter glykol där också (kostade 127.50 SEK när jag var där nu denna sommar).

Sen finns det glykoler (tror bland annat Peak erbjuder detta) som sägs vara blandbara med alla typer.

Den ENDA typ av glykol du ska undvika är longlife av typen OAT. Den brukar vara röd/orange/rosa till färgen (men färgen är verkligen ingen säker identifiering av typ av glykol).
Uppfyller den krav såsom G30, G33 och G34 är det tecken på att den är av typen OAT.
Biltemas Glykol Longlife är av typen OAT och alltså inget du ska använda dig av.
Även Castrols Radicool SF är av typen OAT och alltså inget du ska använda dig av.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Om du har en läcka kan det vara pumpen som håller på att ge upp. Då sprutar det mot fläkten och förångas och då rinner det inte ner på marken.
De
607
Decoy_81

Hade detta problem hela våren med läckande kylvätska och böt expantionskärl, kollade slangar etc. Var i Göteborg och då sprutade det vatten från pumpen när motorn var varm. Fick byta pump och allt löste sig.

Freude ist BMW
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också vara så enkelt att det är givaren som spökar...
Men det ser du när du öppnar locket - är nivån "normal" och det larmar för låg nivå, är det givaren som är kass (eller kablaget till denna med glapp etc.).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack allihop för era utförliga svar!
Ska kolla primärt nivån då, men KALL motor.
Jag har glykol hemma ett par varianter som jag använt för Audi S6 resp. VW Golf så de kan vara av olika sort, men ska läsa på dem med Slangens svar i åtanke.

Frågor:
1. Om pumpen är dålig som Decoy nämner, borde inte det läckaget skapa fläckar och liknande på plastdetaljer såsom fläkt etc?

2. Pump, kan jag byta själv? Eller komplicerat?

3. Är det stompant på dem så man lämnar in sin gamla när man köper ny? Och köper man ny eller går det bra att köpa beggat? Måste man köpa BMW original?

Tack igen!

/a.
E
1.156
E
320 ci cab -04
1 Det beror på hur mycket det läcker. I ditt fall verkar det inte läcka jättemycket.

2 Det är inte jättesvårt att byta vattenpump själv. Gå gärna in på youtube så kan du själv se hur andra gör. Sen är det tidskrävande, man bör vara noggrann och givetvis ha alla nödvända verktyg. Om du ska byta pump kan det kanske vara lämpligt att även byta termostat och anslutningsslängar när man ändå tömt kylsystemet (min åsikt).

3 Köp nya delar. Original vattenpump är i ?plast? Personligen skulle jag försöka hitta en utbytespump i metall (gäller även termostathuset).

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du visco-fläkten eller enbart den eldrivna.
Jag har bara eldriven fläkt och det var rätt enkelt att byta pumpen - gjorde det på garageuppfarten.

El-fläkten är lätt att lyfta rakt upp när du lossat kontakten och fästena i ovankanten.
Har du viscofläktkopplingen, är det lite knepigare då du måste ha en stor fast nyckel och tänk på att den är "felgängad" så du inte drar åt den hårdare när du försöker lossa den...

När fläkten är borta är det relativt mycket plats så det är inga problem att komma åt.

Det finns en del mekartips under gör-det-själv, bland annat har Hasso skrivit ett sådant till E39 - men bytet är identiskt med det på din så det spelar inte någon större roll att det är till 5-serien. Youtube är nog också en bra källa (var dock källkritisk för det är inte alla som lägger upp filmer på tuben som har koll på vad de gör!).

Ny pump köper du t ex. hos reservdelar24.se de kostar inte många kronor och att köpa begagnat är nog rent dumdristigt då du inte har en aning om skicket...

Hur långt har bilen gått med nuvarande pump?

När min pump gav upp skedde det som en blixt från en klar himmel - dessa pumpar har inget skvallerhål som börjar läcka kylarvätska när de börjar bli dåliga, som många andra bilar har/hade. Så jag är lite tveksam till om det är pumpen som läcker i ditt fall.

Mvh
Johan B

De
607
Decoy_81

Johan B Jag körde med läckande vattenpump hela våren innan den gav upp helt i juli och det forsade vatten. Jag såg även när pumpen var bortmonterad att det hade läckt länge. Nu är ju detta i och för sig på min 540 men det är väll inte så stor skillnad kanske?

Freude ist BMW
De
607
Decoy_81

Storabjörnen: Mitt tips är att köra bilen tills driftstemp är uppnådd och sedan låta den stå på tomgång, öppna huven och kolla ner om du ser en fin stråle med vatten.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Måste verkligen uttrycka hur tacksam jag är för alla era svar och denna utmärkta information och erfarenheter ni radar upp - kanon!

Till saken då:

Pinnen i röret var faktiskt lite låg.
Jag hade mycket riktigt ett par liter av både Mekonomens "standardglykol" och Biltemas ekvivalent, (art.nr 361781) som Slangen nämner ovan, hemma på hyllan.

Blandade till en 40% blandning i PET-flaska, med det visade sig att jag bara kunde fylla ca 1 1/2 deciliter av detta innan pinnen flöt upp på den nivån som instruktionsboken säger är korrekt. Han verkar ju inte ta mycket således.

Johan B och Decoy, bilen har gått 23.000 mil och jag har haft den i 2 1/2 - 3 år. Serviceboken är komplett och naturligtvis KAN ett pumpbyte ha skett genom alla dessa mil och tidigare ägare, eller så är det nu han börjar visa symptom på slut pump. Granskade allt jag kunde se noga och det syns inga fläckar eller misstänkt läck.

Johan, jag har Visco-fläkten på min. Och jag har bytt den själv en gång då jag skulle fånga ett verktyg som slank ner där, och råkade bryta ett blad. Så jag har stora blocknyckeln och en rejäl stålhammare sedan denna operation - tack ändå för dina utmärkta tips.

Jag kör väl på då sålänge, så får vi se om jag kan se nånting enligt Decoys tips här ovan. :-)

/Anders

Det ser ut att vara ett litet skvallerhål på pumpen Länk (ovan pluggen). Där bör det synas om pumpen läcker/fuktar. Att komma åt och se när allt är på plats kan nog vara bökigt.
Expansionskärlet kan spricka i kanterna och börja läcka. En liten spricka som orsakar en lätt dusch kan vara svår att upptäcka.

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har också råkat ut för sprickor i exp.kärlet - de brukar spricka lodrätt på ena sidan - kika noga för det kan vara lite svårt att se, brukar bli grön/vit beläggning (när det är torrt) runt sprickorna när det läckt ett tag.

Har bilen rullat så långt, är det nog läge att byta pumpen i förebyggande syfte om inte annat...bättre att göra det kontrollerat än att vänta som jag gjorde (tänkte inte på pumpen), dvs. så länge att den havererar helt plötsligt. Har man otur sker det ju när man är som längst hemifrån på en långhelg... (min pump havererade när frugan var på väg hem och haveriet skedde nog bara en km. från garageuppfarten, och hon upptäckte ingenting förrän jag såg att det bolmade under huven och motorn lät som ett tröskverk då bilen hade tryckt ut kanske hälften av kylarvätskan via pumpaxeln - tur som en tok!).

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillägg:
Bilden som AKN länkade till är till M52 (inte TU-versionen) och jag tror faktiskt inte att pumpen till din motor har frostplugg och ev. skvallerrör - min hade det i alla fall inte (köpte en Valeo-pump med metallskovelhjul).

Givaren varnar INTE för så lite förlust av vätska som 1-2 dl, så jag lutar nog mer åt att det är något knas med givaren.

Det kan försvinna små mängder kylarvätska via övertrycksventilen som sitter i locket till exp.kärlet. BMW hade problem med de tidiga locken som levererades - så det har varit ett servicmeddelande om återkallning/utbyte av minst en omgång av de som monterades i fabriken. Hittar du inga läckage kan det kanske vara läge att köpa ett nytt (modifierat) lock - de kostar inte så många kronor.

Men som jag skrev innan: vid de miltalen bör du fundera på ett pumpbyte för att vara på säkra sidan.

Mvh
Johan B

Johan B,
Bilden visar en M54 vattenpump (sökte M54). Minns detta med skvallerhål från när jag bytte pump på min f.d. E46 330 strax före bilen blev såld. Tyvärr har jag inte pumpen kvar men det fanns ett skvallerhål, det noterade jag.

mvh/ Anders
Jo
4
Johan71
316I sedan -01
Varför ska man undvika?

"Den ENDA typ av glykol du ska undvika är longlife av typen OAT. Den brukar vara röd/orange/rosa till färgen (men färgen är verkligen ingen säker identifiering av typ av glykol).
Uppfyller den krav såsom G30, G33 och G34 är det tecken på att den är av typen OAT."

Har man spolat systemet så spelar det väl egentligen ingen större roll vilken man använder. Anledningen till att jag frågar är för att någon har tidigare kört med "röd" glykol. Finns i kylaren nu. Då tänkte jag fortsätta med det, men är det ett absolut no no! så gör vi om och rättar till tidigare ägares misstag.
Jo
4
Johan71
316I sedan -01
När jag ändå är här. Vilken volym ska det vara i M43 motorn
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag hade även speciell RÖD kylvätska hemma som sade: Glykol för Audi, VW, Skoda. Den använde jag som sagt inte.

Johan B - jag ska kolla expansionkärl och lock mycket noga. Vet du om det finns något serienummer eller liknande som skvallrar om ifall man har det reviderade locket eller inte? Var sitter givaren förresten?

Innan jag ger mig på pumpbyte direkt (även om jag läser att det kan vara lämpligt i förebyggande) så tänker jag köra några mil till och se om jag verkligen tappar nåt under lite kortare period. (eller som sagt om symbolen tänds mer frekvent)

Johan71, i instruktionsboken till min bil längst bak står alla volymer. Borde göra i din instruktionsbok också.

/a.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan71 : Du har helt rätt, bra förtydligande. Jag beskrev endast utifrån Storabjörnens perspektiv om att toppa upp ett existerande kylsystem.

Spolar man rent hela systemet så är det naturligtvis inga problem att välja vilken kylarvätska som helst. Du kan utan problem köra vidare med det du har. MEN! Håll koll vilken typ det är. Färgen säger nada. Ger bara fingervisning om vad det kan vara men infon är rent akademiskt då den inte kan användas för att med säkerhet identifiera vilken typ av kylarvätska man har.

Jag gör ännu en vädjan till alla än en gång - glykol kan inte identifieras på färgen. Punkt slut. That's it. Get used to it.

Det är just att blanda olika typer av kylarvätska man ska undvika.
Därför kan det vara lite vanskligt att byta till longlife OAT, eftersom verkstäder och andra förväntar sig att det inte är denna typen i en BMW.
Risken att två olika typer av kylarvätskor skulle reagera med varandra är troligtvis liten, men den finns definitivt där.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stora björnen, givaren sitter i botten av exp.kärlet - det är en induktiv givare och den sitter i ett "rör" upp i kärlet men det är helt torrt i det uttrymmet, det sitter troligen en magnet i flottören som påverkar ett litet tungelement i givaren. Den sitter med bajonettfattning i botten av kärlet och är lätt att lossa men man måste nog ta den från undersidan för att komma åt.

Jag vet att det nya locket är märkt med 2.0 i toppen och det står för öppningstrycket i säkerhetsventilen. Har för mig att tidigare "problemlock" hade en annan märkning men är lite osäker.
1.8 bar ringer en liten klocka i bakhuvudet men den ringer svagt! ;)

Mvh
Johan B

Jo
4
Johan71
316I sedan -01
Bra, tack. Kollar där. Byter till "rätt" glykol snarast. Har fått höra historier om Glykol och byten trots renspolningar som jag inte vill uppleva med min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.