AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.687

Ta emot kontanter vid bilköp ?

Sida 2 av 3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Äh.
Tag emot pengarna om han nu vill betala i cash. Du kan alltid öppna konton i flera banker och/eller använda kompisar, familj.

Själv betalde jag min båt i cash då gubben som sålde den ville det å jag är ingen skummis :)
Mitt problem var att få UT cashen :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Hur andra människor får tag på sina pengar känns inte som min ensak och pengar är pengar så jag skulle tagit emot dem.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kävlingepågen: Nej, men han som tog emot dem var antagligen det.

sneable: Genom att ta emot kontanterna stöder du antingen
a) svartarbete
b) kriminell verksamhet.
Tro inget annat.

Själv gillar jag inte någondera av dessa verksamheter.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
för info: jag tala om att vi gör upp ev affär på banken.. sedan hörde jag inget mer :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte oväntat. Anledningen till att man vill betala i kontanter är för att man inte kan sätta in dem på banken själv.

-------
//Lövet
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Om jag vill sälja några däck för ett par tusen så finns möjligheten att dom pengarna kommer från olaglig verksamhet. Ska man begära banköverföring på alla summor eller bara över 10 k? Sen kan det väl vara så att han som vill köpa min bil just sålt sin egen kontant och att jag blir andra person I ledet att ta emot dessa kontanter.

Jag tycker inte det hör till privatpersoners uppgifter att spåra vart andra privatpersoners pengar kommer ifrån
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jörgen: Jag tycker det var rätt gjort.

Sneable: nej men att använda sunt förnuft. Är det en affär på 3000kr kommer ingen (inte heller banken) ifrågasätta detta, handlar affären om 500' kr är saken helt annorlunda. Fundera ett tag så ger det sig.

Det är ju alltid upp till var och en hur man vill agera men kom sen inte och snyfta när de stjäl M-fronten eller airbagen, du är ju med i "spelet". Får du sen problem när du ska sätta in pengarna från din fina affär så tror jag du får svårt med frasen "det hör till privatpersoners uppgifter att spåra vart andra privatpersoners pengar kommer ifrån".
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Här snyftas det inte :)

Jag ifrågasätter inte bankernas regler heller utan man får väl anpassa sig till vad som gäller och göra som man vill.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
visst har ju inte kolla på sidn pengar :) så det kan ju vara ärliga.
tycker som snabel, som privat person har jag ingen skyldighet kolla.
Men denna är ju bäst: Länk
Så din köpare ska alltså lämna in 500K till polisen, bli hyllad som hederlig i pressen och 3 månader senare få dom insatta på sitt konto :)

/Martin
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
@andreas.
Farligt att generalisera.
Frågade grannens fru (jobbar med panchisar på ett åldringsboende)om hon hade någon input gällande cash och bank. Hon skrattade åt det hela och sade att hon var glad att såpass många av hennes åldringar körde med "cash is king" för annars fick hon i9nte göra annat än att hämta ut stålar.
Kan lova dig att han som jag köpte båten av inte körde med cash för att han var skum utan han gjorde det för att han inte gillade och inte litade på banker plus att han hade svårt med at förstå varför människor i allmänhet ställer upp på den butt fucking som bankerna gör mot oss kunder.
Håller med honom men jag sväljer mitt förtret med att det finns andra fighter som är mer värda att ta än att springa omkring med cash hela tiden.
Kuriosa. Min pappa är den högsta hönan i ett av de större bolagen i SE. Han har fortfarande ingen mobiltelefon !?!?!? Så det finns alltid undantag.

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Keiser. Go figure :) Du ger ett bra svar på egen fråga :)

BMW CS #05XXX

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kävlingepågen, inte för att det har något direkt med detta att göra, men om farsan din är VD på ett av de större bolagen i Sverige så har hans sekreterare en mobiltelefon och därför är det inte ett dugg konstigt att inte han har det.

Alltså hade det varit mer speciellt om din kusin som jobbar som säljare saknade mobiltelefon...

Enda fråga jag ser att jag ställt är om det finns så dåligt med köpare, jag ser inget svar förknippat med detta?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Sälja bilar över halvmiljonen som är momssmittade är inte så enkelt
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Är du orolig så ring till banken och hör med dem. Om man tydligt kan visa att bilen annonseras och att säljaren vill betala i kontanter där man också tar legetimation på denne osv så borde det gå bra.

Jag har tillochmed haft med bankman på möte i bankens lokaler när jag skulle göra upp bilaffär för många år sedan. Han bevittnade affären och tog emot pengarna (i kontanter) som jag hade med till säljaren för insättning på dennes konto Det blev inga problem, men då hade säljaren av bilen förberett banken.

//Anders

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
amullo: Men varför betalade säljaren i kontanter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Apropå att inte lita på banker mm. i samband med större inköp.
Jag läste om en rätt rolig händelse i USA för några få år sedan:

En äldre man skulle köpa en splitter nu bil. Problemet var att han inte litade på elektroniska bankkonton eller ännu värre banköverföringar eftersom pengarna kunde försvinna i cyberrymden. Han litade inte heller på bankväxlar eller checkar eftersom de var lätta att tappa bort. Han litade inte heller på sedlar eftersom de kunde brinna upp...
Lösningen blev att han betalade sin splitter nya bil med kontanter - närmare bestämt metallmynt, vilket var det enda betalningsmedel som han ansåg vara någorlunda säkert och fysiskt beständigt! Han hade hinkvis med småmynt som han hade samlat på sig under många år, dessa tog han med sig till bilhandlaren och det tog mer än en halv dag att räkna upp alla pengarna. :o)

Att bankerna blåser alla kunder "big time" är en välkänd hemlighet som nog iofs inte alla har förstått eller reflekterat över - man kommer självmant till bankerna och lånar ut (sätter in på ett konto) sina pengar till banken utan att kräva skälig ränta, ofta får man ingen ränta alls....
Som en ekonomilärare på universitetet sa till mig en gång:
"Det finns ingen affärsmässig verksamhet som är så billig att finansiera som banker! De lånar pengar utan att behöva betala någon ränta alls..."

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Amullo; skedde det för "många år sedan" var det ju enklare, nu är det penningtvättlagen som ställer till det, tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.