AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.688

Ta emot kontanter vid bilköp ?

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej

Någon som vet exakt vad som gäller?
Kan man ta emot sedlar när man säljer bilen?
Kolla sedlarna kan jag, då gumman är restaurangchef.

Klart det är misstänkt svarta pengar, men jag kan ju visa att jag sålt bilen , vill man gräva vidare ser man ju vilken som köpt min bil.

Dock är man ju orolig att FI eller banken konfiskera pengar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket pengar pratar vi om?

Är det flera hundra tusen som det handlar om är det väl kanske lite mysko...jag vill inte gå runt med stora summor i kontanter och då jag köpt bil har jag således köpt en bankväxel.

Men å andra sidan är kontanter giltigt betalningsmedel enligt riksbankslagen 5 kap 1§.

Banken kan aldrig konfiskera dina pengar och jag har också svårt att se att finansinspektionen kan göra det heller - däremot är banken skyldig att kräva in uppgifter från dig varifrån pengarna kommer om du skall sätta in ett större belopp.
Jag vet folk som har skrivit "knarkförsäljning" på intyget och inget har hänt... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det kan bli problem när man ska sätta in pengarna, jag har varit med om det två gånger, och då fanns det kvitton etc från försäljningar, beloppen var 35' respektive 400'. Den större av affärerna fick backas så vi inte kunde sätta in pengarna på banken (eftersom pengarna mycket möjligt var svarta, dock i tidigare led...)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker det låter tveksamt om banker kan vägra att ta emot en insättning bara för att man inte har 100% koll på att pengarna inte är svarta i något tidigare led....det är ju polisens ev. uppgift att följa upp ett brott.

Däremot kan de som sagt begära att du meddelar varifrån pengarna kommer, MEN beloppsgränsen är betydligt lägre än vad de flesta banker vill påskina!

Lite intressant läsning:
Länk

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
I mitt fall så är det rätt mycket pengar. Annonserar min bil på dryga halvmiljonen
Dock frågade jag inte hur mycket han ville betala kontant. Han fråga om jag kunde tänka mig ta kontanter. Tänkte inte så mycket då,(igår) men idag har jag funderat.
Jag får ringa min bankman å fråga på måndag.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jabbal, jag måste hålla med Johan, i tidigare led. Hur tänker man då och vad gäller?
I första led har Riksbanken tryckt dem. Låter mycket suspekt.
Jag fick bara svaret att de ville se bevis på att det inte var svarta pengar; och när jag visade kvitto på att de kom från en försäljning fick jag bara svaret att de ville se bevis på att min köpare inte kommit över pengarna svart... Säkert fel av banken, dock. Jag håller dock med om resonemangen ovan, men för mig blev det i alla fall krångel.

Sist skulle jag sätta in...typ 40.000kr? Minns inte, men då fick jag först vänta i en mindre evighet tills det blev min tur vid insättningsautomaten, vid vilken jag blev varse att jag hade en gräns på typ 25.000kr vad gällde insättningar (!) denna kunde banken dock höja = mer köande och strul. Den gången gick det ju till slut, men att sätta in en mindre summa på sitt eget konto borde ta fem minuter, nu tog det snarare 1.5h med allt väntande. Men bankerna vill ju inte hantera kontanter, de vill föra över oss på andra medel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...såg att jag skrev fel i tidigare inlägg!

Skall givetvis stå att gränsen är betydligt HÖGRE än vad bankerna vill hävda står i lagen om penningtvätt.

Att bankerna vill sluta hantera kontanter handlar ENBART att de då maximerar sin vinst - det handlar inte om de enskilda medborgarnas bekvämlighet eller säkerhet. Summan av alla pengar som "försvinner" på ett eller annat sätt är nog extremt mycket högre när det gäller kontokorts- och överföringsbedrägerier än pengar som stjäls vid rån!
Däremot kan bankerna inte ta avgift för kontanter som de gör med korten, där både kortinnehavaren (årliga avgifter), köparen OCH säljaren får betala vid varje köp. Stora vinster för banken helt enkelt att styra in pengahanteringen till deras elektroniska system!

Mvh
Johan B

Jag har varit med om en liknande händelse på ett Forexkontor som Jabbal beskriver - fast då rörde det sig om en äldre tant med hyckle som skulle växla en ansenlig summa kontanter (i en plastpåse!!) i USD till EUR. Expediten var väldigt noggrann och kollade varenda sifferkombination på varje sedel så det tog sin tid...

Annars har jag varit med om kontantköp men i lägre prisklasser. Varför inte göra upp affären på bankkontor, då blir det köparens problem att svara på eventuella frågor och inte ditt?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Efter att pratat med banken säger de att det är inge problem komma in med kontanter , dock måste jag boka tid i förväg, uppge summan, samt redogöra varifrån jag fått dem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vadå !! du kan ju haft pengarna sparad i madrassen i många år men vill sätta in dom nu tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hasso, jo men då får det allt vara sedlar med några år på nacken.
T.S. F.ö. så är det som du skriver skumt med att betala med kontanter, be köparen sätta in kontanterna på eget bankkonto och sedan föra över till ditt konto.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är extremt märkligt med den mängden kontanter. Man ska inte tro annat.

Gamla Agda som sparat mynt och sedlar hela livet köper sällan lyxbilar.

-------
//Lövet
Hasso:
Du kan du behöva visa på att du rimligen kunnat spara summan hemma genom att kunna visa upp tex lönspecar som visar att du kunnat stoppa undan en viss summa varje månad tex.
Säg att du kommer med 200' som du säger dig har sparat ihop hemma under två år. Det är ca 8'/mån, är det rimligt med den lön som står på lönespecarna?

Handlar mycket om att läsa av kunden och göra en rimlighetsbedömning vilket oftast är lättare med dokumentation som styrker det kunden säger. Säljer man en bil så finns ju det ett kvitto, annonsen eller en kopia på ägarbytet att visa upp. Är du som banktjänsteman tveksam till ursprunget har du skyldighet att neka att ta emot pengarna. Det kommer säkert att märkas än mer nu sen lagen ändrades 1/7 vilket gör att banktjänstemannen personligen kan dömas för penningtvätt ifall pengarna visar sig vara svarta och man inte granskat ursprunget ordentligt. Ett sätt för staten att göra det svårare att få ut svarta pengar på marknaden genom att kunna bestraffa alla leden. Så i teorin skulle även Jörgen kunna straffas ifall pengarna visar sig vara svarta. Lagen är helt ny så den har ju inte hunnit prövas än.

Jag känner till ett par exempel där en säljare nekats sätta in pengar, där köparen (som varit med på banken vid insättning) betalat med mestadels 100 och 500-lappar och där pengarna med största sannolikhet kom från köparens verksamhet, dvs oskattade dagskassor, där måste banken neka. Tidigare tittade man nästan enbart på sista ledet (dvs säljare) i sådana här lägen men nu när alla leden kan dömas blir det tuffar.
Med den mängden kontanter så är det väl inte ens ett alternativ att dom är "ärliga"... Då hade ju pengarnas ägare sett till att dom redan var på banken.

Gör man sig då skyldig till nåt om man mer eller mindre medvetet tar emot sådana pengar som privatperson?
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Så i dessa fall är man skyldig tills att man har bevisat sin oskuld ? Lite tvärsemot hur det brukar vara ....

Förstår iofs varför lagen finns men ändå , om jag vill genomföra en affär med kontanta medel så borde man väl få göra det !
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du är inte skyldig till något. Du får bara inte använda företagets tjänster. Man får inte glömma att banker är privata bolag.

-------
//Lövet
GE:
Det är väl det som är frågan. Hade Jörgen tagit emot pengarna i egenskap som banktjänsteman så är svaret, efter 1/7, ett klart Ja om han inte gjort en rimlighetsanalys som styrker att det är ärliga pengar. Men om det kommer sträcka sig till även en privatperson som säljer nått på blocket är lite mer otydligt.

An
42
Anfield
BMW X3 M40i
Gör det enkelt för dig, be att han/hon betalar med postvxl eller bank-öf. Kan/vill han eller hon inte sätta in dem är det en bra fingervisning. Precis som redwings_05 skriver är reglerna hårdare och banktjänstemannen är personligt ansvarig. Så när banken tar emot dem så kommer du få frågan och svaret "sparat i madrassen" fungerar inte. Du skall som sagt visa lönespec men även visa uttagen av kontanter. Då 99% får sin lön in på kontot.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag läste nya lagen, Länk
och den gäller ju privatpersoner som jag ser det.

Jag kommer ju aldrig säga "sparat i madrassen" utan om så skulle skett, tagit kopia på id , kvitto och regbevis, sedan satt in dem. Tror inte det skulle varit svårt. De frågar ju tom när man kommer med postvxl.

Som säljare är det väl väldigt dumt att ta en sån risk. Som andra redan nämnt, låt köparen sätta in pengarna eller komma upp med en lösning som inte riskerar drabba dig.

Ingen har berört den moraliska aspekten att medvetet ta emot pengar som man misstänker komma från olagliga förehavanden. Är det så dåligt med köpare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.