|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Upplever konstiga vibrationer vid 120 km/h i förarstolen i en BMW F10 530D M med 18" M fälgar och continental rft däck köpte den nyligen, har ni upplevt samma sak någon? | |
|
Har du sökt på forumet? Känns som det finns 1000 trådar om vibrationer pga orunda däck, obalanserade fälgar, skeva bromsskivor, dåliga lager till kardan etc etc :) |
|
| Välkommen till F10 och vibrationernas värld. Ditt livs sämsta köp. Jag lovar! | |
|
Som alla BMW:s framförallt senare 3- och 5-serie är de sinnesjukt känsliga för det minsta fel på däck och fälg. Jag har provkört flera nya (med bara några mil på mätaren) BMW med kraftiga vibrationer i svensk motorvägsfart. Anledningen till att jag aldrig köpte någon ny 320d som var tanken då det enligt mig är det jobbigaste fel en bil kan ha. De nya BMW:s jag kört som rullat 100% perfekt har alla haft Michelin Pilot Super Sport monterat. |
|
|
Har googlat och det visar sig va ett vanligt förekommande på just F10/F11 Men seriöst en bil som kostar 700-800k ny och sånna fel det är ej acceptabelt, min har bara gått 4700 mil sånt borde synas vid 14 000 mil. Ska testa med andra fälgar och däck, har läst att vissa batchar utav fälgarna har inte vart helt runda från fabrik. Återkommer ser om det är däcken eler fälgarna som är boven. |
|
|
Givetvis är det totalt oacceptabelt men jag tror samtidigt att priset är en bidragande orsak. En dyr lättviktskonstruktion av hjulupphängningar som ger fantastisk körkänsla och feedback till föraren när allt står rätt till men samtidigt innebär det också trist feedback från hjul och fälg som är något felaktiga. |
|
| Hoppas du får rätt på det hela. Ge dig inte för lätt. | |
|
Håller själv på och strular med det där. Har köpt nya micheline pilot sport. Gjort fyrhjulsinställning samtidigt utan resultat. Balanserade däcken där de mäter vägtryck och kom ner mot 2,5 kg på samtliga hjul. Samma vibrationer kvar. Lämnade in bilen för service och de höll på i 7 timmar för att kolla nav och skivor med mera. Slutade med ytterligare en balanseing vilket tog bort vibrationerna i motorvägsfart. Men efter 40 mil känner man de svagt igen så det känns som lite hokus pokus över det här problemet. Fälgar, nav och skivor var hundra enligt BMW. Vägtrycket minimalt.. Som sagt under 40 mil var vibrationerna borta men nu är de tillbaka svagt igen upp till 140 därefter är bilen stabil! |
|
|
Berta99, något nytt om vibrationerna i din F11'a? Ska in och klaga på min när jag får tid. Jag känner svaga vibrationer i ratten när man kör över 100km/h och den är väl spår- och vindkänslig. |
|
| Är era vibrationer oscillerande? Kan förnimma vibrationer i ratten och dom pulserar med ca 1 sekunds mellanrum. Tydligast mellan 90-120 km/h. Men det är så pass lite att jag inte vet om jag inbillar mig... Ska jämföra med vinterhjulen (samma dimension, Nokian R2) när det är dags. Det skumma är att dessa vibrationer stämmer överens med ett motsvarande mullrande när jag kör på vissa underlag och detta ljud hade jag även i min F31:a (!) på motsvarande vägar men minns inga vibrationer därifrån. Knepigt. | |
| Vibrationerna i min är svaga och med konstant frekvens från 100km/h och uppöver. Dom är så svaga att på dårlig väg så är dom svåra att känna. Men ändå otroligt störande på fin (motor)väg. Har timme för bilen nästa vecka. Spänd på vad dom kommer att säja! | |
| Löste mitt problem med nya fälgar och inga rft däck :) går som en dröm nu! | |
|
Samma status på min. Blev något bättre efter tredje balanseringen men det är fortf långt ifrån bra.. Otroligt less på dessa motorvägsvibrationerna. Fälgar däck skivor och nav är kontrollerade och enligt uppgift hundra procent... Oklart vad det är som skapar detta... |
|
|
Ett tillägg också. Finns det några gemensamma nämnare för de bilar som haft vibrationer? RFT är det ju inte eftersom föera av oss bytt utan att det blivit bättre. Jaguar komfortstolar i min. Kan dessa göra att vibrationer känns mer kanske? jag känner enbart i stolen oxh primärt i nackstödet. I stort sett ingenting i ratten... |
|
|
Jag känner bara i ratten, men har komfortstolar. I min F31:a hörde jag bara ljudet (samma som jag hör i min F11:a). Inga vibrationer där alls. Snart byter jag till likadana fälgar (19 tum) och Hakka R2 utan RFT. Ska bli intressant att se vad som händer eller inte händer. Konstigt dock att det hela upplevs som grövre vid ordentligt gaspådrag. Jag har inte räknat bort drivlinan än. |
|
| Nu har jag fått på nya Nokian R2 19 tum och vibrationerna är likadana. Det är alltså inte hjulen som spökar. Mycket tydligt i Eco PRO-läge att vibrationerna i ratten ökar tydligt när gaspådrag ökar. Vid noll gas inga vibrationer i ratten. Hur kan det bli så på en bakhjulddriven bil? | |
|
Det är väl något som hat kontakt med motorn/upphängning som påverkas av varvtalet/motorns belastning. Detta problemet är ju ökänt för BMW, även helt nya bilar har detta problem, tycker att det är katastrof dåligt och BMW vågar naturligtvis inte ta något ansvar alls...... Antagligen kommer de skylla på dina däck att de inte är stjärnmärkta och BMW godkända.... |
|
|
Micleg, du skriver att du fått på nya däck och vet därmed att det inte är hjulen (dvs däck + fälg) som spökar. Har du alltså bytt fälgar också i samband med däckbytet, eller är det viss begreppsförvirring? Poängen är att om du bara bytt däck, kan problemet fortfarande sitta i fälgen. Men om du bytt hjul (däck + fälg) så är den felkällan elliminierad. __________ Mvh Grelle |
|
|
Micleg, har haft precis samma problem på mina gamla BMWs att ratten skakar vid 90km/h det är ett känt problem och jag fattar inte varför bmw inte åtgärdar detta. Men troligtvis är det upphängningen, stabilisator stag till 80% som är boven då. Hur är det när du bromsar? Skakar hela ratten då? Kan vara bromsskivorna fram då som orskar vib i ratten plus sen när du bromsar in. |
|
|
Nej nya likadana 331-fälgar. Inga problem när jag bromsar eller rullar. Ska gnälla när jag har möjlighet. Just nu är det lite för lite problem. Största grejen annars är nog annars att blåtandsstreamingen med min iPhone 5s är lika dålig som den var på min F31:a när den var ny och inte hade uppdaterats. Tappar synk med displayen direkt och visar sedan samma info resten av resan. Motor bluddrar ganska mycket också. Det mesta jag hör av den känns som att det kommer från avgasröret. Väldigt tydligt vid sådär kvartsgas på låga varv (under 2000). |
|
|
Jag hade lite liknande trubbel på min e39, hade visserligen köpt beg däck till mina 19" men däcken såg bra ut men blev några ombalanseringar och blev inte av med vibbarna förrens jag helt enkelt provade skiftade sida på framhjulen. då blev det kanon bra! Kände man på mönstret med handflatan innan skiftet så var det lite som att dra mothårs i rullriktningen, inte helt jämt slitna i ytterkanterna. ingen rullriktning på just de däcken så däckverkstaden hade nog inte kollat så noga innan de la på däcken åt mig. Men nu har man njutit av en vibbfri bil sen dess! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.