AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.934

Provkörning av Tesla , men hur?

Sida 2 av 3
Jo, det finns ju servicepaket att köpa till men som jag förstod det så behöver man inte lämna bilen på service för att garantierna ska gälla, men jag håller nog med om att den i praktisken blir svindyr att äga.

Det skall bli intressant att se hur andrahandsvärdet utvcklas, det känns lite som flipp eller flopp just nu, en rolig och hypad modell med miljö-aura kan ofta hålla värdet väldigt bra (exempelvis Prius) samtidigt som ny och lite okänd teknik sällan är sådär värst eftertraktat i andra hand.
Verdi
Tror mycket beror på hur tekniken utvecklas framöver. Står teknikutvecklingen stilla och Teslan har ungefär samma prestanda och räckvidd som en ny så tror jag den håller värdet bra.

Om det smäller till och en ny generation elbilar får markant bättre räckvidd så blir Teslan lika het som en gammal laptop från 2005.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Säg att induktionsladdningen slår igenom på nästa generation elbilar, då blir nog andrahandsvärdet inte lika bra på bilarna som måste laddas med sladd.

Det är ju en hyfsat trevlig tanke att bara kunna ställa sig på rutan och ladda istället för att springa med sladden, speciellt när det är vinter eller regn.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jojo, men hur lång tid tar den utbyggnaden? 20 år?
Vi lär nog få stå ut med sladdar ett bra tag till.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är nog en bit bort, men om jag räknar en generation som 5-7 år så är det inte omöjligt, men kanske inte heller troligt. Tesla är ju den dyraste elbilen och kan man betala det för bilen så kanske man kan slänga på 50-75kkr för en schysst induktionsladdning i sitt villagarage.

jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag är rätt säker på att tyskarna också kommer utveckla pluginhybrider i större utsträckning. Kommer BMW, MB och Audi med sina stora bilar med hybridteknik så är det ajöss med Tesla. Det ska bli spännande att se nya XC90, förmånsvärdet lär ju bli klart billigare än X5 även om priset lär kunna vara högre.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Fick en inbjudan av Tesla motors i Täby i juni, att provköra, men injudan försvann bland annan reklam..... kanske lika bra de!!

Tror klart på elbilar iframtiden, men tror de lär dröja 10-15 år till, innan de får riktigt genomslagskraft i sverige.

Hur gick det för Teslan i vinterkörning? Någon som läst testet som gjordes av någon tidning i vintras?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer: Kylan påverkar räckvidden klart negativt. Att köra Oslo till Stockholm tog Auto Motor & Sport över 14 timmar. Så det är nog ingen bil för alla än. Men som statement och "accessoar" funkar den utmärkt :) Vilket också märks på Östermalm och Lidingö.

Det ska bli intressant att se var utvecklingen tar vägen, och hur andrahandsvärdet kommer se ut. Jag jag hade hellre chansat på en BMW i8.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Teslan har ju fördelen att den går att få 7-sitsig (eller 5+2 iaf)! Riktigt snygg bil, skulle gärna ha en själv.

/Masten
Ja jag hade gärna haft en också men priset är lite för högt och som många andra påpekat tror jag att utvecklingen kommer gå fort inom området. Dock tror jag ändå Tesla kommer klara sig fint i konkurrens med de traditionella tillverkarna då de haft rätt attityd från början och redan nu är ett starkt varumärke.
Ska provköra en P85 idag. :) Spännande!
Provköning klar! Sjukt imponerande bil! Tyst, modern, rolig och brutal acceleration genom hela registret. Hade den legat runt 400-500tkr så hade jag haft svårt för att inte beställa en.
Kan inte förstå varför man köper något annat än en Model S P85 om man är ute efter en bil med utrymme, prestanda, miljö och låg driftskostnad. Dyr att köpa jag vet men ska man ändå köpa bil för ca 1 mkr så är en P85 ett givet val.
Hade jag varit ute efter att köpa en ny bil för 800-1mkr så hade jag beställt en Model S P85 idag.

11 Superchargers ska stå klara innan årets (2014) slut i Sverige.
Grattis laddning for ever, gratis 3G till 2017 och sen kommer förmodligen 4G alt. 5G.

Rekommenderar provkörning. Mycket trevlig personal!

PS: Kan inte förstå att BMW inte har något sådant ute än.

Jag vill ha en P85+ nu! :)
Fick provköning 2 dagar efter registrerat intresse.
Anmälan till provkörning görs här.
Du kommer bli uppringd för bokning av tid.

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag förstår dig more. Jag har varit jättenöjd med min 335i F30, men inte sedan jag körde Teslan (provade också P85). Den är i fråga om utrymmen och storlek jämförbar med en F11, men i jämförelse med Teslan framstår F11 som en föråldrad produkt som i stort sett bara kan konkurrera med inköpspris och längre räckvidd vid långfärder (men under två år har jag bara gjort två sådana färder med min F30 som är så långa att det spelar någon roll).
OK, baksätet på Teslan kunde varit lite högre för att ge bättre knävinkel, men då blir takhöjden väl låg antar jag.
Tyvärr tycker jag det är för mycket kapitalförstöring att köpa en bil för en halv miljon och sedan sälja den relativt snart, så jag behåller min 335i några år till. Kommer inte BMW med något alternativ som är klart bättre än vad som finns på modellprogrammet idag blir det emellertid inte en BMW nästa gång.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Haha alltså nu hoppas man de slänger iväg ett mail eller tar o ringer upp Pappa nu!
Ni som provkört men ej bor i huvudstaden, var resan dit värd provkörningen ?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Det är värt besöket! Det sitter en Tesla representant med i bilen men man får gasa och testa vad den går för så länge man kör med insidan av skallen.

Gör en anmälan du och farsan så ringer de upp. Jag fick provkörning inom 2 dagar.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ingen här som provat den enklare model S som "bara" har 306 hk?

Den kostar ju bara 627 tusen, måste va otroligt billigt eftersom man tankar den för 1-2 kr milen. Kör man 3000 mil/år så är det ju en enorm besparing jämfört med motsvarande bensinbil/effekt.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Såg att Tesla Model S låg på plats nr. 2 i försäljningsstatistiken i Norge förra månaden.
Skillnaden är ju att där för du en för ungefär vad en 520d kostar.

Tesla Tankstelle i Norge:-)
Länk
Fotot taget i Östfold, inte så långt från Svinesund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.