AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.932

Provkörning av Tesla , men hur?

Sida 1 av 3
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Har skickat iväg ett mail till återförsäljaren i Stockholm. Men är det en garanti på att man får provkörande?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ring: Länk

-------
//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag anmälde mitt intresse på deras hemsida och angav mitt telefonnummer. De ringde nästföljande arbetsdag och vi bokade en tid. Det var nog 5 veckors väntetid, men till slut fick jag köra en Model S P85. En representant från företaget satt i högerstolen hela tiden. De hade under telefonsamtalet frågat om min körstil, så företagsrepresentanten hade valt ut en lämplig slinga att testköra bilen på. Jag tyckte det fungerade riktigt bra, men framför allt uppskattade jag bilen väldigt mycket. Hade jag inte köpt bil ganska nyligen skulle jag nog valt en Tesla idag.
jo
509
jonte520d

Trevligt ! Går de med på att provköra för att testa på en elbil? Eller måste man vara intresserad att köpa en sådan?

No
5.161
Nockenwelle
Jag minns inte riktigt vad vi sade på telefon, men de var intresserade av att veta hur jag fått kännedom om Tesla och hur jag använder min bil. Om det berodde på en önskan att sålla bland dem som vill provköra eller om det beror på att de vill fokusera sin marknadsföring eller något annat vet jag inte. För min del väcktes intresset i vintras, när jag var på ett stort köpcentrum i USA och råkade springa in i ett Tesla showroom. Bilarna var väldigt läckra och när de berättade om räckvidd och prestanda blev det än mer intressant. När jag fick veta att Tesla öppnat i Täby så kontaktade jag dem för provkörning.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har visserligen inte kört någon annan elbil än Tesla, men har svårt att tro att flertalet andra elbilar väcker samma köpsug. Jag tror inte du får en representativ bild av elbilar om du kör en Tesla.
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Fick en inbjudan i mailen till deras öppnande av butiken /"show room" . Så till nästa helg borde det gå att gå in till stället och provköra som hos vilken handlare som helst..
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Har kört både Model S (85kwh) och roadstern mycket kul bilar! :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Fina bilar, men inget jag skulle orka med att leva med till det priset. Att sköta ALLT i bilen, stolsvärme, ljudkontroll, radiokanal med en stor skärm var det jag störde mig met på. Det får iDrive att verka extremt logiskt och enkelt.
No
5.161
Nockenwelle
Förstår inte hur det kan vara störande. Jag tycker det är utmärkt med den stora skärmen. iDrive är klart sämre. Dessutom möjliggör en sådan skärm som Tesla har att man kan designa interiören på ett sätt så att den känns mindre "bilaktig".
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Touchskärm är ju jättebra - när man står still!!!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
No
5.161
Nockenwelle
Skärmen funkade bra vid färd. I och med att den är så stor har "knappar" och "reglage" kunnat göras rejäla.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja alla är vi olika, men om du ex justerat ljudinställningarna och vill slå på värmen till förarstolen så är det en hel del touchande på skärmen innan man når detta.
Likaså om man ska byta radiokanal.
Ser roligt ut när man sitter still men fungerar dåligt i verkligheten.
Sen att Model S saknar många options man nästan tar för självklart på bilar för halva priset är ju en annan sak.
Har mailat om provkörning. Ska bli intressant.
jo
509
jonte520d

Jävla mailade man för dryga veckan sedan, men har ej fått någon respons på det.

Skumt, mig ringde de i måndags, och jag anmälde intresse på hemsidan under gångna helgen.
Bor granne med en säljare, det är tydligen en rätt skaplig kö för att få testa.
jo
509
jonte520d

Det ska stå jag och inte j*vla! Ber om ursäkt .

Jag hade själv tid först om två veckor, men det är möjligt att det var samma hos dem.

Om jag förstod säljaren rätt behöver bilen knappt någon service, det är lite fräckt! Man lämnar in dem på kontroll men "service" som vi är vana vid med oljebyten osv behövs ju inte, av logiska skäl.
Anmälde mig igår och har två missade samtal från Tesla. :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jabbal: Skall inte säga säkert hur det är med Tesla gällande service. Men på ex. Volkswagen så görs i princip alla kontrollpunkter som en bil med förbränningsmotor, samt det som är relaterat till el-drift, laddning och batteri. Även friskluftsfilter bromsvätska osv byts. Detta gör att servicen inte blir nämnvärt billigare än en "vanlig" bil.

Skulle väl heller inte tro att Tesla, med sina få Servicecenter, är speciellt billiga. Skulle inte tro att servicekostnaden understiger 2 kr /mil...

Trots man slipper tanka en Tesla kan den inte bli annat än svindyr att äga...

Vi fick föresten in en E-Golf i hallen på mitt jobb idag. Den är också dyr och har sämre räckvidd än Tesla S.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.