|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
MPPK till B47-motorn kommer inte i år, förmodligen i början på 2015. /Janne |
|
| Vad är det då för "ny" motor som kommer till 3-serien i höst? Jag ska beställa ny bil och vill minnas att det skulle komma en uppgradering på 3:an till hösten. | |
|
Rättelse angående MPPK til B47D20-motorn, kommer först i juli 2015. /Janne |
|
| Förmodligen dum fråga men vad är MPPK? | |
|
MPPK = M-Performance Power Kit. BMW's egna trimsats med bibehållande av alla garantier. /Janne |
|
| Kan man få PPK till 20d motorn oavsett bilmodell? I mitt fall - kommer jag kunna få det till en X3? | |
|
KN: Jag är inte säker på vad du menar, men själv anser jag inte att en Golf på något sett är mer harmonisk än min F11 vad gäller motorn. Snarare vibrerar och låter den ännu mera. Det ska bli intressant att se och höra nya Passaten med 240HK. |
|
|
Kan instämma ställer ja min alltrack 177hk jämte kolegans f11 så är de en himla skillnad i gångkultur så är de bara, har själv ägt tr e90 320d och vw dieslarna går goare så är de bara, säger dock inte att den är ljudlös=) |
|
| Jhellström: i en 520d försvinner mycket av vibrationerna pga bättre isolering, jämför istället Golfen med en 1-serie eller 3-serie så märker man stor skillnad i gångkultur till VAGs fördel. | |
|
Morrn! Fick min nya 520D Touring levererad igår. Den är regad med 140 kW. Det är även stor skillnad på ljudnivå jmf min 520d -11. Väldigt påtagligt blev det på landsvägen, mycket positivt! Det ser även helt annorlunda ut under huven. Dock säger BMW:s hemsida fortfarande 135 kW, knepigt! Hursomhelst, grym bil! Hälsningar Mats |
|
| jhellstrom: Jag ägde en 520d f11 för några år sedan och provade en a4 och märkte direkt hur tyst och mjukt den gick jmf med min. Mer bensinlik med mindre knack o vibrationer. BMW:s dieselmotorer är bra på många sätt, starka o snåla men gångkulturen hör ju inte hemma i en modern "premiumbil". Därför tycker jag det är otroligt att en biltillverkare som BMW kan få fram en bättre dieselmotor. | |
| Därför tycker jag det är otroligt att en biltillverkare som BMW INTE kan få fram en bättre dieselmotor. | |
| Jag håller väl med iofs, men jag tycker inte att en WV fyra är bättre så där är vi olika. Möjligen när man körde PD istället för Commonrail men det var väl länge sen de ändrade det. | |
|
En anledning till gången på motorerna har med hur många förinsprutningar som görs innan övre dödläge. Bmw:s dieslar må vara lite knackigare men det får man igen på bränsleförbrukning. Ett exempel är Toyotas D4D dieslar som går jättetyst och fint men jisses vad bränsle dem drar i förhållande till effekt jämfört med Bmw. |
|
|
str8: du kanske har rätt i det men tex Audi's modeller är väl lika snåla? Dessutom är de tystare/mjukare i gången. En annan sak jag reflekterat över är deklarerat co2-utsläpp på f31. 318d e91 låg på 120g men 318d f31 verkar ligga högre! Ny modell brukar ju innebära lägre förbrukning. Sen har jag sett att co2 är olika på en f31 och en annan f31, konstigt. Någon som vet hur det kommer sig? |
|
| Vad jag vet så varierar co2 beroende på växellåda och kaross-typ. I praktiken varierar den beroende på annan utrustning också, men det tror jag inte uppges av BMW? | |
| Det jag sett är att på en del 318d f31 så skiljer co2 trots samma motor, kaross och växellåda. | |
|
Jag lyckas inte köra varken Mercedes eller Audis motsvarighet lika snålt som jag kör 20d motorn. Tycker det är imponerande att den är starkast och snålast i klassen. Det är mycket mer värt för mig än skillnaden i gångkultur mellan 320d och Audis motsvarighet. Audin är lite finare i gången ja, men jag håller fortfarande BMW motorn som dess överman. __________ Mvh Grelle |
|
| Stämmer att Audis diesel inte är lika snål. A4 drar exakt 1,1dL mer än min jämnstarka 320d. Då har audin iofs quattro. Men att den faktiskt drar lika mycket som X3 är inte imponerande. Dock verkar Audi motorn optimerad till att köras snällt, under 120 är den faktiskt lika snål som 320d. | |
|
Grelle, överman i problem också :) synd att alla inte har råd med en 3,0d för de är nog världens bästa diesel enligt mig . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.