|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har någon provkört ersättaren till n47? Den finns väll i nya X3/4 samt i faceliften i femman. Hur är skillnaderna mellan den och den gamla? Den nya har ju 190 hk (+6 hk, samt 400 Nm +20 Nm) Vet att micleg här på forumet har beställt en 520d -15, men om han har fått en vet jag ej. Har den kommit till återförsäljaren? Pss vad heter den nya motorn? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! | |
| Den heter väl B47? Har inte kört den ännu så kan inte ge några intryck. | |
|
Enligt AMS eller TV (kommer inte ihåg vilken) är nya motorn snäppet mer sofistikerad och tex lite tystare framförallt vid start/stopp-funktionen. Men samtidigt så var de inte jätteimponerade och menade att skillnaden inte var lika stor som man skulle hoppa på. X3/x4 finns ju till provkörning om du vill prova. |
|
|
Jag har kört den motorn i X3 och kan inte påstå att jag kände någon som helst skillnad jämfört med den gamla 184-hästaren. Trevliga motorer bägge två! /Masten |
|
| Jonte: Detaljer bara men faceliften av 5'an kom med 2014-modellen, dvs ungefär i fjol höst. Nya 20d-motorn blev/blir tillgänglig i 5'an i sommar en gång. :) | |
|
E39: jaha okej ber om ursäkt för min felaktiga fakta, man lär sig någon nytt varje dag :) En till fråga bara: är det troligt att BMW lanserar ett ppk till B47 ? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Frågan är väl om BMW gjort några ytterligare modifieringar på kamkedja och dess kringliggande delar? N47 har ju modifierats i flera olika steg (2 varianter av 177hk och 1 variant av 184hk). 6hk hit eller dit tror jag inte spelar någon som helst roll, en bättre dimensionerad kamkedja däremot.. | |
|
Konstruktionen på kamkedjan var precis det jag tänkte på också. En effektökning känns egentligen ointressant om man jämför. |
|
|
Någon som har koll på när bilarna finns vid återförsäljarna? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Inga F10/F11 med den nya motorn finns i Sverige ännu, har kollat i VTR. /Masten |
|
|
Denna borde väl ha nya motorn? Länk! Jag är själv väldigt nyfiken på att prova en 520d med 190 hk motorn BMW CS #5139 |
|
|
J.L verkar ha rätt för LLC917 är registrerad med 140kW och har en B47D20 enligt: Länk //Bjersér |
|
|
Vad är VTR för något ? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Väg Trafik Registret? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Tack ! :-) Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Hmm...om jag går in på BMW.se anger man ju fortfarande 184 hästar i specen. Dom kanske bara är lite sega? Har själv en 520d Touring som skall levereras närmsta veckorna, är det troligt att den har nya motorn? Hälsningar Mats |
|
|
Märkligt att jag knte fick träff, kan vara att BMW:s VTR inte har uppdaterats på några veckor. Bilen J.L. länkade till var reggad i mitten av juli. /Masten |
|
| Skall bli spännande att se om de lyckats få till gångkulturen - VAG har ju visat att det går att tillverka fyrcylindriga dieslar som inte påminner om entreprenadmaskiner :-) | |
| Här finns det lite smått och gott att läsa om motorn Länk | |
|
Det jag stör mig mest på är ljudet på tomgång, riktigt tråkigt;'enligt Micleg härpå forumet som precis uppdaterat från gamla motorn skillnaden väldigt liten: Länk |
|
|
Otroligt om de inte kan få till en tystare och mjukare gång på dieselmotorerna. VAG har ju kunnat det i flera år så varför inte BMW? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.