AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.773

Har min Z3 M roadster - 2000 trasig tomgångsmotor?

Sida 2 av 2
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Är det samma sak som en del kallar gasspjällsgivare? Iså fall: ja. Värdena jag fick mellan "pinnarna" (sett framifrån bilens front)var:
Vänster-mitten 4.37-1.65
Höger- mitten: 1.19-3.82
Ytterpoler: 3.82
Alla värden i kiloohm
Riv ur plenum samt trottelhusen...Rengör allt. Byt samtliga vakuumslangar. Kontrollera samtliga luftslangar, byt vid behov. Kontrollera samtliga kylarslangar, byt vid behov. Kolla alla kablar/kontakter efter skav/ärg, rengör kontakterna med "oxide-clean" eller motsvarande. Mät upp och/eller funktionstesta övriga givare/motsvarande. Kolla så du inte har läck från styrervovätskebehållarens slang, de brukar kunna fukta... Passa även på att byta insugkamaxelns givare, om du är på "byt-humör". Sätt sedan ihop o håll tummarna...Ja det är ett hästjobb men då har du gjort allt du kan, o mycket av det du gjort är egentligen sådant som man förmodligen bör kontrollera oavsett om man har problem eller inte...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Mät också frn tomgång till fullgas. Värdena skall stiga i takt med det ökande lägen på spjällen. Inga avbrott eller hopp i värdena får finnas.

Finns en gummiplopp under plenum som sitter på ventilen till tank ventlationen som kan torka och hoppa av. Har den gjort det har du en vacuumläcka.

/Scnitzermann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Värdena ovan är ytterlägena vid tomgång och fullgas som redovisas.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nu har domen kommit. Det är DME styrdonet som är trasigt. Nu blir det dyrt, då ett nytt styrdonet kostar över 10000kr exkl. moms... :(
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Har för mig att jag nämde någonting om det tidigare....

/Scnitzermann
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Behöver inte bli dyrt heller...

Länk

/Scnitzermann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nu är bilen äntligen färdig på verkstaden. 16500:- fattigare men glad ändå då bilen nu äntligen fungerar igen. Känns surt att kosta på en 14 år gammal bil så mkt pengar, men vad ska man göra....
En rolig effekt bytet har fått är att motorn nu på tomgång och lågvarv går jämnt som en turbin, vilket den inte gjorde förrut under de 13 år jag haft bilen, samt att den nu drar som en noshörning redan från 1000rpm. Förrut var det en ganska markerad effektsvacka under 2000rpm och det kändes som vridmomentet nära fördubblades snabbt vid ca 2000rpm. Denna svacka är nu borta och nu drar motorn urstarkt redan från 1000rpm!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Kanske skulle ha skrivit att det var DME styrboxen som byttes....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.