|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För någon vecka sedan var jag ute och åkte med min M roadster, och när jag skulle svänga vid en korsning så dog bilen plötsligt. Den gick inte att starta heller, om jag inte tryckte lite på gasen. Det finns ingen tomgång på bilen, alls. Varken kall eller varm. Har plockat bort tomgångsmotorn och gjort rent den, och sliden där inne rör sig fint. Men det blir ingen skillnad. Men: när jag provar att slå på tändningen med tomgångsmotorn i sin kontakt händer det ingenting! Borde den inte röra sig då? Skakar jag lite på den idet läget så är sliden lika lös som om den inte vore inkopplad. Har mätt att jag får ström fram till den och det verkar ok. Har ohmmätt tomgångsmotorn, och det verkar ok. Men som sagt, borde den inte surra och röra sig med kontakten i och tändningen på? | |
|
Den skall surra när tändningen är påslagen. Provat att lyfta på battkabel ca 15min? Eftersom du redan mätt upp kabel och tomgångsmotorn är nästa steg att prova med en annan styrbox. Jag hade exakt samma problem med min M3 3.2 och i mitt fall så löste det sig med en ny styrbox. Kan också lösa sig om du låter bmw skjuta i ny mjukvara i din befintliga box. Kan ha tappat mappen till tomgångsreglering. /Scnitzermann |
|
|
Har testat att lyfta batterikabeln en stund. Men eftersom det kommer ström till motorn och den ändå inte rör sig, kan det då vara så att den är trasig? |
|
|
Prova att anslut 6v direkt på tomgångsmotorn med jord i mitten och pluspol på de övriga en i taget. Den skall då dra sliden mot stängt resp öppen vid ansl. Vad får du för felkoder? Kan också ha med vanosolenoiderna att göra. Gör "klicktestet" på dem. Kan hänga sig dem med. /Scnitzermann |
|
|
Har tyvärr ingen felkodsläsare. Och så här i semestertider är det svårt att få tag på verkstadstider. I mitten av augusti tidigast! Ska försöka klura ut något jag kan få ut 6 v från så jag kan testa. Men jag har för mig att jag mätte dryga 7v på kontakterna i kabel med tändningen på, och motorn rör sig inte ändå |
|
|
Var bor du? Har både kodläsare och material som kan behövas. /Scnitzermann |
|
| I kvicksund, mellan Eskilstuna och Västerås | |
|
Ok. Inte långt ifrån mig då. Bor i Katrineholm. /Scnitzermann |
|
|
Nej, typ 6 mil. Dock lite långt att köra med en trasig bil... Synd att man måste skruva bort så mkt för att komma åt tomgångsmotorn. Skulle vilja testa vad som händer om man startar bilen utan den på plats, men det är rätt mkt meck.... |
|
| En Ny tomgångsmotor kostar nästan tretusen spänn, så man vill ju veta att den är trasig innan man provar att byta... | |
|
Försök hitt ngn lämplig strömkälla för att testa t-motorn. Är den helt död har jag en lätt beg i garaget... /Scnitzermann |
|
| Toppen. Jag ska försöka kolla! | |
|
Testade att koppla ihop 4st 1.5 volt batterier, och anslöt kretsen till tomgångsmotorn, och denf rör då på sig, direkt när den får spänning. Alltså fungerar den.... Vad ska jag prova nu? |
|
| Utan kodläsare är väl klicktestet på vanos solenoiderna på tur. Bort med kåpan och viscofläkten samt den lilla kåpan intill termostathuset så når du kontaktstyckena till dessa. Märkta "1" och "2". Mitt jord. Matning runt 5-9v. | |
| Var alla vaccumanslutningar hela när du tog bort plenumkammaren? Kolla en extra gång så du inte missat ngt. | |
| Frågan är ju varför tomgångsmotorn inte rör sig, när den är inkopplad i bilen och tändningen är på? | |
|
Som jag skrev tidigare så uppförde sig min M3 3.2 likadant. Styrboxen gav helt enkelt ingen signal till t-motorn. Bäst är ändå en felkod läsning. Att försöka gissa sig fram till felet är meningslöst. /Scnitzermann |
|
|
Jag är ytterst tveksam till att styrdonet tappat tomgångsmappen, då borde den vara totalt död. Gissar sådana fall på att high/lowside switcharna I styrboxen har rykt, kanske tomgångsmotorn har kärvat och lett till en högre strömförbrukning... Be någon vänlig själ ohmmäta kablarna som går från t-motorn och till styrboxen på sin bil med batteripolen av, sedan mäter du din defekta på samma sätt, skiljer det sig emellan dom så är det något som är brännt troligtvis. |
|
| Min BMW verkstad har får felkoder på tomgångsmotorn, så dom fick i uppdrag att byta den. Så får vi hoppas att det är det som är felet... | |
|
Det var inte det som var felet!!! Efter bytet kvarstod felet, och BMWverkstaden vet nu inte vad dom ska göra riktigt. När jag körde bilen till verkstaden så kändes gasresponsen lite underlig på väldigt lätt last. Om man stod still och höll ca 1000 rpm mha gasen så kunde motorn helt plötsligt rusa upp till 3-4000rpm, och sedan ner till1000 rpm igen, utan att man rörde gaspedalen. Och när man höll varvet lågt så "poffade" det om avgasrören, mer än vanligt. Små poffar på tomgång är ju standard på dessa motorer, men nu var det mer än vanligt. |
|
|
Har du mätit upp trottelpotentiometern? /Scnitzermann |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.