|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja ! Fick nyligen nerslag på besiktningen med felkoderna: P0011 insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1) P0015 avgaskamaxellägestiming (A) - för sen (bank 1) Bör detta vara oringarna som är dåliga i vanos? Bilen brukar gå bra ibland men vissa gånger är den otroligt slö (inget vrid under 3-3500 rpm) Känns rent generellt att om ringarna är dåliga borde bilen vara slö hela tiden (rätta mig om jag har fel) Undrar även om någon vet om det går att beställa detta kitt som Beisan systems tillverkar från Sverige nånstans typ någon återförsäljare av nått slag ? Tack på förhand ! :) | |
|
Bilen i fråga är en e46 325i m54b25 :) |
|
|
Kan tillägga att bilen startar alltid direkt och går fint på tomgång nu på sommaren och när det är varmt men i vintras gick den väldigt ojämnt ett tag men efter ca 30sec går den fint på tomgång. Har hört att vanos solenoiderna kan kärva. Är det vanligt på m54 ? |
|
| Vet ingen i Sverige men köpte själv från en kille i Tyskland för ett par år sen .. Jürgen Kessler .. såg att han har bl.a. den här annonsen på ebay Länk | |
|
Okej lär väl beställa från han då om inte annat. Men vad hade du för symtom och vad gjorde att du bytte dina ringar ? Inte säker om det är dom liksom :/ |
|
|
Det finns en utmärkt diagnosfunktion för Vanosen i DIS, dvs hos BMW eller hos dig om du köpet det på ebay. Gör det innan börjar byta saker! Om vanosen är inaktiv blir bilen slöare på låga varv. Värst på riktigt låga varv, men inte helt orkeslös. Därför blir jag lite fundersam om det är vanos. Om styrdonet ser nåt fel på vanos stängs det av helt, men ges en ny chans vid varje start. Kanske därför det varierar. |
|
|
Precis så är det, ibland kan den gå piss och typ låta som en moppe som får för mycket luft men stannar man och stänger av så kan man om man har tur få den att gå som den ska liksom :) Tänkte att jag lika gärna kan höra med alla här innan jag beställer delar och river tex vanos för att renovera. Vad i vanos brukar det vara som felar? Mer än o-ringarna dvs? |
|
|
"låta som en moppe som får för mycket luft" låter som kamaxeltimingfel ja. Tyckte min lät mer som att man lagt en filt över insuget, den lät dämpat på nåt sätt när jag ryckte ur sladdarna till vanos för att testa. Vi menar nog samma. Men piss gick den inte, bara svagare vid låga varv. Svagare typ så att det märkts att den verkar svag, men inte så att det inte händer något. Du ser kamaxellägena med INPA medan du kör, både börvärde och ärvärde. Rekommenderar fortfarande att skaffa diagnosprogrammet eller svänga förbi BMW. |
|
|
Det är mer som att effekten kommer vid efter 3-3500rpm innan dess går det framåt men det är ofta man måste låta lådan växla ner för att accelerera när man rullar. Svårt att förklara... Får svänga förbi BMW på måndag och kolla om nån kan kika på det då :) |
|
|
Well jag åkte 535i långversion direktörs-edition och jösses vilken bil! Det pirrade lite smått hela tiden under åkturen. :) Den härliga känslan hade helt uteblivit med en liten sur diesel under huven. 35i-motorn lät mycket bättre än jag trodde. Ljudlös vid start och körning, insugsljud vid gaspådrag. Inga mekaniska "arbetsljud". |
|
|
Fan, fel tråd. Vill du greja själv kostar kabel och programvara några hundringar på ebay. |
|
|
Haha tack :) |
|
| Kamaxelgivare? finns ju 1 på insug och 1 på avgassidan, mycke vanligt problem och bilen går sämre med högre förbrukning! | |
| Är det möjligt att dom fungerar ibland och ibland inte i och med att bilen går bra ibland och ibland inte liksom ? Går det att mäta å se på tex resistans i givaren om den är trasig ? :) | |
| Provade googla felkoderna...kom upp rätt många sidor om solenoiden i vanosen som krånglar! Prova du oxå:) | |
| Ska göra ett oljebyte på bilen i veckan är det tänkt och samtidigt plocka av solenoiderna och rengöra om det går så får jag radera felkoderna och sedan läsa av dom typ en vecka senare och se om det blivit någon skillnad :) | |
|
Jag hade bytt kamaxelgivare, ett klassiskt fel på dessa motorer. Relativt billigt att köpa och att byta. Har haft det på min 530 och koderna försvann direkt. Bra att ett diagnosinstrument att nolla med innan ombesiktning. Felkoderna raderas ej av sig själv. Min bil: Länk |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Som Ola säger ovan. Löste problemen (av liknande karaktär) på min 330. /Anders |
|
Okej så ingen av er skulle säga att det låter som o-ringarna som jag har snöat in mig på? Då bör felet vara intermittent och inte komma och gå(?) |
|
|
Du ser också om kamaxelgivarna är kass med diagnosprogrammet, ifall du inte vill byta utan att veta. Kamtimingen försvinner då eller visar orimliga värden, men då måste motorn gå illa just när du är uppkopplad så att du ser det. Ja, givaren kan vara "glapp". Det enklaste är att då titta med en dator, annars får man koppla in ett oscilloscop. Om signalen försvinner sätts felkod. Du har ju felkod på både avgas och insugskamaxeln att de står fel. Lite osannolikt att två givare går sönder samtidigt? |
|
| Det känns lite osannolikt att båda skulle gå samtidigt men det kanske inte är omöjligt att ena kan vara följdfel/ spökfelkod? Det är olika givare på avgas och insug va ? Annars kan man ju prova byta plats på dom för att se om man kan ändra felen liksom, får höra med BMW i veckan :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.