|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Har kollat trådarna om vibrationer i ratt vid vissa hastigheter på F30 men har ännu inte hittat riktigt de problem jag upplever i min 320D -12. För att göra en lång historia något så när kort så har jag bytt däck. Tog bort RFT-däcken och ersatte dem med Nokian Blue (225/50/17) på originalfälg. Strax efter däcksbytet upplevde jag vibrationer i ratten (ratten rör sig fram och tillbaka men med lägre frekvens än obalans) från 70 km/h till ca 95-100 km/h. Jag åkte tillbaka till däckfirman och fick däck och fälgar kollade plus ny balansering. Tillsammans med verkstadschefen gjorde vi provkörning och han uppfattade samma sak så det var upp med bilen för kontroll av hjulinställningar. Inga problem alls med inställningarna så, utan tjafs (suverän däckfirma f.ö., Bildemo i Uppsala) så fick jag 4 nya Nokian Hakka Black monterade och balanserade. Bilen kändes perfekt omedelbart efteråt men bara några dagar senare så återkom vibrationerna. Vibbarna är som mest påfallande i 80 km/h. Åter till däckfirman igen och byta av fälgar, bort med vinterdäcken och på med de nya på vinterdäcksfälgarna (BMW original). Samma problem. återigen..och där står jag nu. Fyra sprillans Nokian Hakka Black 225/50/17 sitter på bilen på fälgar som är balanserade 3 ggr och kontrollerade av flera oberoende däckmontörer att de är runda...precis som däcken...men fortfarande vibrerar ratten mellan 70-100 km/h och mest vid 80 km/h. Har inte varit hos BMW ännu eftersom jag har trott det varit däck/fälg men de är som sagt kontrollerade vid flera tillfällen så jag utesluter det nu. Utöver däck/fälg har jag bara känt på fälgarna och skivorna efter normalkörning och det är ingen känns extra varm som i så fall skulle kunna innebära att ngt bromsbelägg ligger an mot skivan. Har dock inte kollat länkarmsbussningar, skivor eller ok. Innan jag åker till BMW vill jag kolla om det är någon annan som upplevt samma sak och ev. fått konstaterat vad det är för fel? Tack på förhand för ev. tips. | |
|
Jag har exakt samma sak på min 320d, BMW har bytt styrväxel, bytt däck, balanserat, programmerat om bilen etc. Nu innan semestern var jag inne igen då det fortfarande vibrerar eller skakar i ratten. Efter provkörning med mekaniker så säger de att det är en egenskap som bilarna har och att de inte kan få bort det. De nekar alltså inte till att det finns där, men har ingen lösning? Har pratat med servicechefen och han har mailledes bekräftat att de inte har en lösning och det är en egenskap som modellen har. Jag har naturligtvis inte accepterat det och nu efter semestern så har de bokat en oberoende besiktningsman från Dekra. Hans utlåtande skall ligga till grund för fortsatt utredning/lösning på problemet. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för info Henke. Även om jag inte önskar att andra har samma problem så känns det skönt att veta att det inte bara är jag som "lider" av det. Din info kan dessutom vara värdefull att ha med sig när jag tar kontakt med BMW efter semestern. Men...är det inte märkligt att en premiumbil som BMW ska åtgärda en egenskap som är negativ för bilen? En Huyndai från 2005 med 175/15/13 går stadigare i 80 km/h än en Tysk premiumbil från 2012...det borde inte BMW acceptera. |
|
|
Min slog över på 4500 km nyss. |
|
|
Det finns en liten tråd på 43 sidor om detta på bimmerpost. Tämligen välkänt problem. Länk Den vanligaste åtgärden som faktiskt verkar ha löst det är byte av styrväxel/kuggstång, medan många påstår att det helt sonika är konsekvensen av att ha elektrisk styrhjälp, dvs. road feedback som inte är så bra. |
|
|
Jag skulle gärna testa en balansering med en Hunter gsp9700. Den mäter vägtrycksvariationer. Speciellt Nokian är känsliga om man inte "masserar" däcken efter montering. Felet uppkom efter byte av hjul och det stärker ju misstanken. BMW och Audi är de som har snävaste toleranserna för vägtrycksvariationer. De störst BMW-verkstäderna bör ha en sådan maskin. Den finns i "BMW-edition"! Efter att ha köpt en sådan maskin själv i våras fattar jag inte hur man klarar sig utan. |
|
|
Jag ska till BMW i Uppsala nu efter semestern och ska kolla upp vilka maskiner de har för balansering och det är korrekt att problemen dök upp efter däckbytet. Har Nokian Hakka 7:or som vintedäck och jag kände ingenting av vibbarna under vintern. Jag har f.ö. hört att just Nokian ska vara extra känsliga så det kan ju vara någonting att gå på. Ska även be BMW kolla upp kuggstången. Tack för idéer och förslag på att komma till rätta med de irriterande vibrationerna. |
|
Transocean |
Om du inte orkade läsa länken på 43 sidor som digitallyinsane bifogade så kan jag sammanfatta: Felet inträffar på bilar med vanlig styrning; dessa har en elektrisk styrväxel från ZF. Bilar som är försedda med variabel styrning från Thyssen Krupp har inte detta problem. Bmw hänvisar till underleverantören som tillverkat styrväxeln och önskar en uppgrade från ZF. Ingenting återförsäljaren kan göra m a o. Det mesta av den superlånga tråden ägnas åt däcksbyte, balansering med vägtryck e t c, utan resultat. Det var en tysk i tråden som fick problemet löst i och med att han ba återförsäljaren behålla den redan betalda bilen och han skulle återkomma med en jurist. Bilen i fråga blev då skickad till FABRIKEN i München, där den stannade i fyra veckor. Bilen fick en hel del nya delar inkl. en ny styrväxel. Han beskrev bilens styrning som från en annan planet... Tyvärr verkar det som om BMW gör det samma som VW har gjort de sista tioåren, d v s låta kunden testa beta-produkten. |
| Skall lämna in min F34 nästa vecka för andra vibrationsproblem. Vibrerar högfrekvent vid 125- km/h. Har också märkt lågfrekventa skakningar i ratten vi ca 80km/h. Dom högfrekventa vibrationerna har funnits sedan bilen var ny medan skakningarna i ratten började vid ca 1000mil. Tredje gången gillt. Dom får helt enkelt behålla bilen tills problemen är fixade. Kan det vara en lösning att byta kuggstången så får dom väl göra det också. Jag utgår från fri lånebil tills dom löst problemet. Nu har bilen gått ca 1600 mil... Förra bilen stod på verkstad 15 veckor på tre år utan att bli fullt åtgärdad - inte speciellt nöjd med nyare BMW och Mini | |
|
Det här låter ju helt otroligt med sådant fel på nästan nya BMW! Har kört BMW sedan början av 90-talet och har funderat på en F30 som nästa modell. Efter att läst detta så blir man ju fundersam. Är det märkets sparprogram som gått för långt och orsakar sådana här konsekvenser tro. |
|
|
Du hade helt rätt Transocean, jag läste bara de första 9-10 sidorna :) Jättebra fakta att ta med sig. Ju mer jag har med mig om problemet desto mindre "felsökning" behövs (förhoppningsvis). Det är f.ö. första gången jag söker upp ÅF så det ska bli intressant och se hur de tar sig an problemet. Har f.ö. funderat på att prata med försäkringsbolaget också (BMW-märkesförsäkring). Jag återkommer med återkoppling i frågan när jag har varit hos BMW. P.S. Min bil har gått 4500 mil...inget annat. |
|
Transocean |
Hur gick det? |
|
Halloj, Jag ska till BMW nästa vecka. Jag kan tillägga något som stödjer teorin om att problemen kan sitta i styrväxeln. Av en händelse uppmärksammade jag att ratten vibrerar mer i "Eco Pro-läget" än den gör i "Comfort-läget...!? Efter det har jag testat alla lägen på automatlådan och i "Sport-läget" är det som minst vibbar, kännas bara lite. I "Sport-läget" blir styrningen trögare och mer distinkt vilket gör att det är ännu mer sannolikt att det har med själva styrningen att göra. Såg f.ö. att man i andra falla hade provat att programmera om bilen. Om det är lådan, "set-up:en" eller annat som omprogrammeras vet jag inte men det ska bli intressant att titta närmare på. Har f.ö. pratat med försäkringsbolaget och är det några problem med styrväxeln och det blir tjafs med BMW så omfattas den av motorskadeförsäkringen. Återkommer så snart jag har fått lite besked om hur BMW agerar och vad de föreslår/åtgärdar. |
|
| Du kanske kan sätta på Hakka7:orna och köra en sväng ur testsynpunkt. Problemet kom ju trots allt efter däckbytet. | |
|
Redan testat...utan resultat, d.v.s. vibrerar på precis samma sätt med Hakka 7:orna och andra fälgar också... |
|
| Några uppdateringar? | |
|
Här kommer lite uppdateringar. Har nu efter ett par veckor fått lite svar från BMW. Efter sökningar internt inom BMW-Sverige om samma problem som jag har så fick jag beskedet om att det inte finns något på "BMW-Sveriges intranät/tråd", d.v.s. det är inte någon annan verkstad/ÅF som har rapporterat att de har hanterat problem den typ vibrationer i ratten som jag har. Det som enligt uppgift fanns info om var problem med fälgar och däck, enskilt eller i kombination. Med tanke på att jag har bytt både fälgar och däck så försvann dock den ledtråden och det som ligger närmast till hands i det avseendet är något om att centreringen av fälgen mot navet skulle ev. kunna vara något att kika på. Styrväxeln, som jag har påpekat, verkar inte vara något alternativ...inte f.n. i alla fall. Jag frågade även om vad de trodde om yttre länkarmsbussningarna och det var väl inte helt omöjligt. Såå...inga konkreta förslag på åtgärder eller planer för att komma till rätta med vibbarna. De ska fortsätta söka i deras system/internt för att kunna klura ut var de ska börja felsökningen någonstans. Jag får ge mig till tåls till i mitten av september innan jag får ytterligare besked. BMW är tillmötesgående och jag upplever att de gör ett uppriktigt försök att kolla upp vad det kan bero på. Dock blir jag lite konfunderad över att de inte har hört talas om problemet eftersom det uppenbart har förekommit...och förekommer. HENKE: Vilken BMW-verkstad har tagit hand om din bil? Om du vill ge info om det så kan jag påpeka för min verkstad. Tack på förhand. Återkommer med uppdateringar så snart jag vet mer! |
|
| Har verkstan mätt upp vilken frekvens vibrationerna har? | |
|
Nix. Bilen har inte varit inne än. De ville "forska" inom BMW-koncernen först innan de sätterigång felsökningen. |
|
| Det är bra att de förbereder sig men samtidigt så kan det vara en "lågt hängande frukt" som är orsaken och upptäcks direkt vid ett verkstadsbesök. Hoppas de tar sig an bilen snart och hittar orsaken till vibrationerna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.