|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| 2-3 månader säger säljaren. De ska lägga in beställningen och ge mig datum efteråt. Jag kommer att få en hyrbil, ett eller tre serie under tiden. Så, jag kan vänta. Jag postar här när jag får ett besked. | |
|
Kul bil! Det enda som jag skulle saknar där är 5-dörrars men jag antar att du både tycker den är snyggare med 3 dörrar och inte behöver bakdörrarna? /Anders |
|
|
Jag tänkte på det där med 5 dörrars. Min förra 120 hade 5. Men de användes för sällan och det blir snyggare med 3 dörrars som du säger. Sen tänkte jag att det inte är så stor risk att ett familjefader kommer att skaffa en begagnad 125i när jag väl säljer den. Det blir säkert nån yngre kille och de är väl inte heller så beroende av 5 dörrars. |
|
| Jag kollade runt lite på begagnat innan jag köpte ny 116i. Det verkar finnas färre 3-dörrars än vad det finns för den förra generationen 1-serie. Det är riktigt ovanligt faktiskt. Så det kan vara både bra och dåligt ur begagnatsynpunkt men det går säkert att hitta köpare när du ska sälja. Estorilblå valde jag också och nu när jag haft bilen någon vecka måste jag säga att den är skitsnygg! | |
| Såg en Midnight blue metallic F20 häromdagen, jävlar vad snygg den var när solen stod på. | |
|
Jag skulle valt 5-dörrars även om inte behovet finns. Den blir betydligt mer lättsåld. Utseendemässigt tycker jag inte 5-serie är ngn nackdel. Hade alternativet varit en 2 dörrars coupe så skulle det däremot varit snyggare med färre dörrar. |
|
|
De karmlösa dörrarna gör att många fler borde välja F21 framför F20. Hur läckert som helst! Länk Behovet av bakdörrar är märkligt tycker jag, det var inga problem med 3-d för 25år sedan. Golf II var mycket vanligare som 3-d än 5-d. Är människor latare idag? Mvh Stephan |
|
| människor har barnstolar idag och ville slippa trilskande fastfrusna rutor så fort det blir underskyt regn eller kallgrader. | |
|
Stephan735i - hur ofta sitter du själv bak? Trodde väl det...;-)) Håller med om att det ser läckrare ut med karmlösa dörrar på renodlade sport/kupé-modeller, men på 1-serien tycker jag faktiskt att det är snyggare med 4-dörrars - blir mer estetisk balans i mina ögon på den modellen... Nya 2-serien däremot är ju sjukt snygg med karmlösa dörrar... Är också lite tveksam till de karmlösa dörrarna på 3-seriens GT-modell... |
|
|
Lite svårt att hitta vinterhjul för nya BMW. För ni som inte vet så levereras alla nya bilar med TPMS, vilket innebär ca 3000 kr extra för varje hjulset. Dessutom ska eländet kalibreras också. Nya set hittar jag för ca 10000 kr, MEN utan TPMS. Det verkar inte finnas nån online shop i Sverige som har dessa med. Då känns det bättre att bita i det sura äpplet och skaffa en original Y-Eker med Nokian friktionsdäck anpassat till nordiska förhållanden. Slutpris ca 20.000 kr. Då kan jag lägga dessa i köpekontraktet och låna hela summan istället. Även om jag skaffar begagnade vinterdäck måste en extrakostnad för TPMS samt kanskke även kalibrering betalas. Nu var det inte lika roligt längre. :-) |
|
| @Yasko: Jag har beställt en ny 1:a och hade faktiskt tänkt jaga vinterdäck nu i helgen. Men så läser jag ditt inlägg och blir lite undrande. Jag hade tänkt att köpa en uppsättning till E87. Funkar inte det? | |
|
@Mixtus Alla nya BMW från v.10 levereras med TPMS. Sätter du på däck utan dessa kommer du att få varningsymboler i bilen, tror jag läste om att antispinn kan bli konstigt också. Angående E87 däck så har de olika bultmått. Nån hade lyckats borra hål och fått de att passa läste jag nånstans. Tänk också på om du har m-bromsar, då kan du inte köre 16 tums däck. Det konstiga är att ingen av onlineshopen i Sverige som säljer kompletta hjulset har TPMS i sina däck. Så lägg till ca 3000kr plus servicekostnad för installation etc. |
|
|
@Yasko: Tack för viktig input! Funderar därmed att beställa vinterdäck och fälgar från Tyskland, då borde man väl få med TPMS. Någon som har erfarenhet och kan tipsa om lämplig leverantör? Tyskarna borde väl leverera friktionsfritt av bra kvalisort? Leverans v.44 som det ser ut just nu! |
|
| Yasko, så brukar inte TPMS funka. | |
|
@turbo4ever berätta gärna mer. @Mixtus Länk Säljer vinterdäck, hela set med TPMS och allt. Kör bara "svensk översättning" på din webbläsare så förstår du allt. Tänk bara på att de säljer kontinentala vinterdäck, du kanske kommer undan i Skåne. Men bor du i tex Stockholm som jag är nordisk friktionsdäck att föredra. |
|
| Nu fick jag leveransbesked vecka 52. Present lagom till julen. :-D Beställningen gjordes v 35 så det blir totalt 17 veckors väntetid.. | |
| Äntligen leverans! Ingen superprestanda, men en perfekt andrabil. Känns mycket bra. | |
|
@Mixtus Vad blev det för vinterdäck? |
|
| Det blev en uppsättning Dunlop vintersulor på begagnade BMW-fälgar. Den stora kostnaden blev TPMS. Jag köpte faktiskt dessa i Sverige och tur var det eftersom det var läckage (?) i en packning. Snabbt byte på plats utan knussel. | |
|
Nu har jag äntligen fått bilen, det tog ju ett tag men den som väntar på något gott... :-D Det blev Y-Eker 17 tummare till vinterdäck. Continental vinterdäck eftersom jag mest kör i Stockholm och E4:an. Det verkar vara bra grepp i alla fall. Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.