AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.960

Var renovera M3 e90 motor. Sverige eller utomlands

Sida 1 av 2
Hej.
Som tråden lyder, har ni förslag till var jag kan lämna in och renovera en m3 e90 motor.
För ett humant pris.
Jag inbillar mig att det går att renovera den utomlands billigare. Vad tror ni ?
Förslag mottages tacksamt på BRA utländska och svenska firmor
zcooter
Tror tyvärr transporten till och från sverige äter upp marginalen, såvida du inte gör det inte
I samband med en bilsemester. Jag kan med egen erfarenhet rekomendera claes Jarl i V ingelstad, skåne. Mycket bra fd förenade bil mekaniker och stor erfarenhet av trimmning och renovering av bmw och Porsche motorer
zcooter
Motorn är urplockad och står på lastpall. Ett par tusen i frakt är helt okej för mig.
Fler förslag mottages tacksamt.
Skall såklart höra med claes jarl.
zcooter
Jmt Jarls motortrimning, västra Ingelstad
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Får man fråga vad det är som ska renoveras? Miltal? Anledning?

Med vänlig hälsning Peter
tappat oljetryck.
hårt knackande ljud. liknande dieselmotor.
troligtvis veven + vevlager
Ba
328
Basilika
E39 530im
Renovera i Sverige o få ett svenskt kvitto. Kan också bli lättare att kommunicera med verkstaden, med allt som berör din motorrenovering. Kanske blir det till o med billigare i Sverige. Har du fått nån kostnadsförslag utomlands vs Sverige? (kanske inte är så lätt, beroende på vad som ska göras o bytas, men generellt..)
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Intressant och också mycket tråkigt.. Vilket miltal?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Trist! Skulle jag renovera en M-motor skulle jag vända mig till Bilomotorteknik.

Länk

Inte billigt, men det blir rätt gjort.
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Tråkigt att det hänt dig.

V8 i M3 E9x anses vara bland de driftsäkrast M-motorer som gjorts.

Har du kollat med ditt försäkringsbolag om maskinskadeförsäkringen kan gälla i detta fall? Beror förstås på hur långt den gått och om den är fackmässigt servad enligt bok.
we
20
welder
530d limo-01
köhler racing han kan bmw
Låter som att du drabbats av ett fel som drabbat x antal ägare, både S85an och som i ditt fall, S65an. Låter som vevlagerproblem! Det finns massor att läsa om man orkar, googla på M3/M5 rod bearing problem så hittar du info.
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Detta var intressant.
Man skulle vilja se en statistisk på antal lagerhaverade S65.or av alla som producerats (som förmodligen inte finns). Dessutom hur de har servats. Man kanske kan misstänka att de gått 3000 mil mellan oljeservicena. S85.an har väl samma oljeintervaller som S65.an, därav samma lagerproblem? Båda motorerna är högvarviga med mkt effekt, vilket belastar en hel del på lagren.

Per på motorteknik nämnde om hur viktigt det är med täta oljebyte på M-bilar, när vi diskuterade om oljebyte på min M3. Helt vansinnigt att BMW rek. 3000 mila intervaller enligt honom.

/Magnus

2500 mil är intervallet! Många i USA som fått haveri har gjort täta oljebyten, det har inte hjälpt. Problemet är större än bara x antal mil på samma olja.

Sök som sagt på M3/M5 rod bearing problem så hittar ni info.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Dessutom gäller ju intervallet 2500 mil endast vid extrem gubbkörning, kör man en M3 någorlunda normalt så räknar ju datorn ner miltalet fortare i relation med förbrukning osv, BMW kallar systemet för CBS "condition based service"
tack för alla svar.
Skall självklat kolla upp köhlers också. Måste iaf få in 4-5 offerter.
12.000 mil på mätaren och servad enligt bmws rekomendationer.
Känns extremt surt att behöva lägga 100k på en motorrenovering på en redan så dyr bil.

Ingen som känner någon utländsk firma ?
gO
1.407
gOry
335i Touring
100 000kr för renoveringen? Byt ut maskinen istället? Vad kan en beggad motor från tyskland kosta 40-60000kr?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tyvärr vanligt på dessa motorer (både S65 och S85)

Skäms BMW...

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Länk
Shinyrubber> Hur slutade detta? Var du i kontakt med BMW i Sverige angående goodwill?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Med risk för att låta som en reklamannons så hade jag också vänt mig till Bil & Motorteknik i Huddinge.

Jag skulle tro att Wokke (Wokke.de) kan renovera en M3 E90-motor. Han arbetar enligt den hantverksmässiga principen, men då kommer det kosta någonstans mellan 100-150 papp och ta ett par månader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.