AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.821

Köpråd E65,bensin eller diesel?

Sida 1 av 2
Hej alla.

Här kommer ännu en fundering kring köpråd och en önskan om tips och funderingar.

Jag har blivit sugen att skaffa mig en pre-facelift, E65 och velar då mellan diesel eller bensin.

Jag kör ganska lite, kanske 1000-1500 mil/år och då mest korta sträckor som till och från jobb, dagis, affären osv.
Har inga pendlarsträckor utan längsta körsträckan under vardagen är ca en mil enkel resa.

Om man räknar grovt - rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar - en förbrukning på 1,3l/mil för bensin och 0,9 för diesel, och ett ungefärligt literpris på 15:- så får man ju ganska snabbt break-even:

Bensin: 1,3 * 1000 = 1300l * 15:- = 19500:- plus skatt på ca 3000:-
Summa ~ 22500:-

Diesel: 0,9 * 1000 = 900l * 15:- = 13500:- plus skatt på ca 8000:-
Summa ~ 21500:-

Dessutom tror jag att jag bör vara glad om jag skulle komma ner till 1,3 på en bensin med mina kortkörningar.
Men bensin är ju det som enligt mig passar bäst i ett flaggskepp.

Det enda som talar emot diesel i mina ögon/öron är traktorljudet, samt en icke-existerande erfarenhet av körkänsla, motorkaraktär och kraft. Samt då de problem som kan uppstå med dessa swirl-flaps (vad heter de på svenska?)

I mitt huvud har jag klart för mig vilken färg och inredning samt utrustning jag måste ha. Men jag vill gärna - förutom de existerande trådarna som redan finns få tankeställare, tips och idéer på bensin vs diesel.

Mvh - Jonny
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med den kalkylen skulle jag utan tvekan välja bensin. E65 dieselarna är av fel karaktär och dessutom med något fler felkällor. Det är inte värt det för att spara en tusenlapp om året.

-------
//Lövet
Jasså finns det fler felkällor som är drivmeddelspecifika annat än dessa swirl-flaps?

Vad strular mer på en diesel än bensin?

Är förresten dieselvärmare standardutrustning?

1 plupoäng till för bensinare alltså.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen dieselvärmare standard vad jag vet. När jag tänker på felkällor tänker jag främst på turbo och dieselpump.

-------
//Lövet
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Personligen skulle jag aldrig välja diesel före bensin om det inte innebar en väsentlig och isf behövlig ekonomisk skillnad.
Och rör det sig om en skillnad enligt exemplet ovan på nån tusenlapp finns det ingen tvivel enligt mig.
Bensin hela vägen.
Synpunkten emottagen.

Skillnaden blir ju dock än större än i exemplet, för jag tror ju inte jag kommer ner i 1,3 med bensinare. Och literpriset skiljer ju något, jag räknade bara på 15:- rakt över för enkelhetens skull.

Av någon anledning så verkar jag försöka intala mig själv på en diesel även om det känns rätt med bensin. Fråga mig inte varför?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Kolla även försäkringskostnaden, dieslarna verkar generellt vara dyrare att försäkra.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
E65 är inte en bil om man gillar att räkna kronor och ören...

-------
//Lövet
Nej syftet med inlägget var ju inte att räkna ören och vända kronor, även om jag tog med ett räkneexempel för break-even då jag vet att sådana här funderingar ofta resulterar i att diesel är så dyrt.

Jag ville ha era åsikter, synpunkter och tankar på bensin vs diesel rent generellt.
Du kör korta sträckor och lite mil, något som varken är bra för bensin eller dieselbilar. I fallet diesel är det dock betydligt värre. Dieseln tar ju längre tid på sig att komma upp i värme och partikelfiltret kommer att ta stryk i längden.
Motorkaraktären är ju dessutom betydligt trevligare i en stor bensinare.
Jag skulle inte tveka med Dina angivna förutsättningar: bensin!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På vilket sätt är det fel karaktär på E65 dieslar? Mycket vrid på lägre varv passar perfekt i en glidar sedan
Precis detta jag var ute efter:
Era helhjärtade åsikter.

Jag är en väldigt velig person, det tog väl ca ett halvår innan jag ens kunde tänka tanken att skiljas från min E38. Men nu då den milstolpen är passerad så velar jag ändå.

Frågan kanske avhandlar sig själv när jag väl finner rätt bil vad gäller färg ut- och invändigt och med den utrustning jag vill ha.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
E65 fick DPF från 2005 i o m faceliften, och jag håller med om att skall man köra mest kortsträckor kommer filtret sättas igen i förtid. Men en pre-facelift med termostater i bra skick skall inte ha några problem med 1000-1500 mil om året.

Nackdelen med en 32-ventils V8 är att vridet på låga varv ändå är lägre än en modern dieselsexa. Visst, gör man kickdown skjuter bilen iväg som en kanon men för vardagskörning saknar jag det fina vridet en överladdad motor ger. 30d motorn låter fint på när man kör den lite hårdare med, man anar det klassiska BMW ljudet från en rak sexa

Sen är det väl olika från person till person, jag tycker det börjar bli för deprimerande att tanka en bensindriven lyxsedan full för 11-1200 kronor och sen komma 50 mil... Därför är jag inne på en 730d eller liknande nästa gång jag köper bil i denna storleksklassen.
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Kan bara flika in efter att ha kört nästan 18000mil med min pre-facelift 740d att turbo (har två) och bränslepump aldrig har varit nåt problem.
Vattenpumpen fick jag däremot byta för en månad sen.

Vridet på lägre varv med V8-diesel är grymt underbart och att trycka på i omkörningar är en fröjd!

Det jag märkt som slits mycket vilket jag gissar är oberoende av om det är diesel eller bensin är länkage i hjulupphängningarna både bak och fram.

Har även upptäckt rost från vägsprut i nederkant på två dörrar.

Stadskörning och korta sträckor kommer man inte ner i 0,9L/mil med en diesel (iaf inte 40d men testkörningar med 30d visade på liknande siffror). Körde nyligen en hel tank bara korta sträckor hemma och hamnade då på ca 1,1L/mil. När jag gjorde detsamma i vintras blev det ca 1,2L/mil.

Körde dock Halmstad-Västerås förra veckan på 0,77L/mil utan att snåla på farten (130-140 på E4) vilket imponerade lite. :)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
0,77 de är ju otroligt de är ju ändå en tung bil blir lite avis
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Men absolut rekord för min bil satte min tjej för två veckor sen när vi körde Ljungby-Halmstad och hon får till 0,6L/mil! Trodde inte mina ögon och räknade om det flera gånger innan jag fattade att det stämde.
Dock så var det sänkt hastighet från 90 till 70 på en lång sträcka och hon gick nog aldrig 1km/h över gränsen som en annan oftast gör... ;)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du kommer aldrig ner till 1,3l/min med de körvanorna du pratar om, inte om det är en 745 du menar när du syftar på bensin. Jag vet inte hur mycket en diesel drar, men 0,9l/mil låter väl inte helt orimligt med samma körvanor för den minsta motorn.

Man får ändå räkna in att det är ofantligt mycket trevligare att köra 330hk bensin 8a än att knacka 230(?)hk diesel.

På den tiden dessa bilar var nya hade inte diesel riktigt accepterats i lyxsedanerna så det kommer nog bli svårare att hitta en välutrustad sådan.

Och andra sidan känner jag lite som någon ovan skrev, när jag köpte min 745 intalade jag mig att den högre förbrukningen är en kompromiss för det låga inköpspriset. En intalan som var svår att glädjas åt när man står och tankar, det är verkligen inte roligt att tanka 1,5l/mil :/

Jag sålde min 745 och köpte en Passat 1,9 tdi, det var en kontrast som kändes väl i plånboken. Fick backa lite på stoltheten dock :)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Med både en 730d och 745d i familjen så kan jag instämma i kören. Kör du inte mer så köp en bensinare! Dessutom så är vägtrafikskatten på en pre-facelift diesel utan partikelfilter riktigt dyr, vi pratar 7000:-+/år. Även om 730d är en riktig "snålvarg" med mkt. trevlig motorkaraktär.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Japmax, hur körde du för att komma upp i 1,5l? Fort eller kort? Eller räcker det med en bilkö för att förbrukningen ska åka i höjden?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Min erfarenhet och som jag även läst mig till är att dieslar har en stor fördel vid korta körningar. Dom drar helt enkelt mindre bränsle när dom är kalla. (Om man bortser från igensatt partikelfilter).

Hög förbrukning med bensin beror oftast på: många kallstarter, stadskörning och/eller högre farter på motorväg. På dessa tre områden är min erfarenhet att dieslar är mer sparsamma med bränslet.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

valle_fora,

1,5l/milen va en överdrift (iaf för en 745) jag låg alltid på ett snitt runt 1,35 med min 745. Jag pendlade 3 mil varje dag (vilket kallas pendla i småstäder :) resten mest mathandlande och diverseärenden i stan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.