|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu kan detta låta drygt men. Jag hade aldrig köpt en bil med kinadäck om han har snålat på däcken hur resten av bilen skötts. 335:a skall ha riktiga däck. Hade börjat såhär. 1. Lufttryck 2. Hjulinställning (dom brukar se om ngt är fel på bussningar m.m) 3. Nya däck (bästa är ju om du kan låna fälgar och däck från ngn som har fungerande) 4. Ny fälgar Lycka till |
|
|
Fälgarna är ju lite bredare än original (10" med ET22). Däcken bak är helt nya men framdäcken har väl kanske 4 mm kvar. De är av olika fabrikat och Kinamärken (Marangoni och Nankang). Men jag bokade tid hos Skanstulls däck i morgon så får de göra en hjulinställning och se, kostar dock 2000kr :( |
|
| Olika däckfabrikat=orolig BMW. Det säger många här på forumet! | |
| Det var en dyr hjulinställning, jag passade på att göra en när jag bytte däck i våras och betalade nog runt 1000kr hos den lokala Fordhandlaren. | |
|
Verkligen dyr hjulinställning. Har pröjsat max 1500:-, och det var hos Vianor som brukar ligga rätt högt i pris. Testa en bra Mekonomen i stället, kommer du garanterat under det i pris. Dessa tex: Länk Duktiga, bra priser och ofta lätt att få tider. Eller så ringer du bara GW: Länk |
|
|
Ganska dyrt ja, men hoppas det blir bra :) Angående olika däck så borde det väl teoretiskt inte påverka stabiliteten, eller? |
|
| Jag har haft flera bilar som betett sig otrevligt med olika däckmärken fram och bak. Beteendet har försvunnit när jag fått däck av samma märke runt om. | |
|
jag tror att hjulinställningen kommer göra susen. olika fabrikat fram och bak spelar ingen roll om du har bra däck. men olika fabrikat på samma axel ska du helst undvika, däcken har helt enkelt olika egenskaper och kvalité mellan olika tillverkade och modeller. |
|
| Olika fabrikat fram och bak kan absolut spela roll för hur bilen uppför sig, även om det är bra däck. | |
|
Olika däck fram och bak är "Big NO-NO!" på en BMW om man vill undvika spårkänslighet! Börjar man dessutom blanda in rena budgetdäck gör det inte saken bättre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
råbban |
Marangoni är italienska däck , hade sådana runtom på min e91 i ungefär de dimensioner du nämner dock et 35 fram+bak. Den var verkligen inte o stabil så jag sätter mina slantar på följande: 1. Hjulinställning 2. Byt framdäck till samma fabrikat,de var ju ända lite halvslitna ev.snedslitna? 3.Kolla bussningar m.m |
|
Jag har inte haft några bekymmer med att köra olika fram och bak. har både kört med 265 och 275 bak, vilket då klassas som relativt breda däck för E9X. har haft 2 hela uppsättningar michelin pilot super sport men bytte denna sommaren till annat fabrikat på framdäck (hankook ventus evo 2) pga jag behövde mer stretch på framdäcken. har bilstein-chassi ovanpå original msport och bilen är tom något lägre än TS om man går efter bilderna som länkades här i tråden. givetvis ligger en bra fyrhjulsinställning bakom också. - antar att ingen av oss kan säga att det är en garanti att spårkänslighet uteblir när det gäller användandet av olika fabrikat fram och bak. jag har inga bekymmer åtminstone och testat både och. |
|
| Som Råbban säger men kolla och byt ev slitna bussningar innan hjulinställning. | |
| OB, du har ju iof använt bland de bästa däck som går att köpa, Hankook Evo och Michelin Pilot Sport är ju grymt bra däck med liknande egenskaper. | |
|
Marangoni må vara tillverkade i Italien, men de brukar å andra sidan i praktiken prenumerera på jumboplatsen i däcktester som de är med i....åtminstone i de jag har läst. Läser man sedan diverse omdömen som köpare har lämnat på nätet, brukar det oftast handla om rätt mediokra eller t om rent dåliga omdömen som de lämnar. Så personligen ser jag inte Marangoni som ett "högkvalitetsdäck"! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
förvisso sant, det är den typen av däck jag har i åtanke när jag använder ordet bra. Arson, informera oss så vi får en uppdatering efter hjulinställningen. det går att få hem bättre däck till en mindre kostnad från Tyskland om du behöver. |
|
|
Gjorde en hjulinställning idag, och mycket riktigt stod däcken helt fel. Nu är ratten rak och bilen känns stabil. Men viss spårighet finns ju där, men det har antagligen att göra med kombinationen bredare fälgar och dålig däckkvalitet :) |
|
| Gött att det blev skillnad, en uppsättning kvalitetsdäck på det så har du en bil som går som en dröm sen. =) | |
| Fantastiskt. Skönt att det löste sig :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.