|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Köpte mig en BMW 335i 2007:a i afton som efter 60 mils hemresa kan konstatera att den uppleves fruktansvärd i motorvägsfart. Sambons gamla Opel Astra känns med stabil ärligt talat. Jag kunde inte köra snabbare än 130km/h och då fick jag vara koncentrerad på att styra emot de "automatiska filbytena" hela tiden. Bilen har gått c:a 6500 mil och har H&R sänkfjädrar som sänker 60/40, till detta sitter det 8,5" (235/35) och 10" (265/35) däck. Enligt tidigare ägare så gjordes en hjulinställning för c:a 2 år sedan. Men kollar man på ratten så ser man att den är lite vänstervriden. Tror ni en ny hjulinställning kan hjälpa eller är E90:n känd för att vara "ostabil"? Kan det vara annat som kan påverka? Någon som har möjlighet att göra en hjulinställning i Stockholmsområdet? Mot betalning givetvis! Tack! / Mvh Mattias | |
Transocean |
Hej. Bilen har superbreda däck som spårar av natur. Är det i tillägg RFT-däck är det bara att kassera dom. Säger alla. Länk |
| 265 breda är väl inte superbrett? Den känns verkligen livsfarlig i motorvägshastigheter :( | |
|
Vadr det för däckmärke, typ och hur är skicket på dem? När jag kört E90 har jag varit väldigt nöjd med uppträdandet. Om ratten är sned är en hjulinställning ett måste, men det kan också vara en sliten bussning eller dylikt som orsakat det snea hjulet och då måste det åtgärdas först. |
|
|
Är nog billiga Kinadäck, typ Nankang. Däcken bak är nya, fram helt ok skick. Ja, känns lite skumt att ratten är sned. Det ser ut att vara en del camber på hjulen dessutom om det kan påverka negativt? |
|
| Min E91 spårade inte särskilt mycket på motorvägen - hade 255 bakdäck. Gör dig av med kinadäcken, de har inget på en BMW att göra och köp ordentliga sulor istället så skall du se att du får en helt ny bil. | |
|
Fast även om man tar en kurva i säg 80kmh så känns bilen väldigt ostabil, ungefär som att köra på en kula :) Kan det ha någonting med krängningshämmare att göra? |
|
| Givetvis är det snålt som tusan av fg ägare att köpa Kinadäck, men jag har haft Nankang på sambons Type R, och det funkade kanon.. | |
|
Vår E91 går riktigt fint när det går undan tom så den känns stabilare ju fortare det går, hjulens gyroeffekt kanske? Lite kurskorrigeringar får man på köpet med låg profil och M-chassi. Det kallas feedback men inga oroligheter, det är inget jag känner igen. Kolla så du har ordentligt med luft, jag kör runt 2.8fram och 3.0 bak på 235 och 265 19". Sen är det markant skillnad i stommarna på billiga kinadäck och märkesdäck. Känns lätt med handen om man trycker på dem omonterad. Så däri ligger endel av dina problem kanske. Fick du med vinterhjul så släng på dem och kör en runda om de är dubbfria och se om du upplever mer stabilitet. Annars ska du köra en turboladdad framhjulsdriven bil med lite mos, då snackar vi automatiskt filbyte... |
|
|
BMW är väldigt känsliga för vilken typ av däck som används, om det funkade fint på en Honda betyder det inte att samma devis gäller för BMW. e90 har en väldigt direkt styrning och chassie. Jag säger inte heller att man skall köpa det dyraste märkesdäcket men det finns en massa vettiga alternativ mellan kinaskräp och Michelin som ändå ger bilen den körkänsla den förtjänar. Eftersom däcken ändå är skit skulle jag börja med att byta ut dessa. Funkar inte detta skulle jag även göra en hjulinställning. Många större däckverkstäder kan fixa även detta, gjorde en inställning på X3:an förra året och fick betala strax under 2kkr. |
|
|
Breda däck spårar ganska mycket. Jag kör med Nankang och samma dimensioner som du har. De funkar okej med tanke på priset. Dock när min bil stått still ett längre tag är det precis som att däcken inte är runda de första kilometrarna. Detta har jag märkt nu när det är väldigt varmt ute. Vibrationer i ratten och i sätena, som försvinner efter några kilometer...nu har jag inte kört Michelin i de dimensionerna, men har svårt att tänka mig att Michelin-däck skulle uppföra sig så. Så det folk säger med kvaliteten på stommen i däcken verkar stämma väldigt väl. När jag slitit ut dem tänker jag köra Michelin, Continental eller Pirelli. Så byt däcken o sen hjulinställning. |
|
|
Var iväg och fyllde på 2,8 respektive 3,0kg i däcken (tidigare 2,5 resp. 2,9). Men skillnaden blev försumbar. Ni tror inte på teorin att det kan vara några bussning som börjar bli slut? Vet att på min gamla BMW 323 -96:a så började även den att drifta ofrivilligt på snön och då bytte jag "silentblocken". Kan det vara något sådant som spökar? Testade att svänga lite i högre hastigheter, och det är fasen i mig riktigt läskigt när det kommer långa svepande kurvor :( |
|
|
Jag har tidigare kört på Pirelli, Michelin, Hankook och nu Goodyear Eagle F1 Assymetric 2. Eagle F1 är jag väldigt positivt överraskad av. Riktigt bra trots pris runt 2000kr st. Men alla däck jag haft har gjort exakt som du beskrev, de känns orunda en km ungefär, speciellt om de varit hyffsat varma när man parkerar. Men en bussning kan det mycket väl vara som strular på din bil. |
|
|
Har bilen felinställd toe på fram eller/och bakaxeln, så får du precis det beteendet du beskriver. För mycket toe out gör att bilen vill svänga av sej själv så fort du rör ratten. Ser man bilen rakt uppifrån så ska vänster och höger hjul vara i princip parallella. Vid för mycket toe in bildar hjulen en plog. Vid för mycket toe ut får du en omvänd plog. En hjulinställning hos en verkstad med laserutrustning för kontroll av alla fyra hjulen har jag aldrig betalt mer än 1000:- för. Borde du med kunna hitta någonstans. |
|
|
Trolig orsak är att du behöver göra en hjulinställning. Har den gått länge med "fel" hjulinställning kan även däcken slitit in sig efter detta och behöver ses över. Jag har åkt billiga kinadäck på e92, aldrig varit någon tillstymmelse till ormig eller orolig över vägen. e9x är generellt otroligt stadiga på vägen. |
|
|
Tack för svaren. Svårt att se på denna bild hur toevinkeln är, men ska ringa runt och kolla om någon har tid för en hjulinställning. Länk |
|
| Hmm, provkörde du inte innan köp ???? | |
| Jorå, men körde inte motorvägsfart en längre stund. Tänkte också att det bara var däcken från början men.. | |
|
Svårt att se på bilderna om toe är ok. Ser dock ut som om du har mycket negativ camber. Bilen ser ut att vara väldigt mycket sänkt. Ibland går det inte att justera hjulvinklarna till rätt värde när man sänker för mycket. Justermånen i fram och bakaxeln räcker helt enkelt inte till för att kompensera för "felen" som uppstår när man sänker bilen. |
|
| E91 är känslig för vilka däck den har. Med mina sommarpuckar går den som ett strykjärn, med vinterdäcken är det som att försöka sitta på en badboll i en bassäng. Visst ska det skilja, men inte så mycket och båda fabrikaten är premium. | |
|
Cambern verkar galen om man bara kollar bilderna. Men jag skulle börja med att kolla hjulen, som har en stor betydelse: Vad är det för offset på fälgarna? Vad är det för fabrikat och modell på däcken fram OCH bak, är det olika? Hur är mönsterdjupet? Har du några vinterdäck eller känner någon som har, så du kan prova hur den beter sig med dessa? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.