AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.414

Hög oljeförbrukning E60 525i -05

Sida 1 av 2
ma
10
mattti
525i-05
Som sagt i rubriken så dricker min bmw lite olja, ca 1l/100mil.
Har lämnat in bilen på bmw verkstad för felsökning, där dom bytt/kollat följande.
Bytt vevhusventilation.
Bytt oljeavskiljare för motorventilation.
Bytt motorventilationsledning.
Bytte även olja till en tjockare variant, den som är original i m5:orna.

Detta har dock inte löst problemet alls, står även att dom hört ett tickande ljud från motorn.
Enligt verkstadskillen så är det troligen toppen/ventilerna som inte är okej om inget av ovanstående hjälpte, men det skulle ju kosta en mindre förmögenhet att fixa så jag har då bara hällt i en skvätt olja lite då och då.

Hoppas att någon har något tips på vad det kan vara och vad man kan göra, eller har haft något liknande problem.

Bilen ryker inte mer än någon annan bil vad jag har kunnat se förresten.

Blev ett väldigt långt första inlägg men hopas på bra och trevliga svar :)

EDIT: Hittade en liknande tråd just efter att jag skapat denna, stod dock inte så mycket vettigt i den så hoppas på mer svar här. Bilen har gått 13900mil och problemen uppstod ganska snart efter köp för 3 år sen, hade då gått ca 8000 mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tippa på koksade kolvringar - gör en sökning på "WD40-metoden" så hittar du mycket läsvärt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
10
mattti
525i-05
Har läst på om den varianten nu, verkar ju vara ett vanligt fel detta. Men dom som använt den metoden verkar ha haft bilar som gått betydligt mer än min.
För kolvringarna borde ju inte börja "koksa" efter 6 år och 8000 mil. Sen har det ju inte blivit någon märkbart högre förbrukning under dom 6k mil jag har kört den heller.

Men tack för svar iallafall!
mvh
bm
187
bmwjim
523im -05
525 drar mycket olja, så är det bara.
Kompisens 525 drar 1l per 100mil också.
min 525 05a har tagit olja sen den va ny enligt förra ägaren som haft den sen ny,typ 1lit var tredje tank. har nu provat o hällt i swedool olja (q8) olja 10/40 hitills efter ett par hundra mil har den ej tagit nått.
bm
187
bmwjim
523im -05
Ja just det. På tal om det Ron sa nyss så bad han om en tjockare olja då han servade bilen nyss.
Den drar mycket mindre nu, vet inte hur mycket mindre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
10W40 - brukar nästan uteslutande vara mineraloljor (i bästa fall "delsyntetisk olja") och är inget att rekommendera i de motorerna, och definitivt inte om man använder sig av "longlife-bytesintervall"!

Däremot kan man gå upp i viskositet till 0W40, 5W40, 5W50 eller t om 10W60 om det skulle vara nödvändigt. Redan steget upp till 5W40 brukar ha en markant inverkan på att minska oljeförbrukningen.

M54-motorerna har lågfriktionskolvar med kolvringar som är väldigt "klena" och de koksar lätt igen, så det är inte omöjligt att det är de som är problemet.

Mvh
Johan B

Har slutat gå på bmw's rek nu för tiden efter alla frusna vevhusventilationer o oljeslukande motorer. nu går ja endast på mina egna erfarenheter av de motorer ja själv haft nöjet skruvat me o byggt. materialval i lager e ju inte nått som utvecklats mycket modern tid, visst magnesiummotorer o detta de hittar på.
men som sagt kör på egen erfarenhet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Toleranserna i moderna motorer är väldigt mycket snävare än vad det var bara på 80-talet...hur toleranserna var i motorer utvecklade på 50- och 60talet etc. skall vi inte bara tala om...

Att hålla på med mineraloljor i moderna motorer (eller motorer över huvud taget), anser jag vara rätt dumt med tanke på hur mycket bättre syntetiska oljor är - här har produkterna verkligen utvecklats "i modern tid"! ;o)

Att det finns många som misstänker castrololjorna som en stor roll i frusna vevhusventilationer vet jag, men man behöver inte använda just Castrols oljor, det finns många oljor att välja mellan som har rätt klassningar!

Personligen tror jag dock att de långa oljebytesintervallen i kombination med "ogynnsam körprofil" i vårt kalla och fuktiga klimat, har mycket större negativ inverkan på frusna vevhusventilationer än oljevalet.

Jag är även övertygad om att det oftast är samma problematik som gör att vissa motorer koksar igen kolvringarna och börjar dra mycket olja...

Mvh
Johan B

Skulle gärna hälla en fin olja i min bil.men tycker de känns rätt bortkastat när den drar mer än en gammal sliten b20 redan från fabrik.
de enda ja ville få fram av vad ja skrev var vad ja själv gjort för o få bort oljeförbrukningen.Sen vad matti väljer o göra e helt upp till honom själv.jag delade bara min egna erfarenheter i diskussionen. vore bara dumt o börja tjafsa om vilken olja som e bäst för vad ,de brukar bara spåra ur o förstöra trådar ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men jag tror du missade mitt inlägg där jag påpekade att man kan gå upp i viskositet till t ex. 5W40 och då kan man fortfarande använda en syntetisk olja som dessutom kan vara BMW LL-klassad

5W40 har samma viskositetsklass när den är varm som 10W40 = dvs. de är ungefär lika tjockflytande när de är varma.

Det är många som har fått ner oljeförbrukningen markant i m54-motorerna genom att byta från de tunnaste 0W30 eller 5W30- oljorna som BMW-verkstäderna slår i, och i stället gå upp till en xW40-olja.

Mvh
Johan B

bm
187
bmwjim
523im -05
Pratade med en fd bmw mekaniker idag.
Han sa att det är fiskörningen som beror på mycket av detta problem och som någon sa ovan lågfriktionsdelarna.

Han hade fått order om att hälla i 5w40 då klagomål om hög oljeförbrukning kom in.
Men enligt han så va 1l olja per 100 mil godkänt enl BMW, redan som helt ny bil.
ma
10
mattti
525i-05
Kör just nu med 10w40 syntet i min, kan inte påstå att det har blivit märkbart bättre dock. Får kanske prova slå i ännu tjockare. För att lämna in bilen på någon större genomgång är jag inte så sugen på då jag går i bilbytar tankar :)

Och att bmw själva tycker att 1liter på 100 mil är helt okej är ju skandal, enligt mig.
Ja, en liter olja på 100 mil är helt bisarrt, pinsamt av BMW att hävda att det är normalt/ok.

Min M54 drog också en del, vilket de flesta gör, men det var nog inte mer än knappt 1dl / 100 mil, ungefär.

Mycket möjligt vevhusventilationen kan vara en bov i dramat vid högre förbrukningar, vet ej, ett sorgligt M54 kapitel som annars är en suveränt bra motor.
ma
10
mattti
525i-05
Drar upp den här tråden igen trots att jag inte har kommit fram till just någonting.
Men går som sagt i bilbytartankar så får väl provar byta till 10w60 olja kanske innan försäljning, säljer ju den för att slippa bekymret men vill ju samtidigt inte bli anklagad för att ha lurat någon.

Men iallafall, hur är det med oljedrickande på bmw's dieselmotorer? Främst 535 f11 jag syftar på då.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har du provat att göra ren bottendelen?
Min gamla 520 funkar fortfarande kanon efter WD40 metoden,dock blåser jag ur den nån gång ibland.

Såg att nån skrev ovan att alla 525or drar olja,detta är helt fel,
Problemet med oljeförbrukning är mkt lätt att kolla vid köp sök på "toppsa pipan"

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
"Ja, en liter olja på 100 mil är helt bisarrt, pinsamt av BMW att hävda att det är normalt/ok."

Läste nyss i en VW polo manual att det är OK med upp till 1L /200 mil. Antar att branschen vill undvika klagomål.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är ingen skillnad om du plockar fram en instruktionsbok från en gammal MB,Ford,BMW,osv från 70talet o läser så är det helt normalt med 1lit/100mil.Fast på den tiden var det oftast styrningar o tätningar i toppen som falerade.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Enligt en bmw mekaniker som jag har pratat med så är hög oljeförbrukning vanligast på 2,2 liters modellen alltså 320, 520 med m54 motorn.
Och även om det är ok med 1liter olja på 100mil enligt bmw så är detta helt galet mycket.
bm
187
bmwjim
523im -05
Nu blev kompisen less och sålde bort sin,
bm
187
bmwjim
523im -05
Pratade med en annan idag som hade tagit isär sin motor och bytt ut nästan allt.
Satte ihop det och den drog ändå 1l per 100 mil, med tjockare olja 1l per 500 mil.

Så jag tror inte ni med hög förbrukning ska plocka isär era motorer i onödan, då de är byggd så där :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.