AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.702

Audis "äkta fyrhjulsdrift"

Sida 1 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har de något fog för detta påstående?
Länk
Om inte bör de anmälas för vilseledande marknadsföring.

Jag vet att 2006-2007 när Audi gjorde deras fyrhjulsdrift mindre katastrofalt understyrd genom att göra drivproportionerna mera som BMW (40:60) kunde man välja till riktig diffbroms bak men det var ej standard. Konstigt nog gjorde de inte reklam för det då "vi har gjort vår fyrhjulsdrift mer lik BMWs". :)

Hur är det på bilen i reklamen?
Om den bara har styrd mittdiff är ju deras fyrhjuldrift inte ett dugg mer äkta än BMWs xDrive.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Fruktansvärt! Om du inte redan har anmält dom så kan vi här på forumet gå ihop och anmäla dom!!
ma
7.450
marin849
:)
Dock har de åtminstone efter 2006 erbjudit äkta trehjulsdrift som tillval vilket inte BMW gjort alls!
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Å andra sidan sa ju inte bmw att dom gjort sin bil mer lik audi när första x drive kom. Eller?
ma
7.450
marin849
BMW har väl aldrig haft 50:50 i drivfördelningen på sin fyrhjulsdrift?
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Nej men fyrhjulsdrift har alltid varit förknippat med audi så när bmw valde att börja satsa mer på fyrhjulsdrift gjorde dom alltså sina bilar mer lika audi.

Bmw skulle också kunna hävda att dom har gjort sin active tourer lik saab eftersom den har framhjulsdrift, men varför skulle dom göra det?
ma
7.450
marin849
Det är ju exakt därför jag tycker det är lite roligt att Audi i det tysta gör om sin 4WD till att vara som BMWs.
Detta var en parentes!

Jag undrar varför de hävdar "äkta fyrhjulsdrift"?
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Därför att audi vill odla myten om att dom uppfunnit fyrhjulsdriften. Så enkelt är det. Alla biltillverkare har ju en image dom vill förmedla. Den behöver ju inte alltid vara helt med sanningen överensstämande.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Audi har väl inte alltid varit förknippat med fyrhjulsdrift? Kom inte det till Audi först på 80-talet? Säkerligen några år före BMW men visst måste Audi vara ett äldre märke än så... Det är väl snarare terrängbilsmärken som Land Rover och Jeep som kan göra anspråk på att vara starkt förknippade med fyrhjulsdrift och haft det i dubbla antal decennier gentemot Audi. Sedan ett annat märke starkt kopplat till fyrhjulsdrift, Subaru, var väl ca 10 år före Audi med sin första modell. Så att Audi kan ta år sig äran för fyrhjulsdrift, det känns lite väl...
ma
7.450
marin849
Land Rover och Jeep, de kan marknadsföra äkta fyrhjulsdrift och mena det.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Audi anses vara de första som introducerade 4wd till personbilar på bred front. Skedde tidigt 80-tal. Tidiagare var det främst nyttofordon som hade det. Hur sant det är kan man alltid diskutera. Men det är knappast så att BMW enbart använder sig av faktabaserad marknadsföring heller...

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
Volkwsvagenkoncerten borde skryta mer om att de introducerade understyrning på bred front också :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På samma sätt som BMW tagit rosten till premiumsegmentet.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
Det kan de dock inte ta åt sig äran för då det inte var ett designkriterie med mycket rost vilket understyrningen var. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lövet, det är nog jämt skägg mellan BMW och Mercedes gällande vem som kan ta åt sig äran för rostens intåg. :)
ma
7.450
marin849
Opel var ju tidigare med rosten också. För att inte tala om Volvo på 70-talet. Riktiga föregångare. 1 framskärm per år.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har man inte lågväxel och diffspärrar för "seriös" offroading så är systemen som finns idag relativt snarlika. Den största skillnaden är huruvida fyrhjulsdriften är permanent eller inte. Det finns videos och tester som visar olika "vinnare", men om sanningen ska fram så har däcken betydligt större betydelse än typ av system tillverkaren använder.
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Lokaltidningen visade för några år sedan ett test av två SUVar. En stor Nissan (liknande deras pickup, fast SUV) och en XC60. Testet gick ut på att dom körde ut i snön på ett gärde med bilarna.

Volvon fick ut framhjulen i snön, sedan stannade den. Den har någon typ av "intelligent fyrhjulsdrift" som känner sig fram och skyfflar runt kraften när det börjar slira. Följden blev att den slirade fast ett hjul i taget och satt fast tämligen omgående och kunde inte ens backa tillbaka i sina egna spår.

Nissan hade som jag minns det två gammaldags diffspärrar och lågväxel. Givetvis styrt med käcka knäppar med fina förkortningar på men ändå "äkta fyrhjulsdrift". Den kom ganska långt ut innan den stannade och dessutom kunde den backa tillbaka så det gick att ta fart och göra omtag. Den kom bra långt ut på åkern innan den fastnade totalt.

Enda fördelen med Volvon var att den var relativt lätt att dra loss då den satt lätt till, Nissan har lite jobbigare att hämta...

Nu har jag inte detaljstuderat xdrive men jag misstänker att det är snarlikt systemet som Volvo har fast med annan kraftfördelning. Jag har märkt på min E91 att xdrive ger ett fantastiskt fint bett på asfalt och någonstans där nöjer jag mig. Skulle jag få för mig att gasa omkring i naturen skulle jag se till att köpa mig en ändamålsenlig bil för det och dit räknar jag varken Audi eller BMW.
ma
7.450
marin849
xDrive driver alltid på alla fyra hjul, utom i specialfall t.ex. fickparkering.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Har testat och använder olika bilar med olika fyrhjulsdrift. Bor med en grusbacke upp till huset och drar ofta hästsläp.
Som nämnt fungerar ju dagens enklare system utmärkt till den vardagliga körningen och oftast bättre än den tyngre och stabilare mekaniska med diffar osv.

Viktigt att göra skillnad på är ju att Audi kallar alla sina 4x4-bilar för quattro men de mindre A3 har Haldex och de större kronhjulsdiff (tror de flesta har nu, innan var det ju torsen) som är mer mekanisk.

Viktigaste är ju att få ut kraften och fördela rätt till alla fyra. När väl vissa s k elektroniska diffar arbetar (de som bromsar spinnande hjul) har ju som acey skriver däcken redan förlorat.
Däremot tycker jag torque-vectoring vara grymt och ni med X-modeller och det systemet får gärna berätta vad de tycker!

Hade torsen på en Allroad och tyckte den var konsekvent och stabil i snömodd tills vi fick Alltracken (Haldex) och var lika nöjda där! Kommer testa Porschen till vintern (visco) som har mer av ett slavsystem och hjälper/stöttar snarare än arbetar för framkomlighet.

Behöver jag nämna att Geländewagen är den vi använder vid lera, i hagarna, drar träd med osv? =)

Mvh Thomas
ma
7.450
marin849
Får jag föreslå att du tar din Geländewagen och åker och ställer dig utanför Audis kontor i Stockolm, hänger dig på tutan tills de kommer ut och undrar vad fn du håller på med så skriker du "Det här är ÄKTA FYRHJULSDRIFT" och drar därifrån i ett moln av rök.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.