AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.765

Tycker ni att motorljudet i F80/F82 M3/M4 låter bra ?

Sida 1 av 2
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Jag har ännu inte hört någon M3/M4 irl men det jag hört och sett på nätet tycker jag inte låter speciellt bra. Låter som om något är trasigt. Jag kanske är part i målet men visst låter S65 bättre ?

mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Vad bra länken blev...

youtu.be/G_uqlRnLAX8
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Hahaha :)

E92 låter bättre ja..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låter riktigt rappt med "Sport Plus"-läget på motorstyrningen inkopplat, som en Ducati 748 Biposto eller för att citera Joakim Dyredand, "en 2-takts V8:a".

Såhär torde vara det optimala M4-ljudet!

Länk

Ha en trevlig dag!

Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M3/M4 låter grymt. Dock inte på kall tomgång, och generellt inte utan belastning. Dessutom startar bilen alltid i "efficient", och bilen kommer inte ihåg motorinställningarna sedan tidigare (som exempelvis Porsche, där man kan starta bilen med sportavgaset "på").

Men i Sport och Sport Plus låter bilen fantastiskt. De flesta som kommenterar ljudet har varken sett, eller än mindre kört, bilen så ta dessa kommentarer med en nypa salt.

Sedan blir karaktären på ljudet självklart annorlunda, och ljudet är mer likt S54 än S65. Jag älskade det där metalliska ljudet i S54:an där man nästan funderade på om motorn var trasig på något sätt. Men ingen av motorerna slår AMG M156:an vid uppstart / tomgång. Det var ren ljudporr.

Innan jag köpte bilen var jag helt övertygad om att jag snabbt skulle köpa ett Akra eller minst performance avgas, men jag vill nog avvakta innan bilen är helt inkörd och få prova en bil med performanceavgaset installerat. Spontant känns det inte som att det behövs.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Acey, det borde gå att programmera startinställningarna om du vill att den ska starta med sport? Det ska gå på äldre M-bilar. I alla fall t.ex. inställningar på SMG-/DKG-lådan. Men då bör man ju antingen veta själv hur man programmerar eller känna någon duktig person som kan göra det åt en.

Smart gjort av Porsche faktiskt. Det är alltid härligt när en 911 S/Turbo/GTX startar upp eller krämar på nära en själv.

M4an med Akra lät häftig. Det är ett annat ljud i dagens M-bilar helt klart och det är ju inte särskilt konstigt. Jag gillar det men det krävs väl att man kör lite hårdare för att det härliga ljudet ska komma? Bra kommentar ang "early adaptor" etc för jag tror att det är just de det handlar om - förra generationen vs nya generationens sportbilar.

Akra eller Performance hade jag gått på, Eisenmann brukar nog bli för mycket i det långa loppet om man använder bilen som daily drive. Åtminstone Race.
Stilren: Har du verkligen kört/ägt en M bil med Eisenmann Race? Jag har två identiska bilar med Eisenmann, ena Race och det andra det ännu mer "högljudda" SuperSound (föregångaren till Race har jag för mig..). Race är snudd på tyst (S50B32), absolut inget som stör det minsta. SuperSound låter mer/högre, men det är bara positivt. Personligen tycker jag att Race (till S50B32) är i tystaste laget. Så vitt jag vet så har Eisnmann inget system till nya M3/M4, än...

För att förtydliga, tyckte att det där Akrapovic systemet till nya M3/M4 låter ungefär 10 gånger högre/mer/bättre än mitt Race-system, förvisso helt olika motorer...SuperSound låter inte heller lika högt... Sen skall man komma ihåg. ett Akrapovic system kostar som minst 3 Eisenmann, gissar jag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stilren: Jag tror säkert att det kanske går att koda, jag har inte sett det hittills (auto-start-stop går att koda bort däremot).

Det krävs att man kör lite hårdare, fast inte speciellt mycket hårdare. Däremot så är bilen otroligt tyst i "efficient" upp till 5000 varv. I sport / sport plus så öppnas spjällen tidigare och ljudet kommer fram på rätt sätt. Den "konstiga" tomgången, för den är nämligen rätt hög / aggressiv den första minuten (dock med stängda spjäll, så ljudet blir därför lite konstigt (som en gräsklippare...)). Detta har tydligen att göra med att man snabbt vill få upp avgastemperaturen för att klara nya hårdare avgaskrav.

Performancesystemet tycker jag låter bättre än Akra "på film". Jag hoppas att efficient bibehåller nuvarande nivåer. Det är otroligt skönt att kunna cruisa i 140 på motorvägen utan att störas av någon drone eller ett onödigt högt avgas/motorljud om man inte vill. Det bidrar till mångsidigheten och gör det enklare att använda bilen mer, även när familjen är med.

Jag tror att bilen låter helt spektakulärt vid 7600 varv i sport plus. Men det dröjer ytterligare några veckor innan jag får reda på det :)

Vill man läsa mer om ljudet finns en ganska intressant intervju att läsa här:
Länk

St
1.200
Stilren

Dawwe, japp jag har kört med Eisenmann Race sektion 3 och det lät finfint men skapade enormt bröl och oljud i marschfart på lands- och motorväg. Något jag hört och läst flertalet gånger om just Eisenmann Race. Det skiljer sig säkert på modellerna då jag antar att du menar något äldre M-bilar typ E34-E39. Jag tänkte på främst E9X och E6X. 3-serien är ju normalt mindre isolerad än 5- och 6-serien så där kan ju detta upplevas värre än t.ex. i en M5.

Akrapovic lirar lite i en annan liga än Eisenmann, Hartge, Hamann m.fl. systemtillverkare. Inget ont om Eisenmann men Akrapovic, GThaus, Kreis-sieg för att nämna vissa erbjuder väl vassare produkter och tar därmed 2-3x mer betalt för dessa också. Akrapovic har ju också blivit starkt förknippat med BMW M/M Performance på sistone upplever jag i och med t.ex. Moto GP-bilarna, marknadsföring och events. Kul!

Jag tror också att man blir väldigt glad och nöjd med ett system från Akrapovic. även om BMW M Performance också höjer mysfaktorn mycket. Det är nog två riktigt härliga system på en grym på bil ;-)
Har man endast monterat Eisenmann Race ljuddämpare, och inte tagit bort (eller modifierat) systemet i övrigt så "brölar det inte", oavsett om det är en E36 eller E6X. På M5 E39 "brukar" man ersätta mellandämparen med ett X-pipe, just för att få (Eisenmann) systemet att låta mer, i dessa fall kan det säkert uppstå "resonans-oljud" kring vissa varvtal.

Håller med om att "Akra" lirar i en helt annan division är Eisenmann, SuperSprint mfl, men som sagt priset är oxå en "aning högre", vilket säkert inte är ett problem om man har råd att casha typ 800' för en ny M3/M4 :)
St
1.200
Stilren

Länk F80 M3 / F82 M4 exhaust resonator delete and straight pipes.

"The car's exhaust flaps are also controlled via a switch in the drivers cockpit. Now you can have the exhaust flaps bypass the muffler when NOT in Sport or Sport+ modes."
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Early adopter kommentarerna köper jag inte. Visst, när det gäller BMW så downsizer man och ljudet blir annorlunda. Svårt att få en turbomatad 6:a att låta som en V8 eller V10. Men, det finnsundantag, lyssna på Jaguar F-type med 6:an. Fantastiskt ljud ! Och såklart, V8:an låter ännu bättre. Ljud är viktig, kolla bara på debatten om F1 bilarna och hur dom låter (eller inte låter). För mig är ljudet viktigt, en del av körupplevelsen, och kanske kan man nöja sig med den artificiella ljudbilden i bilen. Men det sager ju en del att dom måste ha konstgjord ljud i bilen. Men som sagt, ska snart ut å köra en M4 så jag hoppas jag blir omvänd då !
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag har provkört m3 och har en snart. Är klart imponerad av ljudet. Får i och för sig erkänna att förväntningarna var lågt ställda då folk klankat ner på ljudet. Men blev mycket positivt överraskad. Man får gåshud. Tro mig. Riktigt maffigt är det. Alla dova toner försvinner på tuben.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Den låter kanske fantastiskt i verkligheten men på film hemskt. Det låter som ett dåligt bilspel. Raka sexor hör ändå till mina favoritmotorer, gamla S38 och S50 låter riktigt grymt med rätt system.

Sen har jag personligen rätt svårt för de där pruttande "misständningarna" som bilar med dubbelkopplingslådor har, som vid 32s

Men det mesta brukar kunna fixas med rätt avgassystem eller grenrör efter egen preferens.

Det här får jag skämmas över men jag tyckte Civicen i klippet överst lät bättre än M3/M4 ;)

Vid 2.49 låter det riktigt bra.
Den låter bättre IRL. Min X5M lät knappt något, byte till en sport ljuddämpare och nu hör man V8 mullra + -15kg :). Känns som att dämparen låter bättre för varje mil man lägger på (inkörd?). Då är det en twin-turbo V8 så kvävs ljudet av turbon. Hur som helst räcker det med ett ny slutburk för att få det lilla extra som behövs utan att man får ont i huvudet när man kör till vardags.

Sen så går det aldrig att jämföra en NA V8 mot I6 TT eller V8 TT.

PS: Såg en silverstone M4 på E4 i morse. Helt ny, sjukt sjukt fin!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Hahaha - skitkul länk! (Sorry, kommer sent in i diskussionen...)

:D

----
BMW CS/SC #6212
M3/M4-bilarna låter som en gammal SAAB V4 tvåtakts rallybil med Carlsson på taket, komplett med avgaspruttar och allt.

Haha, kul länk och jag tycker han har helt rätt. Jämför med Mercedes-Benz V8:or -- DÄR har vi skönt ljud!

Tyvärr -- skämskudde för BMW, helt värdelöst ljud tycker jag.
SL55 med stängningsbart sportsystem:

Länk
En till. Denna ser ut och låter nästan exakt som min egen. Älskar ljudet.

Länk
Förlåt att jag spårar på motorljud, men jag älskar väööjudande motorer och känner aversioner mot dåligt ljud! Som svar på frågan så tycker jag de nya BMW-motorerna är lika stor besvikelse som F1-bilarnas ljud.

Ett klipp till (notera regskylten) :)

Länk
Håret reser sig på armarna när jag hör M3 E92:ans ljud i slutet av klippet.

Älskar att de klipper in en gräsklippare och brölande kossor för att antyda hur de nya M-bilarna låter : muuuuuuuuuuuuu!! Haha :) Civicen har faktiskt vassare ljud än M3/M4, och det kan inte vara rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.