|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjen nu har jag provat min 745 från riksgränsen ner mot Arjeplog den la av vid 240 hur fort går det utan fart spärr någon som vet ?? | |
|
I brist på andra kommentarer sticker jag ut hakan och säjer att den med nöd och näppe tar sig upp till 250 kph. Jämför med Porsche med liknande effekt, acc och vikt som inte har någon begränsning. Nära är väl Panamera 3.6 med 310 hp som når upp till 259 kph men accar lite bättre, väger dock hundra kilo mindre. |
|
|
Jag maxade min, den låg stumt på 250km/h har jag för mig. Jag kan inte påstå att det va några jätteproblem att ta sig dit. Min fartspärr var inte borttagen mig veterligen. |
|
|
Kaparn: Det där köper inte jag. 745i/Li med 333hk motor är fartbegränsad till 250km/h vilket även 735i/Li med 272hk och 740d med 258hk är. Auto Motor und Sport har testat bilarna i den farten så uppgifterna är inte bara från BMW. Panamera V6 är tröttare än 745i. 0-180km/h tar 20,2sek mot 19,3sek för 745an. Detta är från AMS 19/10 respektive 5/04. Vad 745an toppar är frågan. 260-270km/h? Porsche uppgav början 259km/h som toppfart men redan senare 2010 uppgav de 261km/h. Uppgifter från AMS 2010 och Autokatalog 2011 som kom ut tidigt hösten 2010. Mvh Stephan |
|
|
Stephan 735i. Som sagt jag stack ut hakan bara för att få igång kommentarerna. TS fick upp sin 745 i 240 och det verkade han möjliken lite besviken på, och är inte imponerande om fartspärren är på 250, såvida han inte mätte hastigheten med GPSen, då 240 kph kan vara rätt. Men frågan gällde hur fort det gick med 745 utan fartspärr. Jag jämförde då snabbt med en bil på bytbil.com så det var ingen uttömmande utredning direkt, och kan visa fel. BMW 740 E38 är också begränsad till 250 med endast 286 hp. Men om den uppnår t.ex. 251 kph utan spärr är okänt för mig. Toppfart fås på bekostnad av acceleration beroende på hur bilen är växlad vilket kan förklara skillnaden mellan Panamera 3.6 och 745i. Gimmicken 250 kph spärr infördes av BMW på 80-talet när de presenterade 750 E32 som förmodligen maxade just över 250 men eftersom snabbaste standard mercan vid den tiden bara maktade med 237 kph så kan man se fartspärren som BMWs drift med Mercedes. Denna fartspärr används av flesta tillverkare, dock inte Porsche, Bentley och några till. |
|
| 250 km/h begränsningen var ingen gimmick av BMW. Det var ett sätt för bilindustrin (BMW, Audi, MB) att försöka blidka staten att inte ta bort fri fart på autobahn. | |
|
Tack för alla svar,o jag håller med Japmax det var inga problem att ta sig till 240,det finns mera |
|
|
Kaparn: Det där stämmer inte heller, MB 560 SEL toppade 240km/h officiellt och 242km/h när AMS körde en katalysatorrenad med 279hk, den orenadevarianten med 300hk toppade 250km/h. Visst förändringen i motoreffekt kom samtidigt som 750in kom ut på marknaden. Så bodde man i Frankrike eller Italien med flera länder kunde man köpa en lika snabb Merca. Kane:s förklaring om 250spärren är den jag läst om i alla år. Mvh Stephan |
|
|
Det är så med minnet att det kan vara fel, jag stöder mig på ett reportage i någon tidning, troligen Tekniens Värld men det kan ha varit Lennart Öjesten som skrev i Expressen, och det har gått många är sedan 1987. I vart fall var det enligt reportaget så att den snabbaste Mercan gjorde 237 kph och MB sades stå med lång näsa när BMW var begränsad till max 250 kph för fortare än så behövde ingen bil kunna köra. Det i sig kan ju ses som en BMW svaghet då de kanske visste att konkurrenten var på väg ut med en ännu snabbare bil. Med dagens söktjänst är det lätt att få reda på mycket. När det gäller frivillig hastighetsbegränsning till 250 så ledde den inte till någon begränsning alls, snarare blev det måttstocken för snabba bilar att alla skulle kunna köras i minst 250 så farten kunde begränsas, om så bara med 2 kph i medvind. Såg bra ut i reklamen. Porsche som är tyskt, och utländska märken med traditioner anslöt sig icke till fartspärrstänkandet. |
|
| Jag ställde en fråga,om bmw,jag skiter i MB,hur fort en skoda går på backen,osv,osv,osv | |
|
Tror det beror mycket på skick och balans i maskineriet. Är nog väldigt individuellt hur dom går bilarna Min 745D 2005 (importerad med någon skojsig box) gör mätaren ut utan problem och den slutar i te att dra fast den passerat 260 med råge ! |
|
|
Att kolla toppfarten är ett bra mått på om grejerna mår bra. :) Vinden har en del inverkan. En bil som ostrypt klarar 251km/h kommer ju bara upp i ca 230 km/h i 10m/s motvind (något mer än 36km/h mindre). |
|
| Det beror väl på cw-värdet, eller..? | |
|
Nej. Det beror på att med lägre hastighet minskar andra förluster och framförallt ökar vridmomentet lite när motorn sjunker lite i varv, om man ligger på samma växel och toppfart nås vid maxvarv eller max effekt. Motvind är för luftmotståndet samma sak som att köra fortare, oberoende av luftmotståndskoefficienten. |
|
| Om jag tolkar dig rätt då, säger du att sänkningen av hastigheten som luftmotståndet ger är den samma om du kör en X5 eller en i8....och det har jag svårt att greppa, faktiskt! | |
|
Vad jag sa var att luftmotståndet skiter i om du står parkerad i 200km/h motvind, kör 100km/h i 100km/h motvind, kör 200km/h i 0 km/h vind eller kör 300km/h i 100km/h medvind. Luftmotståndet, alltså den kraft i Newton som trycker på bilens front bakåt, blir densamma. Detta har inget att göra med att olika bilar har olika luftmotstånd vid samma hastighet. Att sedan ändringen i toppfart inte blir exakt densamma som ändringen i vind beror på att andra förluster och motorns moment ändras också. |
|
|
Jahaa...du ville bara yttra det självklara, mao :) Hursomhelst är ditt ursprungliga yttrande därmed inte generiskt korrekt, utan ganska så ungefärligt, vilket var min poäng. ("En bil som ostrypt klarar 251km/h kommer ju bara upp i ca 230 km/h i 10m/s motvind"). |
|
|
Nu är ni nog ute o cyklar !! Vad var frågan ?? |
|
|
Hur mycket varvar motorn i 240 km/h? Om bara utväxlingen räcker till (inget övervarv) gissar jag på ca 260-270 km/h toppfart. mvh/ Anders |
|
|
micke.l; slappna av nu - du tar kål på norrlänningarnas sköna rykte med din agression.. Detta är ett forum, där det följdaktligen förväntas diskuteras - luftmotståndet är (iaf enl mig..) relevant för bilens toppfart, alltså är vi ej "ute o cyklar". |
|
| Alla tycks ha glömt så viktiga saker som, solen i ryggen, och, hemlängtan? Det + full storm i medvind och nedförsbacke, får mätarn att gå flera varv, med fartspärr som brinner upp./ Rätta förutsättningar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.