|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vänder mig till dig som kör 535D LCI (ev. även pre-LCI) Jag upplever att bilen har lite svårt att få riktigt laddtryck på 1:an. Om man brake-boostar och bygger ladd mot bromspedalen innan det bär i väg är det ruskigt bra tryck på 1:an men om man tex bara kliver på från tomgång eller gör kick-down på 2:an ner till 1:an så är det märkbart MYCKET mer tryck i bitarna när 2:an väl åker i. Antingen ska det vara så här pågrund av eventuella vridmomentbegränsningar för växellådans skull eller så har jag en laddtrycksläcka. (då borde den dock inte ladda fullt på 1:an om man bygger ladd mot bromspedalen innan start eller?) Jag har haft både 330D och 530D tidigare och aldrig upplevt att det blivit mer tryck på 2:an än 1:an.. Dock har dessa varit manuella växellådor. Jag tycker att dubbelturbolösningen borde göra så att det laddar fullt på 1:an utan problem? Jag tycker också att om man ligger på tex 3000 rpm jämngas och trycker fullt så tar den lång tid innan den laddar fullt. Längre tid än vad mina 330D och 530D gjorde.. Det e ju dubbelturbo? Borde väl ta kortare tid? Om man segdrar den på ex. 3:an från 1200 rpm så händer det inte mycket förens 1800rpm där kommer första knuffen som håller i sig till 3500rpm då det bär av på riktigt. Känns mina symptom normala? Har aldrig kört någon annan 535D än min egen så jag har svårt att avgöra om den är som den ska. Att tillägga är att om jag vevar ner rutorna och kör så jag har tex. hus på båda sidor bilen så kan jag höra turbosarna ladda.. Inte högt men man hör dom. På min 330D och 530D hörde jag inget alls. Eller jo, 330Dn hördes när jag hade hål i ett tryckrör.. då laddade den också sent och svartrök innan laddet kom helt (kan inte se rök nu eftersom jag har partikelfilter på denna just nu) Tacksam för svar! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
|
Hej min är tar lite tid och innan den kommer på låga var typ 1200 när man seg drar med släp Min startar ofta på 2 an i vanligt D läge på lådan men i sport läge går etta i o h den drar på ettan men när han lägger i tvåan så drar den mer Skulle tro att dom är lite strypta på ettan för att skona lådan Sen när jag gör kick down från fyran till trean så drar den bra men när han lägger i fyran så känns det som den drar bättre kanske även en begränsning där? För att skona lådan? Tror detta är normalt Mvh |
|
thekinglives |
Jag tror, att det är vridmomentbegränsningar inlagda på 1234. Men inte känner jag igen beskrivningen du ger, låter som något kan vara fel. Antar att du avaktiverat antisladd/spinn? Annars gör det. |
|
En LCI startar aldrig på 2:an om du stannat helt, det är alltid start på 1:an som gäller då. (ev. automatisktvinterläge undantaget) Vridmomentbegränsningar finns på de lägre växlarna men det borde då upplevas även om man brakeboostar? Jag har fått bekräftat av 2:andra med LCI som upplever samma sak som jag. Den ena original och den andra Vtech Steg 2. Att vi skulle ha laddtryckläckor alla 3 känns ganska osannolikt men kommer att byta alla mina o-ringar där man ser att det fuktat i anslutningarna och återkommer med resultat. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
thekinglives |
Enklast om du vill kolla är att plugga in någon diagnos som stödjer livedata, då ser du svart på vitt hur och vad som händer. |
|
Japp, men jag vet inte hur mycket den ska ladda vid respektive varvtal osv. Jag börjar bli riktigt trött på det här nu. Höll på att smälla i en korsning i dag när jag hinna ut innan en bil. Första delen på videon visar fullgas från stillastående. Som synes så händer det absolut ingenting förens 2500-3000rpm/30-35km/h. Andra delen av videon visar segdragning på 3:an.. Inte heller här händer det särskilt mycket förens 2500rpm. Snälla säg att det är fel på min bil för om BMW har tänkt att den ska vara så slö under 2500 rpm varför i hela friden har den dubbla turbos? Polaren har en 320D med automat och den fullkommligen flyger fram vid fullgas från stillastående i jämförelse med min 535D :( _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Hittade nu en video på en likadan bil. Jämför man denna med min så har vi väl det svart på vitt. Det är något fel på min bil för här verkar det knuffa på betydligt bättre. Blir väl till att riva ner och börja leta laddtrycksläckor. Ska även byta alla vacumslangarna för säkerhetsskull. Vad trycker ni? Min är väl bra mycket slöare i starten än denna? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Länken igen fast inbäddad: _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Jag har nu bytt ALLA vacumslangar. Bytt båda tryckkonverterarna (laddtryckstyrningarna) Bytt den elektriska vacumstyrningen, Testat alla 3 vacumklockorna med vacumverktyg Kontrollerat att inga laddtrycksläckor finns. Fortfarande lika slö på låga varv :( Några idéer? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Ojdå, Har fått felkod på snart förbrukat partikelfilter.. kan det hända att den begränsar effekten på låga varv för att försöka få det att hålla längre? Kanske sotar mer på lågavarv? BILD: Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Möjligt, eller så blir mottrycket för högt vilket gör att laddtrycket inte kommer direkt. Perfekt, bara stoppa i ett "tomt" partikelfilter med tillhörande programvara så sparar du både soppapengar och tid. | |
|
Ja fast förstår inte riktig varför den gnäller för mottrycket är ju lågt? Endast 9 mbar.. Får vara 60mbar på tomgång innan den ska tjura. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Hmm ja då borde det ju inte vara nån fara. Men verkar ju ganska avancerat med spjäll och grejer till laddtrycksregleringen i de där monsterdieslarna. Kanske räcker att nåt läcker lite eller kärvar för att det ska bli så för dig. Hur ser själva wastegaten ut i avgashuset på den lilla turbon? Verkar ha bytt allt på "utsidan" men det kanske har ramlat ur en bit så den inte bygger tryck som den ska? Eller helt enkelt slut/sliten turbo? Finns nåt som ska justeras eller adapteras mot motorstyrningen? Bara spånar hejvilt... ;-) Har den gått långt förresten? |
|
|
Jag är med intresserat av detta. Dock samma symptom fast bensin och fel märke. Rullande ifrån 2an fullgas. Händer inget någonsin. Rullande på tvåan fast släpp av gasen vid 2k och ge max gas igen å vips flyger den iväg. |
|
|
Lilla turbon har ingen wastegate alls.. laddar som mycket den orkar sen förpassas resten av avgaserna till den stora turbon. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Jo men problemet är att den lilla inte laddar när man vill.....:) Ingen alls som känner igen detta problem? |
|
|
Har verkligen bilen mometbegränsning i original mapen? Låter ju rätt kasst... Vet inte hur övergången mellan turbon fungerar? Kan inte det ligga något fel här? Ifall den läcker eller nått? Så att på låga varv sipprar der förbi avgaser till den stora, därför det fungerar när du brake boostar Spekulationer på högnivå... |
|
|
Vad händer med mottrycket när du varvar under last? Tänkte att ifall den är "lite" igensatt, du börjar gasa blir det ju nästan som Mcdonalds sugrör, fungerar att blåsa igenom skapligt när man blåser lungt, men ta i och det blir som en vägg. Tänkte på ditt partikelfilter... |
|
|
Började med att ladda in en DPF-off mapp för att utesluta att det är bilen som begränsar pågrund av felkoden. Felkoden försvann nu men... Fortfarande död på låga varv. Bort med partikelfiltret och vips! Nu kommer den direkt och går precis som den ska. Din teori var helt rätt Werpa! Mottrycket var lågt utan last och avgaserna gick lätt igenom men när massa skulle igenom gick det nog trögt precis som ett McDonaldssugrör! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Vad ersatte du partikelfiltret med?? Passar ett rakt rör?? Mvh Jonas B |
|
|
Kanon att du hittade "felet". När jag tänker efter så känner jag igen symtomen lite. Jag har förr om åren bytt ut partikelfiltret mot ett tomt P-filer under sommarhalvåret bara för att jag haft möjlighet :) och att jag vill att bilen ska kunna andas fritt då jag kört med Vtech chip. I år har jag inte haft packningar till detta byte och tycker att bilen är lite seg på låga varv, dock laddar bägge turbo som dom ska och bilen går som den ska. Mitt partikelfilter är nästan nytt då det byttes ut för ca 3000mil sedan, så jag tycker inte att det ska var något problem med det, men jag kan hålla med dig att det saknas lite kraft när filtret sitter där. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.