AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.451

Skuld på bil, blir den min?

Sida 1 av 2
M3
19
M3Rikard
525 Touring e34 -96
Hej, köpte en bil för ca 4 månader sedan. Upptäckte häromdagen att en lokal bilfirma hade min bil på annons så jag skickade ett mejl om att han skulle ta bort annonsen på min bil, svaret jag fick från honom var att bilen är köpt på kredit av föregående ägare hos honom så han säger sig ha äganderätt på min bil. På transportstyrelsen står det ingenting om att det är en kredit bunden till bilen, har även varit i kontakt med polisen som säger att det inte finns någon kredit kopplad till bilen. Min fråga är om det genom någon form av kontrakt mellan bilhandlaren och han jag köpte bilen av kan vara så att jag "köpte" skulden? Det är ca 2år sedan bilhandlaren ägde bilen så jag hade inte en tanke på nån skuld, bilen värde är ca15k det är en BMW e39touring 97a bilhandlaren försöker begära 30k av mig.
När man köper en bil på kredit så är det ju vanligtvis finansbolaget och inte bilhandlaren som har återtaganderätt. Det är ju inte bilhandlaren som finansierar bilen åt dig. När jag köpte min X3 via handelsbanken finans stod det kredit med återtaganderätt på transpprtstyrelsens hemsida. För att ägarbytet skulle gå igenom var jag tvungen att lösa skulden och därmed häva kreditspärren på bilen, detta gjordes på bank. Sedan fick nya ägaren ett nytt registreringsbevis med det gula pappret där det inte längre stod att bilen var på kredit längre. Alltså om det fortfarande föreligger en kreditspärr begriper jag inte hur ägarbytet gått igenom.

Jag vet inte vad tidigare ägare haft för avtal med handlaren men jag skulle inte tveka att koppla in polisen och eller ta hjälp av jurist i detta fall då det stinker lång väg.
Finns det ingen kreditspärr i Transportstyrelsen så har inte finansbolaget återtaganderätt. En återförsäljare kan aldrig ha det så ignore him.
Såklart en handlare kan låna ut pengar själv utan att blanda in ett finansbolag-MEN då ska det åxå stå kredit i bilreg, Tror inte han kommer så långt om han försöker driva in skulden av nästa ägare.
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Du kan vara lungn han har ingen rätt att kräva pengar av dig. Ligger annonsen ute kontakta polisen för att se va dom säger I frågan då han försöker sälja något som inte är I hans ägo.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
ja, det låter ju som en skapligt skum bilhandlare som försöker lura/pressa/skörta upp någon på pengar på en bil som är värd 15 lax... Vill du berätta vad handlaren heter? Länka till bilen?

Hela affären stinker ju lång väg: En vimpelhandlare (för det antar jag) som sätter ut en annons på en bil som inte ens finns i hans lokaler. Kan ju tänka mig att ungefär följande samtal utspelar sig om någon vill titta på den:

- Jo, jag ville provköra den där E39:an som jag såg på annons.
- Ledsen det går inte, det befinner sig i en annan persons besittning som anser att han köpt den lagligt så den personen anser att det är hans bil. Men jag anser att det är min bil.
- Jaha, så om jag köper den bilen så finns det risk att jag får bråka med jurister och den föregående ägaren om en gammal kreditskuld?
- Nej, det är ingen risk, eftersom det är jag som rätteligen äger den...
- Men det anser ju den andra ägaren också?
- Ja, men han har fel...

- Due... kan jag få titta på den där Golf Gti:n som står där borta istället. Den äger du väl? :)
M3
19
M3Rikard
525 Touring e34 -96
Hej, annonsen är nu borttagen efter en andra påtryckning från mig. Polisen säger ju att jag är ägare till bilen och ingen annan. Men kan något kontrakt mellan handlare och fd ägare vara bindande för mig? Skriver ej ut handlarens namn ännu, men han är en välkänd skojare på Gotland.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilhallen Björn Pettersson?

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Varför skriver folk på det här forumet om saker som ni inte har koll på?

En bilhandlare kan finansiera ett bilköp och i det läget vara kreditgivare!

En kreditgivare kan ha kredit i en bil med återtaganderätt utan att det står med i Bilregistret/Transportstyrelsen!

Om det är som jag skrivit ovan så är det såklart bundet till bilen och det drabbar dig. Återtaganderätt är återtaganderätt oavsett om bilen registrerats på dig.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
e34briliant: Men hur ska man någonsin våga köpa en bil om det är på det sättet du beskriver? Låter väldigt oseriöst i mina ögon.

Kan gemene man vara kreditgivare isådanafall? Känns som det skulle bli kaos i samhället (mer än det redan är) ;).

Vore bra om du kan utvekla ytterligare?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är ju också som så att sådana här saker kan ju ofta bli fråga om bevisvärdering.

I ett sådant här läge när t.ex handlaren sålt en bil med kreditköp med återtaganderätt och INTE rapporterat det till transportstyrelsen så uppstår ju så klart frågan VARFÖR han inte gjort det. Vid en tvist så blir det ju då också en bedömning av parternas trovärdighet, och det vet man ju aldrig var den bedömningen hamnar någonstans.

Det är ju också så klart så att en bilhandlare visst teoretiskt sett KAN vara kreditgivare, men det händer väl i stort sett aldrig. Har aldrig varit med om handlare som själva har finansiering, oavsett om det är små eller stora handlare. Nästan nästan nästan ALLA handlare har ju ett finansieringsavtal med en bank.

Gemene man KAN så klart vara kreditgivare på en bil, men det är ju tveksamt i sig bara det - alltså tveksamt i den benämningen att jag själv inte skulle vilja befatta mig med sådana bilaffärer där "min svågers brorsa låna ut på bilen till min svärkusin tremänning när min pappa köpte den".

För övrigt så är det ju också som så att det finns fler typer av egendom som kan vara pansatta till utomstående där panthavaren MÅSTE rapportera det till berörd lantmäterimyndighet, berörd bostadsrättsföreningen etc för att uppnå skydd i sin fordran.
Kreditköp och leasing
7 § I en anmälan om ägarbyte skall det i förekommande fall anges att en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har överlåtit fordonet genom kreditköp med förbehåll om återtaganderätt eller att han eller hon upplåtit fordonet med nyttjanderätt för en bestämd tid om minst ett år. I det förstnämnda fallet skall uppgift lämnas om slutdatum för den förbehållna återtaganderätten.
8 § Om ett fordon på det sätt som sägs i 7 § har förvärvats genom ett kreditköp med förbehåll om återtaganderätt eller om det innehas med nyttjanderätt för en bestämd tid om minst ett år, skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet respektive den som enligt registret har upplåtit nyttjanderätten ges möjlighet att yttra sig över en anmälan om ägarbyte.
Har återtaganderätt förbehållits skall yttrandet avse uppgiften om att denna rätt förbehållits kreditgivaren. Har nyttjanderätt upplåtits som sägs i första stycket skall yttrandet avse en registrering av ny ägare till fordonet.
9 § Om ett förbehåll om återtaganderätt upphört eller om slutdatum ändrats skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet genast anmäla ändringen till Transportstyrelsen. Detsamma gäller om förbehållet om återtaganderätt överlåtits. I det senare fallet skall identitetsuppgifter lämnas om den som förvärvat förbehållet om återtaganderätt.
Begär kreditköparen att uppgiften om att fordonet omfattas av ett förbehåll om återtaganderätt tas bort, skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet ges möjlighet att yttra sig över begäran. Förordning (2008:1283).
10 § Har den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet motsatt sig att en uppgift om kreditköp med förbehåll om återtaganderätt tas bort skall uppgiften stå kvar. Om fordonet innehas med nyttjanderätt för en bestämd tid om minst ett år får inte någon ny ägare registreras om inte den som upplåtit nyttjanderätten går med på att ägarbytet registreras.
M3
19
M3Rikard
525 Touring e34 -96
Ojdå, det sista inlägget såg väldigt bra ut för min del:)
e34brilijant: Vore väldigt intressant att höra vilka bilhandlare som kör med detta upplägg....du kan väl ge några exempel eftersom du verkar ha 100% koll på hur det verkligen fungerar!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag tror inte att några bilhandlare "kör med detta", altlså att dom som regel aldrig rapporterar krediter till transportstyrelsen. Men det missas, självklart.

Jag kan inte ge några exempel och har inget behov av det. Men jag skulle inte skriva om jag inte visste vad jag talade om.

Men att bilfirmor står för krediten själva, och inte en bank, det är vanligt. Mindre vanligt är det som sagt med kreditavtal som INTE står i Bilreg. men det finns.

Ni får ju tro på vad ni vill men generellt sätt så skrivs det alltför mycket nonsens här.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur ska sedan bilfirman som är kreditgivare kräva tillbaka bilen utan äganderättsförbehåll?

Att en bilfirma kan vara kreditbolag känns som en bisak i sammanhanget, det är huruvida man kan bli av med bilen eller inte som är viktigast.

-------
//Lövet
Poängen med att rapportera krediten till transportstyrelsen är just att den som finansierar bilen (bank, finansbolag eller vem som nu gör det) gör det med bilen som säkerhet och finns kreditspärr kan inte ett ägarbyte ske hur som helst. Det är ju det som är poängen med att ha bilen som säkerhet för finansieringen. Visst kan det säkert göras misstag men hur vanligt är det om det är frågan om en seriös bank eller finansbolag? Det går ju aldrig att försöka hävda återtaganderätt om man inte kan bevisa det. Tydligen räckte det för TS att koppla in polisen för att handlaren skulle mjukna och dra tillbaka annonsen vilket säger det mesta...

Jag undrar egentligen vem som tillför mest nonsens i denna tråd...finns ju ett talesätt som säger "som man känner sig själv känner man andra".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om jag minns rätt så jobbar/jobbade ändå e34brilliant i en besläktad verksamhet så han bör ha viss insyn. Men det krävs då en ordentlig förklaring med källor för med nuvarande uttalanden blir jag inte övertygad.

-------
//Lövet
Men då är det lustigt att ta till undantaget som bekräftar regeln...visst kan säkerligen misstag göras men samtidigt har ju banker och finansbolag blivit sjukt petiga vad gäller dokumentation inför ett bilköp de senaste 5-6 åren jämfört med tidigare. Fast det kanske inte gäller bilar i 20-30kkr klassen...
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Självklart kan en bilhandlare finansiera ett bilköp, även om det då rimligtvis borde krävas tillstånd samt stå i bolagsordningen för att det ska vara helt ok antar jag.

Kan det inte vara så att många generellt kanske blandar ihop en kredit med bilen som säkert (med tillhörande kreditspärr) och vanliga blancolån som kanske är betydligt vanligare i de lägre prisklasserna?

Mvh/ Niclas
M3
19
M3Rikard
525 Touring e34 -96
Har ej hört något mer från skojaren ifråga ännu, har väntat på en faktura lr något. Men inget har dykt upp. Jag tror att han måste ställa ett skriftligt krav till mig som jag bestrider innan han kan ta det till tingsrätten? Men det känns ändå lite osäkert, har liksom ingen lust att fixa det som jag skulle vilja på bilen. Ifall att....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.