|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var precis nere och lyssnade - det är garanterat tomgångsmotorn (ICV - Idle Control Valve) du hör. Den sitter bang on i mitten och kan göra liknande ljud som du hör. Det är den svarta avlånga tuben i bilden nedan (fast i denna bilden är en del kringkomponenter frånkopplade men du förstår ändåså) Länk Du har samma ICV som jag har Länk Dessa ICV fungerar på så sätt att det är en ventil som är fjäderbelastad och hålls öppen (eller stängd - kommer inte ihåg) om ingen annan kraft tillförs. Sen finns det en elektromagnet som påverkar denna ventilen i motsatt kraftriktning som fjädern. Med ingen spänning pålagd vinner fjädern och ventilen hålls helt öppen. Med konstant +12V så vinner elektromagneten och ventilen hålls helt stängd. Lite tråkigt med bara två lägen. Därför så pulsar systemet spänningen fram till elektromagneten som små fyrkantsvågor och därmed kan man reducera elektromagnetens kraft och balansera den mot fjädern till vilket läge som helst mellan helt öppet och helt stängt. Det är detta pulserande du garanterat hör. Ibland är det bara ett surrande, ibland ett lite tickande - verkar bero på vilket humör ICV'n är på :-) Beror nog lite på hur ihopklibbad den är inuti också - de här kan "klibba igen" och då får man orolig tomgång. Känn med fingret på tomgångsmotorn så känner du hur den vibrerar/surrar lite lätt. Ok, om du kopplar direkt på batteriet så använder ju du allt kablage som används vanligtvis. Mycket märkligt. Kanske bara är en slump att det fungerar med startkablar. Hittar liksom ingen anledning varför startkablar skulle fixa eller gå runt problemet. Ehum, automatare och jag... Kan väldigt lite om det... Rent spontant borde det inte vara några problem att rulla någon kilometer eller två när du får motorstopp. Ska kolla i någon manual om man kan få någon ledtråd där. Problemet vill jag minnas är att alla delar inte får smörjning med motorn avstängd - fast det brukar oftast vara ett problem över lite längre sträckor. |
Nä, hittade bara en för 633CSI från -76 och där stod det bara att vid bogsering skall läge "O" läggas i och inte längre än 40-50 km i en hastighet av 50 km/h. |
|
Tack för ett uttömmande svar, vilken utbildning man får. Återkommer med uppdatering. Länk |
|
|
Hade ett liknande problem med e30 Då var det tändspolen som blev överhettad Pga överslag i en tändkabel..vilket resulterade I att det blev dålig gnista bilen dog och när Jag försökte starta den direkt så sura den Ner sig när den inte tände ordentligt.. |
|
|
Hej Firren79, Hur kan jag mäta/testa om jag kan ha samma fel? Skulle bilen gå igång om man startade med startkablar, som i mitt fall? Länk |
|
Är motorn nersurad så är det ingen skillnad om du försöker starta den från batteriet eller med startkablar på batteriet (motorn är lika sur för det). Även med helt fräsch batteri kan det vara svårt att få igång en riktigt nersurad motor. M20- och M30-motorer brukar inte vara så värst känsliga för att bli sura. Vill minnas att det var M50 (eller var det M52/M54) som var tokkänsliga för att bli nersurade - de vägrade starta då. Fast lägger tändningen av och det vräks in bränsle under längre tid så kan nog vilken motor som helst blir nersurad :-) Misstänker man att tändningen är dålig så kan du testa om du får en bra och kraftig gnista. Detta test ska du såklart göra när felet är närvarande. Precis som Firren79 säger så kan allt se frid och fröjd ut när man bara kört motorn en kort stund men sedan kan värme och i detta fall dålig tändkabel skapa ett problem efter ett tag. När du lyckats få felet att vara konstant närvarande så ta loss en tändkabel från ett tändstift och observera hur långt gnistan orkar hoppa. När jag mätte för ett tag sen på en Volvo B5254S-motor (liknande tändsystem som på dessa motorer) så såg man en stark och frisk gnista på typ 3-5 cm. Men var försiktigt, det är högspänning. Se alltid till att gnistan har något enklare att hoppa till än genom din egen kroppp! Enklast är att koppla ur tändkabeln först, lägga den på lämpligt långt avstånd från jordpunkt, starta/kör runt motorn och därefter minska avståndet mellan lossad tändkabel och jordpunkt och se hur långt gnistan orkar hoppa. Skulle du misstänka en nersurad motor så bara skruva ut en eller två tändstift och ta dig en titt (är generellt sett alltid bra att titta på tändstift fast i det här fallet så tror jag inte det ger några ledtrådar till ditt fel). Skulle alla tändstift vara riktigt blöta när felet inträffat så är ju det dock ett tecken på att bränsletillförseln fungerar och att du ska fokusera på tänddelen. |
|
Hej igen alla, Liten uppdatering. Jag har misstänkt elektriskt fel, allt ifrån main relä, bränslepumpsrelät, dåliga kontakter, dåligt jord till glapp i ECU. Jag säger inte att det inte kan vara något av ovannämnda saker men det verkar ha gått över nu. I början nämnde jag att jag bytte batteri efter långa vintern och eftersom batterihållarskaftet som man skruvar fast batteriet med inte finns på min bil fick jag det väldigt svårt att dra åt skruven ordentligt. Därmed är batteriet inte riktigt fast. Därutöver så har jag underskattat hur viktigt det är med att skruva plus och minus kontakterna riktigt ordentligt. Nu har jag rengjort och putsat kontakterna med kontakt spray och gjort detsamma med jordpunkterna i motorrummet (en hittade jag inte G103). Jag har testkört den ganska rejält i två dagar nu, kom upp i 200km/h, hoppas jag inte får ett brev hem nu :-/, utan att den dog.(Har ni testat max fart på E24?) Den startar utan några problem. Jag har beställt ett nytt batterihållare från BMW också. Så, peppar peppar, jag hoppas att det fungerar som det ska nu. Om jag inte återkommer med frågor så vet ni. Tack alla så långt. Länk |
|
|
Hade en E28 en gång i tiden som ibland stannade utan förvarning och var omöjlig att starta, men kunde starta på det 10.e försöket. Allt inträffade helt slumpmässigt. När den väl startade gick den hur bra som helst. På den visade det sig vara bränslepumpsrelät. Öppnade upp det och fann flertalet lödningar med sprickor. Lödde om allting, sedan var problemet löst. M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Hej, Nu har jag märkt av ett ny-gammalt problem mycket tydligare. Jag har haft det tidigare men väldigt sällan. Bilen "hickar" under körning och varven ändras, som att den kommer i en annan växel samtidigt som varningslampan för automatväxellådan flashar, den lyser alltså inte konstant. Än en gång misstänker jag spänning eller el glapp/fel någonstans. Detta hände imorse ganska många gånger och verkade hända på ojämna partier på vägen. Jag kanske ska starta en ny tråd för detta. Länk |
|
|
Hej alla, Alla dessa konstiga fel verkade ha att göra med dålig kontakt. Efter jag rengjorde och putsade jordpunkterna och skruvade fast batteriet med batterihållaren jag köpte från BMW har bilen fungerat bra utan några stopp eller lampor som blinkar lite ibland. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.