|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Arrddiie |
Har nu äntligen hittat problemet! Jag hade förut testad med en annan spole som tydligen inte var i så gott skick vilket inte jag viste för testade nu med en spole som jag viste fungera och vipps så var den igång! Så hade inget alls med att föra med givaren och precis som du sa kan man köra utan CID då min kabel är av och den går ändå:) Dock är det väldigt märkligt med mina uppmätta värden på impulsgivaren.. Lär ju mätt helt galet ja..? Skönt att den är igång igen iaf! |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Trevligt!!! Måste kännas skönt :-) Två trasiga spolar på raken är ju lite ovanligt, men kan ju förekomma. Därför är det alltid en fördel att veta "känd" status på delar man använder vid felsökning - du kan spendera dagar och veckor i fel kurs pga det. Men i ditt fall är det faktiskt fullt möjligt, och faktiskt mest sannolikt, att du hade två problem. Dels en trasig givare och dels en trasig tändspole. Händer också ibland att man har två fel som ger likartade symptom, eller att ett fel döljer ett annat. Därför är det viktigt med metodisk felsökning för att verifiera komponent för komponent och metodiskt leta sig igenom systemet. Så jag tror inte att du mätte galet. Tror du gjorde allt rätt. 1) Du började när din bil hade trasig givare & tändspole. 2) Bytte tändspole till en annan trasig - ingen skillnad. 3) Mätte givare, bekräftad den var trasig. 4) Bytte givare till en fungerade - motorn startar inte. 5) Bytte tändspole till en fungerande - motorn startar. Om du hade mätt efter steg 4 så hade du märkt att styrsystemet faktiskt försökte få igång motorn (och därigenom bekräftat att givarens signaler når styrsystemet). Och hade du sedan mätt vidare hade du sett att du inte haft någon gnista, eller iallafall en väldig svag sådan. Då hade tändspolen varit huvudmisstänkt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.