AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.774

Kan trasig impulsgivare göra att M30B35 inte startar?

Sida 1 av 2
Arrddiie
Hejsan!

Jag har läst någon tråd där det diskuterades om impulsgivaren (alltså den lilla kabeln som går från en av tändkablarna) går till boxen och används för motorstyrningen eller bara för diagnostik?
Anledningen till att jag undrar är att bilen vägra starta och jag kollade bl.a. den och i samma veva hade jag av den så den var rätt trött, men kan detta göra att den inte startar eller bör den starta utan den ändå?

Mvh
Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det diskuterades ganska nyligen i denna tråden
Länk

Fast det är i dessa två lite äldre trådar jag verkligen går in på djupet för de som vill läsa mer
Länk
Länk

Nej, denna signal kan aldrig någonsin orsaka att bilen inte startar. Det är bara en bra-att-ha signal som motorstyrsystemet använder sig av (om den finns tillgänglig).

Motorstyrsystemet i detta fall är Motronic 1.3 - samma som jag har på min E34 535i -89.

Däremot vägrar motorstyrsystemet att starta bilen om den inte får en signal från impulsgivaren som sitter ovanför vibrationsdämparen längst fram på motorn.

Nu används även denna givare till varvtalsmätning. Ett enkelt test vore att kolla på varvtalsmätaren när du försöker starta. Om varvtalsmätaren rör sig så betyder det att någon typ av signal kommer in och troligtvis fungerar givaren som den ska (detta är inte ett 100% säkert test men ett snabbt och enkelt test för att få någon vägledning).

Annars börjar man med de två komponenter en motor behöver, dvs undersöka om den får gnista och om den får bränsle. Var och hur man felsöker beror ju såklart även på historik, dvs när/var/hur felet uppkom och vad man vet om bilens historik.

Ett exempel, om bilen gick finfint innan man bytte fördelarlock och den går som ett lass efter bytet så är ju inte bränslesystemet det första man attackerar (i det här fallet börjar man med tändsystemet tex att man satte tillbaka alla tändkablar på rätt ställe). Det är ett exempel där man använder sig av känd historik till sin fördel vid felsökning.
Arrddiie
Tack för länkarna!
Okej alltså är det i te det som är problemet.
Åå har funderat på den givaren men om man ska mäta upp den här du nå tips på att mäta upp den vid kontaktstycket? Brukar ju edra kunna vara någon resistans man kan mäta?
Har inte tänkt på om varvtals mätaren rör sig något när man gör på starten men det ska jag kolla!

Aa absolut bilen får ingen signal alla från spolen varken med den som sitter i eller en annan. Så det är ju väldigt troligt att det är tändning iaf!

Mvh
Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> alltså är det i te det som är problemet
Det där förstod jag inte. Te?

Behöver inte vara problem med just impulsgivaren. Jag tog den bara som exempel på en sensor i detta motorstyrsystem som är nödvändig för start av motor. Kan finnas flera orsaker varför den inte startar, tex en trasig tändspole.

Börja med att kolla "klassikern" dvs bränsle och tändning. Motorn behöver bränsle och tändning (och luft men det utgår jag ifrån att den får) för att fungera - alltså börjar man kolla statusen på dessa.
- Kolla om du har gnista.
- Kolla (eller rättare sagt) lyssna efter om spridarna öppnas när du försöker starta motorn.

Förtydligande : När jag skriver impulsgivare menar jag den sensor som sitter nere vid vibrationsdämparen. Den sensor som sitter på en av tändkablarna kallar jag CID (Cylinder IDentification) eller liknande.

>> Brukar ju edra kunna vara någon resistans man kan mäta?
Edra? Känner inte igen ordet. Har vi någon slas skriftdialekt här? :-) Får väl kontra med skånska då - fast jag kan inte prata riktig skånska som tur är :-)
Jodå, du kan göra en enklare resistansmätning! Det är inget fullständigt test på komponenten, men är good enough för den här typen av snabbanalys.
Mät resistansen mellan mittenpinnen och en av ytterpinnarna (kommer inte ihåg vilken så mät mot båda ytterpinnar).
För en M30-motor ska du ha runt 500-600 ohm.

Får du ett korrekt mätresultat i ovanstående test, gå vidare och kolla att du har gnista ända ut där tändkabeln sitter fast i tändstiftet.

Har du det så går du vidare och lyssnar om spridarna öppnas när du försöker starta motorn. Använd med fördel ett stetoskop och sätt det med spridaren, du hör tydligt ett klickande ljud när den öppnar. Har du inget stetoskop så ta en skruvmejsel med hårt skaft och sätt spetsen mot spridaren och skaftet mot örat.

Om du hör spridarna öppnas så borde nästa lämpliga steg att kolla att du får bränsle och rätt mängd, enklast genom att helt enkelt kolla bränsletrycket.

>> Aa absolut bilen får ingen signal alla från spolen varken med
>> den som sitter i eller en annan.
Nja, det där förstod jag inte alls (har tydligen lite problem med den här Gävle-dialekten). Vad menar du?

Men som jag nämnde innan, en mycket viktig bit för felsökning är att veta vad som skedde innan felet uppkom.
Så hur uppkom felet? Kom det bara plöstligt? Eller har det kommi smygande att den varit mer och mer svårstartad? Kom det när du bytte andra detaljer? Kom det efter en motortvätt? Kort oc gott, vilka events skedde innan felet uppenbarade sig?
Arrddiie
Ojj hahah jäkla telefon och ändra allt man skriver ibland...

Menade alltså att CID inte är problemet till att den inte startar.

Aa impulsgivaren tror jag också är en trolig orsak så ska kolla närmare på den så fort jag kommer hem igen, bör hinna göra det imorgon! Ska då testa mäta upp som du beskrev så återkommer med mätresultat.
Trasig tändspole tror jag inte på då jag har testat med en annan spole som jag hade hemma som bör funka men utan framgång.

Aa det är så jag gått tillväga och kommit fram till att problemet ligger i tändningen då det inte kommer någon gnista alls från spolen.

Har inte kollat något på bränslesidan då problemet inte bör ligga där då ingen gnista kommer från spolen.

Hahaha fan förstår att du inte fattar nå, mobilen ändrar ju skit mycket... -.-
Det som jag menade där var att det inte kommer någon gnista alls från spolen och att jag testa med en annan spole som jag är rätt säker på fungerar men med samma resultat..

Felet uppkom genom att någon gång ibland var den lite lite mera svårtstartad, alltså behövde hålla lite längre på starten än vad man är van med, sedan en gång så behövde jag hålla riktigt länge på starten för att få igång den men tillslut då brumma han igång, så åkte hem då och nästa dag var det samma visa igen men då starta den aldrig. Ska tillägga att alla gånger jag har kört med den här den gått som den ska och inte visat någon tendens alls på något skumt.

Mvh
Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, men då har du kommit ganska långt om du identifierat att det inte är någon gnista ut från tändspolen. En bra början!

Problem med impulsgivaren gör ju att motorstyrsystemet vägrar starta motorn. Den bryter ju definitivt bränsletillförseln, men jag är osäker på om den även bryter tändningen.

Skulle den även bryta tändningen så skulle en trasig impulsgivare förklara varför du inte får någon gnista fårn tändspolen.

Så börja med att mäta upp resistansen och även kolla hur varvtalsnålen beter sig när du försöker starta.

Har du möjlighet (bäst med oscilloskop men du borde få någon typ av utslag på en multimeter också) huruvida styrdatorn skickar impulser till tändspolen eller inte.
Arrddiie
Mätte upp impulsgivaren nyss genom att mäta mellan mitten stiftet och ett av de andra så hade jag väldigt högt värde, var tvungen att mäta på Mohm för att se värdet och det låg runt 10Mohm. Kollade även om vartalsmätaren rörde sig när man försökte starta men den var tvär dö.

Så betyder dessa saker att det är den impulsgivaren då? vad tror ni?

Har dock inte mätt nå impulser till tändspolen än.

Mvh
Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vad var värdet för det andra ytterstiftet? Du fick 10 Mohm mellan mittenstiftet och ett ytterstift. Så vad fick du mellan mittenstiftet och det andra ytterstiftet?

Eftersom jag inte kommer ihåg vilket ytterstift som man skulle mäta mot så får du ju två resultat, varav det endast är det ena som du ska bry dig om.

Så om du mätte upp 500-600 ohm mellan mittenstiftet och något av ytterstiften så är det ett tecken på att impulsgivaren är hel.

Att varvräknaren inte rör på sig är lite oroande, men behöver inte betyda något. Jag är inte helt hundra på hur varvtalsnålen rör på sig när man försöker starta motorn. Lite lockande att prova, kanske jag provar på min E34 535i för att se hur den beter sig.

Har ju min 535i i min närhet, så jag skulle ju kunna mäta upp min impulsgivare och ta några kort. Alltid bra för framtida referens om inte annat. Den är ju en känd bra impulsgivare, alltid bra att värden från en känd fungerande enhet.
Arrddiie
Mellan mitten och det andra stiftet fick jag inge utslag alls. Så det låter ju rätt troligt att det skulle kunna vara den då va?
Om du provar på din skriv gärna och berätta resultatet av testet!
Ja vill du göra det så är det ju bara bra:)

Men känns som att det börjar luta mer och mer åt att den impulsgivaren är trasig, håller du med?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! Ja, låter mer och mer som impulsgivaren. Ska kolla nu i eftermiddag på min!
Arrddiie
Aa tror det jag med!
Ja perfekt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag mätt!

514 ohm mellan stift #1 och stift #2
oändlig resistans (bruten krets) mellan stift #3 och stift #2

stift #2 är mittenstiftet
stift #1 är det stift som sitter på samma sida som kabeln mynnar ut ur kontakten
stift #3 är det stift som således sitter på andra sidan

Tittar du noga så står det 1, 2 och 3 längst ned vid stiften.

Så det låter definitivt som att din impulsgivare gett upp.
Arrddiie
Okej! Då är det som du säger väldigt troligt att den gett upp så då får jag utgå från det och hoppas att det går bättre med en ny sådan!
Tack så mycket för hjälpen!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, precis.

Jag antar att det var mellan stift #1 och #2 som du fick runt 10 Mohm och att det var mellan stift #3 och #2 som du inte fick något utslag - eller hur?

Se ovan i mitt inläg för definitioner av stiftnummer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer lite bilder för framtida användning.

Först en bild på vad som är vad bland kontakterna
Länk

Därefter en bild på vad man ska mäta på och vad det borde vara
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glömde skriva om felkoder.

Funderade på att utebliven signal från impulsgivaren borde ju garanterat ge en felkod (nu har Motronic 1.3 inte så många felkoder men denna sensor borde ju ha en iallafall).

Blev misstänksam när jag inte kunde hitta något i Peake Research manualen (en felkodsläsare) och hittade ingenting heller bland Motronic-dokument.

Så jag provade helt enkelt på min E34 535i och mycket riktigt - det sätts ingen felkod.
Jag ryckte ut kontakten (vid spridarbryggan) till impulssensorn och körde den på starten i ca 10 sekunder och sedan stängde av tändningen. Upprepade startförsöken två gånger till. Därefter läste jag ut felkoder med min Peake Research R5 FCX-II felkodsläsare och det dök inte upp några felkoder.
Länk
Arrddiie
Aa det stämmer bra att det var mellan de stiften jag hade dessa värden!
Skitbra med bilder! Perfekt för framtida användning!
Okej då vet vi alltså att en felkodläsare inte gör någon nytta i detta fall!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då borde fasiken problemet lösas med en ny impulsgivare.

Hittade förresten i ett gammalt tyskt arbetsmaterial från BMW vad pinne #3 är för något och såklart är det skärmning för kabeln (och har ju därmed ingen kontakt med själva givaren).

Denna typ av givare mår bra av skärmning för de är lite udda eftersom spänningsnivån varierar med varvtalet (dvs hur snabbt den pulserar). Vid tomgång kan den tex ligga vid runt 5V (och ännu lägre när man försöker starta motorn) och vid varvstopp är inte 100V helt omöjligt för denna typ av givare.
Arrddiie
Aa håller med! Ska försöka få tag på en snarast och testa om han vill hoppa igång! Återkommer efter det med resultat.

Jaha då förstår jag varför det inte är någon kontakt på den, det förklarar ju vad den gör också:)
Arrddiie
Har nu fått tag i en begangnade som var relativt ny.
Testade sätta på den och vred på nyckeln men ingen skillnad...
Såg sen i Haynes att det ska vara ett spel på 1mm +-0,3mm och tyckte det verkade konstigt då den jag tog bort bara har varit monterad rakt på men då är det verkligen inte 1mm mellan givaren och hjulet...
Så testade med en bricka för att se om det kunde hjälpa men samma visa... Så vad gör jag nu...?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var ju ruggigt märkligt!

@Arrddiie : Och vilket motstånd fick du över pinnarna när du mätte upp denna nybegagnade impulsgivare?

@Arrddiie : Hur mycket spel har du då mellan givare och hjulet? Om jag kommer åt så ska jag se om jag inte kan mäta vad avståndet är på min.

@Arrddiie : Testade med en bricka? Kommer inte givaren längre ifrån då!?!

Men om den inte startar så finns det ett par olika scenarios
- denna nybegagnade givare är också trasig (ganska osannolikt)
- givaren sitter på något sätt inte korrekt monterad och har för långt avstånd till vibrationsdämparen och genererar därför inte en tillräckligt stark signal
- givaren fungerar som den ska men du har någon typ av signalintegritetsproblem (dvs att signalen inte kommer fram som den ska till styrdatorn)
- givaren fungerar som den ska och når fram till styrdatorn men du har ytterliggare ett eller flera fel som gör att bilen inte startar

Om du har ett oscilloskop så kan du koppla in den till impulsgivaren direkt och se om den genererar någon snygg sinuskurva.
Om du inte har det, så borde det fungera att koppla in en vanlig multimeter och mäta växelspänning, man borde se någon typ av utslag. Ska faktiskt prova det på min och se om man får något utslag.

@Arrddiie : Rör sig varvräknaren nu med den nybegagnade impulsgivaren när du försöker starta den?
Jag är inte helt hundra på om startvarvtalet är tillräckligt för att varvräknaren ska reagera, men ska faktiskt prova på min (ska ändåså prova ett bränslerelä så kan passa på att prova detta också).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.