AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
31.955

Fortfarande "erbjudande Advantage edition" på 1-serien?

Sida 4 av 7
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tillfälliga kampanjer tror jag inte påverkar långsiktiga andrahandsvärdet speciellt mycket.

Frågan är om kampanjen är införd för att LCI är på G?

Presentation på Paris motor show i höst?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kampanjen kan väl knappast bero på att det är LCI på g i höst
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
LCI ryktas till våren. Det är ganska vanligt att BMW kör rejäla kampanjer hela året innan LCI eller ny modell.

Nuvarande kampanj ställer till det på begagnatmarknaden. Jag har sett att en del handlare har lätt begagnade bilar med priser som ligger i nivå med nybilspriset. De kommer att behöva sänka priset om de vill få bilen såld.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Fast det är väl bara 116i som är rejält prissänkt, tyckte att dieslarna fortfarande var ganska dyra, eller? Jag hade nog lätt köpt en 116 med advantgarde och M sport paketet om jag inte redan haft en f20.

Föresten, har någon testat en 118i, undrar hur dom extra hästarna upplevs jämfört med 116i.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
stockbroke: man måste nog förhandla själv vad jag jag betalar är nog inte viktigt.
Du an säkert få en bättre deal, sen skall du försöka få med med original ventiler om du skall köpa eftermarknadsfälgar annars får du felmedelanden

Vad det beträffar lci så kan det säkert vara bra att vänta till våren att köpa.

Hörde att det kommer en total ansiktslyftnng hösten 2019 kanske skulle vänta på den.
Skämt o sido jag vil ha en bil nu, inte vänta ett år på nåt man antagigen inte ens ser.

Andrahandsvärdet tja, finns väl inte en bra bilaffär som gjorts . Vet bara att fler och fler förordar automat så även jag (åldern)
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Advantage har det ju varit erbjudande på en längre tid. Man ser enstaka begagnatexemplar som till exempel saknar xenon och de blir ju stendöda. Nu väljer många till M-paketet för halva priset och får 18" fälgar på köpet. Det gör att 17" kommer att bli ovanliga och bilen blir inte lika het på andrahandsmarknaden.

Korak! Var inte meningen att "snoka".. Tänkte på vad BMW begär, Motorvärmaren finns ej med, därav min nyfikenhet. En motorvärmare är väl nästan ett måste i mitt fall.

Dragkroken hittade jag nu i konfiguratorn, 7.900:-
Kanske kan det bli en tusing billigare hos Mekonomen typ.. Frågan är om det är värt besväret..

LCI: ibland är ju uppdateringarna så små att man undrar om det är värt väntan. och det brukar ju inte krylla av bra kampanjer då en LCI presenteras, inte lika bra som nuvarande kampanj. Nej, man kan inte sitta och vänta hela livet..
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Så, då har beställt följande i dag:

116i
Estorilblå
Advantage
M-paketet med 18" fälgar
Hifi
Bluetooth professional
Uppvärmd ratt
Automatiskt avbländande innerbackspegel
Extra 12V-uttag
Fällbara nackstöd bak
Velourmattor
Vinterhjul 16"

Leverans om cirka 8 veckor. Får datumet snart.
Min säljare sa att kampanjen på M-paketet varar augusti ut. Den skulle varat juli ut men de lyckades få den förlängd då de hade stor efterfrågan.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
stockbroke nej jag tror inte du vill snoka, de gör bra priser på värmare för att de installerar själva där kan du pruta bra. Jag frågade om vinterdäck han nästan skämdes vilka priser de har. så jag fixar originalventiler och skaffar fälgar på annat sätt isåfall. Innan du skriver på så titta på tonade rutor och utan. Det blir aldrig bra att eftermontera gör grym skillnad. provade automaten igår på en 328 och jag blev såld.

Lycka till skall själv bestämma mig inästa vecka priset jag fått är 270
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Ja just det, servotronic ska vara med i specen ovan.
Försöker få ihop kalkylen, men får det inte riktigt att stämma.

Kommer typ fram till samma ägandekostad för ett leasingavtal som för att köpa en 116i.

Är det bättre att köpa med billån jämfört med leasingavtalet för 2995kr? Jag kommer att klara mig på 1000mil. Behöver ingen extrautrustning.

Känns som att jag har missat något.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Allt annat lika, dvs restvärde, rabatter, löptid osv så är det ALLTID bättre att köpa bilen istället för att leasa den. Det är ett rent matematiskt faktum eftersom låneräntan är avdragsgill medans den inte är det på leasing.

-------
//Lövet
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Det är svårt att sköta en leasingbil med garanterat restvärde så pass bra att man inte behöver ersätta några skador efter tre år. Dörruppslag och andra parkeringsskador uppstår nästan alltid och av någon märklig anledning oftast precis innan återlämning. Så jag skulle ta med 5000-10000 kr i skador i leasingkalkylen.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@andreas_lofgren: Jag tycker att du är lite väl tvärsäker i ditt uttalande. Till syvende och sidst beror det ju faktiskt på restvärdet.

Som exempel så har vi precis avslutat ett privatleasingkontrakt. Av ren nyfikenhet gjorde jag ett räkneexempel. Det är naturligtvis svårt att bedöma vad vi hade fått för bilen, om vi hade ägt bilen, men baserat på bilpriser.se så hade det i princip blivit ett nollsummespel. Mer exakt hade ”förlusten” blivit 3296 kronor. (Och ja, jag har räknat in avdragsgill ränta.)

@Gorban: Vi behövde inte betala en krona i ersättning för några ”skador”. Vi har inte varit pedanter på något sätt, bilen var normalt använd och hade både stenskott och dörruppslag. Jag pratade med säljaren (som jag känner) om just detta och de hade aldrig krävt några ”5000-10000 kr” för skador.

Vi kommer att teckna ett nytt leasingkontrakt inom kort. Det passar oss utmärkt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Just därför står det allt annat lika också ;-) Det är en enkel matematisk uträkning.

Det som gör att privatleasing stundtals ändå kan bli ett attraktivt erbjudande är att generalagenterna ofta bakar in fri service, försäkring, extra utrustning osv i erbjudandena. 116i M-sport för 2995:- är ett sådant erbjudande just nu, det är riktigt attraktivt.

Men ändå, hade samma saker bakats in i ett privatköp hade det blivit billigare igen. Man kommer inte runt det.

-------
//Lövet
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@andreas_lofgren: Det är absolut enkel matematik, ingen har påstått något annat. Applicerar man det på mitt exempel så har du fel i ditt påstående om att det "ALLTID bättre att köpa bilen istället för att leasa den".

Min poäng är alltså att privatleasing kan löna sig. Man ska inte vara så tvärsäker på att det alltid är en dålig lösning.

Sedan kan det förstås finnas andra skäl till att man väljer ett visst upplägg. Det är bra med flera alternativ. En lösning passar inte alla.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
@andreas_lofgren

Saken är den att kostnaderna sällan är desamma. Speciellt inte i det erbjudande som BMW har på t.ex. 116 just nu. Vi hämtade själva ut vår 116iM för knappt en vecka sedan. Vi hade haft råd att köpa bilen också och jag har räknat på det fram och tillbaka.

Vi som är unga och bor i en storstad har väldigt dyra försäkringar och leasingen blev helt enkelt billigare per månad än att köpa bilen med den billigaste finansieringen. Med den finansieringen blir restskulden så stor att sett till andrahandsvärdet hade det varit plus/minus noll när man löst lånet och räknat tillbaka kontantinsatsen. Ytterligare en fördel blir att vi inte binder upp kapital i bilen utan kan nyttja detta till byte av bostad om ett år.

Detta förutsätter ju såklart att man inte behåller bilen längre om man har köpt den, vilket såklart gör ett köp till en bättre lösning, men har man ändå tänkt byta om 3 år så är det inte alltid säkert att det är en bättre lösning att köpa. Då hade ju inte så många valt att leasa.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@falkn: Håller med. Just det här med att slippa binda upp kapital (och låneutrymme) tycker vi också är en stor fördel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Själv tycker jag nog att det finns lämpligare saker om man har svårt att få ihop 60 tusen kontant än att köpa en ny bil.

-------
//Lövet
fa
104
falkn
116iM 5d -15
@andreas_lofgren
Om du hade läst mitt inlägg så hade du ju sett att vi har kapital. Vi skulle kunna köpa bilen kontant om så vore, men då vi sparar till att köpa en större bostadsrätt och totalkostnaden blir lägre så ser jag ingen anledning till att köpa bilen. Jag betvivlar att vi inte lyckas sköta den tillräckligt bra för att kunna lämna tillbaka den utan anmärkning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.