AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.508

Nivåreglering sänkning e39

Sida 1 av 2
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej jag håller på med sänkning av min e39 touring med nivårelgering har byggt hemma gjorda stag och kört på det något år, har bytt en givare som gick sönder på ena sidan och nu gick andra sönder på andra sidan med, där man fäster stagen.

Provade då att köra utan stag på högersidan för och se vad so hände, när jag drog i givaren så höjes bilen när jag drog upp och sänktes när jag drog ner på båda sidorna. Så jag funderar på att dra in den här givaren till kupen för den verka styra själva höjningen av hur bälgarna ska vara på båda sidorna. xenonet verka skötas av den andra givaren på vänster sida bak. har jag rätt eller fel, annars vore det en smidig lösning så kan man höja och sänka precis hur man vill vart man än är..

mvh Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kan inte göra som du beskriver, systemet reagerade antagligen på dina försök genom att gå i felsäkert läge pga orimliga mätvärden.

Nivåregleringen använder båda givarna, xenon använder bara den högra.

Ska du sänka bilen är det bättre att göra det med diagnos, istället för att ändra mekaniken. Risken är istället att du förstör givare eller stag.
Behöver du en ny givare till vänstersidan har jag en över.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Har funkat att köra med kortade stag i över 2 år utan problem ås jag tänker inte betala hundra tals kronor för bmw ska sänka... vadå felsäkert länge det funkade klockrent att höja och sänka så där och när jag har rätt höjd är det bara ta ur säkringen till kompressorn så är den på rätt nivå.. enda negatica jag kunde se är att man har felmeddelande i displayen!

Så här låg är min bil.. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag försöker bara förklara hur systemet fungerar, och varför det beter sig som det gör.
Jag gör sänkningen själv med INPA, det tar 5 minuter och det kostar mig inget!

Erik

___
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Har den där utrustningen men har tyvärr ingen dator! har iaf börjat dra in givaren och testa lite det verkar funka!

här är ett filmklipp Länk
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hur mycket vill du ha för givaren då? har du någon mail jag kan skriva till?
be
78
bertman
Bmw e39 touring
En liten fråga, är det där givaren på vänster sida som sköter detta? Är också intresserad av att göra desamma med min E39a, trött på dessa stagen!

F.ö förbaskat fint bil, har den som favorit på garaget

Mvh
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Önskar de fanns en editknapp, ja menade på höger sida!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
själva givaren gick sönder där man fäster staget för mig så provade det här då! verkar funka enda problemet jag märkt av är att det varnar att det är trasigt men det kan jag leva med, tills jag hittar en lösning på det! :) det är höger sida jag har dragit in i bilen kan ta bilder imorgon vart den drar in så slipper du leta som jag gjorde! :)
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Ja de skulle va intressant å se! :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Även om det är kul med lite specialprojekt som detta tycker jag det är mycket enklare att använda datorn som ErikW säger.
Duger med en gammal dator med XP och INPA så kan man köra bilen upp och ner mycket enkelt. Dessutom har man ju grym nytta till annat på bilen av en diagnosprogramvara som INPA med all livedata etc.
Har sparat mig många kronor att själv kunna felsöka och fixa med bilarna.

Min bil:

Länk

Ska dessa små stag vara raka eller böjda? Mina är krokiga, misstänker att nån 'fulsänkt' den

Mvh
/Bruno
Länk
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
alla tycker olika men kul och prova lite! :) är väldigt enkelt att återställa så det blir orginal igen! :) jag fixar bilder så fort jag köpt kablar ska även koppla in en switch så inte kompressorn börjar gå! stagen jag hade va raka och korta men finns även folk som böjt orginal stagen om de är gjorde i metall (finns även i plast) Länk
Ro
64
Robin_beck
528 toruing -98
Är det någon i värmland, närheten av torsby som har tillgång till INPA och har lust att justera min nivåreglering för en peng? I karlstad ville BMW ha 700kr för en justering!

Håller med Bertman, finaste E39 touringen ja skådat, tack vare dig ja köpte min touring! :)
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
hehe tack kul och höra! :D bygg stag så kommer du billigt undan funkar utmärkt! :)
Ro
64
Robin_beck
528 toruing -98
Tycker inte ja får ner den så mycket, kortade stagen med ungefär 3-4cm från org, vet inte hur mycket ja vågar att korta dom innan givarna går sönder?

Såhär blev de med 3-4cm kortare iallafall : Länk

Visst blev de skillnad, är dock dock i botten fram nu :D
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bygga andra stag känns ju som ett typiskt fulhack,men fungerar.
Ta in givaren i kupen!? Om inte allt är perfekt tätt och du går ut o mäter då o då lär du köra runt med sned bil.

Jag lyckas inte sänka ner min bil med INPA, bara höja den. Inte för att jag vill göra bilen lägre, utan bara testa. Att justera bilen till rätt höjd med kalibreringsfunktionen verkar dock funka.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Tycker den ser hög ut men det är för jag är van min bil! ;) haha

du får prova dig fram tills du blir nöjd! :)

vad skulle inte vara tätt? det verkar inte vara snett så jag ska prova köra så här annars är den enkelt och bygga till orginal igen om det inte funkar...

Ro
64
Robin_beck
528 toruing -98
Bilen är ju nylackad, önskade ja tänkte på att valsa skärmkanterna bak, är inte så pigg på att valsa på nylackade skärmkantar.

Ändå tycker jag de verkar va ganska bra plats bak utan att valsa, inte tänkt åka lika lågt som dig ändå :D

Har du något mått på hur mycket mer du kortade dina stag :)?
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
då förstår jag! :) min är valsad ca 20mm bak och fram vet jag inte hur mycket jag lyckades valsa! :) ca 65 -67mmtror jag dom va! :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Henrikkarlsson90: Du har PowerPost.

Bertman: Det finns en editfunktion, kolla till vänster om inlägget!
Länk

En anledning till att de går sönder vid "fulsänkning" är att givaren hamnar i fel läge när man t ex ska byta till sommar- eller vinterhjul.

Har sagt det förut, men det här kommer inte att fungera bra.
Höger givare är en dubbelgivare, som sköter både xenon och luftfjädring. Xenonljusen kommer att peka ner i backen om man gör så här och luftfjädringen kommer att gå i felsäkert läge.
Vänster givare används enbart för luftfjädringen och kommer att sikta på att ställa sig i "rätt" läge, så länge höger givare inte ger orimliga värden.
Under färd kompenseras höjden för last och läckage.

Systemet är ganska så smart, och det blir inte bra att försöka lura det... ;-)

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.