AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.178

Vågar man köpa E87 118d eller 120d (N47)?

Sida 2 av 2
En kollega råkade ut för detta vilket innebar att han fick byta ut motorn.
En kostnad på 50 000 kr för en lätt begagnad motor.
Ingen skröna för min del.
Jag hade inte köpt en bil med den motorn.
Det är inte alla som har råkat ut för detta, som delar med sig av erfarenheten på internetforum.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst är de fler som drabbas än vad som kommer upp här. Hade de bara varit dom som nämns här hade man knappast kunna klassa det som något större problem.
Skulle de nu vara så att massor har drabbats hade nog statistiken dragit iväg rejält hos försäkringsbolagen.

Skulle vara kul och veta hur andra tillverkare hanterar dessa problem då många fler än bara bmw har problem med undermåttliga kedjor.

Jag har förvånats från den dag jag såg att det finns en arbetsorder på just detta problem, och jag förvånas fortfarande lika mycket idag hur bmw kan totalt nonchalera den!?
Det är "puma" jag pratar om. Se fjärde inlägget i följande länk Länk
Står exakt vad som ska göras om kunder kommer in och klagar på missljud ifrån detta område.
Finns tom två olika "chase" beroende på vilken årsmodell man har.
Ingen har sagt att det är en skröna - bara att risken att drabbas är väldigt liten och att det istället skuggar verkliga problem som kanske är betydligt vanligare.

Tycker rapporten från LF var intressant läsning och ger en statistiskt bättre riskbild i svensk körcykel än vad BBC och troll på internet kan åstadkomma.

Visst, alla kanske inte vill dela med sig och AP är inget forum för den typiske tjänstebilisten som står för 75% av BMWs försäljning i Sverige. Men AP är samtidigt det största BMW forumet och i princip samtliga typfel har ju rapporterats som tex huggande koppling och vevhusventilation? Varför skulle då inte fler fall synas på AP vad gäller kamkedjor?
Man får inte glömma att det är en oerhört liten del av BMW-ägarna som skriver här, går nog knappast att räkna i procent. För mig har en rapport publicerad på BBC oerhört mycket större tyngd, än vad som skrivs på ett för de flesta helt okänt bilforum som denna. Inte heller jag skulle idag köpa en bil med den här nämnda motorn
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Sedan vet man ju inte hur många tickande bomber som åker runt därute?Dem flesta jag ser utav dessa bilar körs av överklass kvinnor som pendlar till jobbet som troligtvis inte bryr sig om missljud, service intervaller de torr ju t.o.m den är FWD. Tror även många bilar används som andra bil i en familj med korta körsträckor som följd vilket inte heller är bra för motorn.

Personligen skulle jag aldrig köpa denna modell heller varför chansa när det finns så många andra liknande bilar på marknaden. Man kan ju även undra hur andrahandsverket påverkas på dessa allt eftersom fler o fler troligtvis kommer att rasa?

Ja en brittisk undersökning ger ju säkerligen en mer rättvis bild av hur verkligheten ser ut för svenska körförhållanden än vad skadestatistiken säger från ett stort svenskt försäkringsbolag :-)

Vad spelar det för roll vilka körförhållanden som råder?
Det är inte rotorsaken till problemen som drabbar dessa motorer.
Körförhållanden kan självklart spela roll om eller när din bil blir drabbad. Om körförhållandena inte hade spelat någon roll skulle antingen alla bilar eller inga bilar drabbas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.