|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har läst en del om dessa N47 motorer och det verkar lite skrämmande. Törs man handla en av dessa modeller? Har två som jag är intresserade av men vet inte om problemen gäller fortfarande. Båda bilarna har gått mindre än 5k mil. Typgodkännandedatum: 2009-07-21 Senaste EU-regbevis del 1: 2011-09-19 Senaste EU-regbevis del 2: 2011-09-19 Handelsbeteckning: 120D Typgodkännandedatum: 2011-01-20 Senaste EU-regbevis del 1: 2011-04-29 Senaste EU-regbevis del 2: 2011-04-04 Handelsbeteckning: 118D Vad säger panelen. Törs man slå till på en diesel av dess motorer? | |
|
Helt otroligt vad internet kan orsaka storm i ett vattenglas. Självklart vågar du köpa en 120d eller 118d, problemet med kamkedjehaverierna är starkt överdrivna. AP är Sveriges största BMW forum och det är väldigt få bilar som är drabbade på svenska marknaden med tanke på hur många som säljs. Har själv ägt två olika bilar med denna motor och dessa har båda fungerat felfritt. Den ena hade gått 7500mil och den andra 5000mil. Om du fortfarande är orolig så välj en bil där maskinskadegarantin fortfarande gäller dvs 8-10 år eller 10,000mil. |
|
|
Kristoffer_L tillhör en falang som lever i förnekelse. För mig så är en eventuell verkstadsräkning på över 40.000kr, för ett byte av sträckt kamkedja, rejält avskräckande. Har du försäkring som täcker kostnaden vid ett eventuellt haveri så visst då kan du köpa en 118 eller 120d, om inte då skulle jag avråda. |
|
|
Jag håller med Kristoffer_L - det är otroligt vad ett forum på Internet kan ställa till med. :) Har kört min E87 drygt 8000 mil på 3 år utan att ens hicka. Att basera en bedömning av hur många motorer som som berörs baserat på ett märkesforum är inte en balanserad bild av verkligheten. De som har problem är mer troliga att söka efter ett forum med likasinnade än de som inte har problem. Om du är orolig - köp ínte en bil med den motorn, det finns massor med andra bra & roliga bilar på marknaden. |
|
|
Hur många fall finns det i Sverige? På det här, som ändå är Sveriges största BMW-forum, är det ens 10 fall totalt rapporterat? ------- //Lövet |
|
| Jaha, det är snart bara en skröna allt det här med kamkedjehaverier. Det är nästan bara bluff och lögn rakt av. | |
|
Visst är det ett allvarligt problem som inte ska skjutas undan helt, men samtidigt är det som många säger, de är otroligt ovanligt att det händer någonting. En bil som fortfarande faller under villkoren för maskingaranti är helt klart att föredra. Men vilken bil är det inte skönt att ha den kvar?? Hittade en gammal biltidning i veckan där dom listade allvarliga ifrån dom största tillverkarna. Några exempel: VW-koncernens 3,2 FSI har stora problem med kedjor som hoppar av. Den toppar tydligen listan av flest motorbyten. Även deras 1,4 TSI hade problem med detta, och from iår har dom gått tillbaka till kamrem. Säger väl det mesta?! MB har förutom stora problem med rost på vissa årsmodeller också problem med vissa årgångar av V6-motorn där dreven till kedjorna är undermåttliga. Vissa dieselmotorer ifrån volvo har problem att dom trycker ner diesel i oljan och gör att oljenivån ökar som resulterar till att den trycker ut det i vevhuset och in i insuget. Konsekvensen av det kan ni nog räkna ut. Kan göra listan lång. Dom flesta tillverkare har någon form av allvarliga fel. Många vet inte ens folk om då tillverkarna gör allt för att tysta ner dom. Vi ser ju hur Bmw förnekar att de ens finns problem med kamkedjor. Det är på dessa form som sånt här verkligen kommer fram. Den vanliga "svensson-ägaren" har inte ens en aning om vilka konstruktionsmissar det finns i bilen dom äger. Det är fördelen för oss som hänger på forumen, att vi kan få reda på problem och ev kunna förebygga dom i största mån. Men samtidigt kan det även förstoras upp i många fall. Som i detta fall nu. Jag skulle inte avråda till att köpa en 118 eller 120d, utan mer att man ska vara uppmärksam på symptom på att kedjan ev skulle vara dålig. Det hörs när den inte är helt frisk. |
|
|
Henke_lexus: jag förnekar inte att det förekommer - men risken är försvinnande liten. Tråden som fått så mycket uppståndelse på AP av TS "tempBMW" berör EN (=1st) bil. Ett fåtal andra bilar har också drabbats men det är långt ifrån ens 10st... Återigen, är man det minsta orolig så välj till en bra försäkring med maskinskadeförsäkring. Vad som sen står på olika internationella motorforum säger inte ett dugg hur vanligt problemet är i Sverige med vår dieselkvalitet, körmönster, klimat. Men du har kanske ägt ett antal 118d/120d och hävda motsatsen med verkliga händelser än att sprida en massa falsk propaganda? Jag hade varit betydligt mer bekymrad av svänghjulsproblemen och huggande koppling. Kostar 10-20kkr och verkar drabba de flesta manuellt växlade dieslarna förr eller senare... |
|
|
Kände inte ens till detta problem. @Henke lexus: Du verkar vara insatt, delge gärna oss andra den fakta du sitter på. |
|
|
Henke Lexus: Ingen har påstått att problemen inte finns men ditt sätt att överdriva är bara tröttsamt. Berätta gärna mer om hur du vet att det finns jätteproblem trots att knappt någon drabbas på Sveriges största forum. För er som vill veta på riktigt vilka märken som drabbas rekommenderas läsning av Länsförsäkringars Maskinskaderapport Länk I den slås en hel del fördomar sönder om vissa märkens kvalité: "Ford Focus är den bil som har minst andel motorskador till sammans med Skoda Octavia och Volvo V70 II" |
|
| Jag är av uppfattningen att det är större risk att dö i en bilolycka (ungefär) än att bli en av de som råkar ut för cp:ig kamkedja. Jag frågade en mekaniker på BMW i Nyköping om detta och han svarade "Under mina 13 år på BMW så har det varit 2 om jag minns rätt, och det där med trasiga flaps har jag aldrig ens varit med om under dessa tretton år". | |
|
Tack för synpunkterna. Är ändå intresserad och har några 118D och 120D som jag iallafall ska kolla upp, lyssna och provköra. |
|
|
Fick byta kedjan på min 520d, 13000 mil. Svensksåld, fullservad bil. I veckan åker min bekanta på samma sak, 120d, ungefär samma mil. Kedjan rasslar över 1500 varv. Tyvärr ingen skröna. |
|
|
Ribban, vad kostade det då? Det är ju lite skillnad på att tvingas byta en del och när den havererar. Det är ju följderna av ett haveri som brukar vara det kostsamma. |
|
|
Jag har läst på mycket omfattande om kamkedjeproblemen eftersom jag var orolig för att min bil, som ju har en besläktad motor, skulle vara drabbad. Så visar sig inte vara fallet som tur är. Summa summarum är vad många av trådens kunniga medlemmar redan har skrivit. N47 har en förhöjd risk för kamkedjeras jfr andra BMW-motorer och är dessutom byggd så att reparationen är förhållandevis komplicerad/kostsam. Så långt tror jag inte att någon kan säga emot. MEN även med den förhöjda risken så är det en liten bråkdel av alla bilar som drabbas. N47-motorn är väldigt populär eftersom den sitter i "ekonomidieslarna", typ 320d som är en av BMWs populäraste modeller i EU. Därför räcker även en liten risk för haveri till för att blåsa upp en storm i ett vattenglas på Internet. Sist ska nämnas att denna typ av ras, även om det leder till fullständigt motorhaveri, naturligtvis täcks av gällande maskinskadeförsäkring. Så se till att ha bilen försäkrad så har du inget att oroa dig för. Är bilen så gammal att maskinskadetäckning saknas så bör du ändå ha en buffert för oförutsedda fel, det är bara sund privatekonomi. Wilhelm Svenselius |
|
| Viktigt att tänka på är att detta sällan ger totalhaveri. Snarare oljud från kedjan runt 1500-2000 varv som brukar störa ägandet så man väljer att byta ut den. Hittar du en privat mekaniker som kan ta ur motorn och utföra bytet så är inte kostnaden så farlig som på bmw som debiterar 2 heldagar för jobbet. Delarna kostar under 10.000kr. | |
|
Grelle: ca 60000kr på bmw. För min del blev de en självrisk. Kommer aldrig köpa en bmw med n47 mer. Riktigt trevlig motor men tyvärr bristande kvalité. |
|
|
Mixtus: Tro inte på mig, det är bara falsk propaganda med kamkedjehaverier. RiBBaN_: Talar du sanning eller är det falsk propaganda? Stackars britter som måste tåla att BBC sprider falsk propaganda. |
|
|
andreas_lofgren: "Ingen har påstått att problemen inte finns men ditt sätt att överdriva är bara tröttsamt. Berätta gärna mer om hur du vet att det finns jätteproblem trots att knappt någon drabbas på Sveriges största forum." Ingenstans har jag nämnt en siffra om antalet drabbade eller icke drabbade. Hur jag skulle ha kunnat överdriva om jag inte har nämnt något om antalet haverier, eller ens antytt att det skulle ha varit ett stort antal haverier, det förstår jag uppriktigt sagt inte. Ingenstans, i detta sammanhang, har jag nämnt ordet jätteproblem eller påstått mig veta att det finns ett jätteproblem. Jag vore tacksam om du kunde låta bli att lägga ord i min mun hädanefter. Kristoffer_L: Vad är det för "en massa falsk propaganda" som jag har gjort mig skyldig till? Återigen så har jag inte nämnt eller antytt problemets storlek. Jag har sagt att det förekommer, det är allt. Jag förstår inte hur du får det till en "massa falsk propaganda"? Och hur falskt kan det vara när du själv säger: "jag förnekar inte att det förekommer". Är det falsk propaganda bara för att det kommer från någon annans mun än din egen? |
|
|
andreas: Du får nog läsa igenom din länk en gång till :-) |
|
|
Usch, att det ska bli så tråkig stämning när Henke lexus är inne. Varför så arg? Andreas länk till maskinskaderapporten var intressant, tack för den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.