AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.106

Ska jag köpa en F20 och vilken

Sida 1 av 2
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Finns kanske gott om trådar i detta redan, men att jag är värdelös på att söka.
Hur som helst, detta är min situation:

Jag ska köpa en bil till min ganska bilointresserade studerande son på 22 år.
Eftersom han bor 60 mil från mig så ska det vara en bil som "bara fungerar". Och för mitt samvete ska den vara säker.

Ställt upp följande kriterier: begagnad, inte äldre än 2012, max 5000 mil, vettig utrustning, max 200000 kr, god kvalitet.

Vi spenderade en eftermiddag med att fara runt och klämma och känna lite och de modeller som sonen gillade var BMW 1-serie, MB A-klass och Volvo V40.

Modellerna i "min prisklass" är med de små motorerna i samtliga fall.
- BMW är alltid favorit hos oss
- om MB har jag sagt "aldrig mer" (men det var på rosttiden, kanske bra nu)
- Volvo har jag inte kört sedan min gamla 264 i slutet på 70-talet. Men de ser ok ut nu.

Om det blir som jag tror så blir det BMW, men...
Har läst om kamkedjeproblem på BMW och hört om diverse fel på de 4-cylindriga bensinmotorerna.
Är diesel rätt val? Eller är problemen överdrivna?
Är det skillnad på tyskimporterad dieselbil och svensksåld? Vet att vissa tillverkare har speciell utrustning standardmonterad i länder med kallt klimat.

Någon som har någon aning om de andra modellerna MB A180 och V40 D2/T2/T3 eller var jag kan hitta "sanningen" om dessa. De är ju rätt nya men det kan finnas kända fel och varningsflaggor om dem med.

Hade varit både lättare och roligare att söka efter en mer spännande bil i samma prisklass med några år till på nacken men just nu är det ganska nytt och tråkigt som gäller. Vill han ha mer krut får han byta bil när han slutar plugga och börjar jobba.
All feedback mottages tacksamt...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror alla bilarna kommer att erbjuda ett problemfritt ägande och det handlar väl mer om att grabben då ska få den bil han helst vill ha. Är det jämt mellan de tre modellerna eller är en favoriten?

Jag tror nog jag skulle rösta för Volvon i detta fall, för är det till en bilointresserad person så är BMW inte det givna valet. Uppskattar man inte köregenskaperna så kan de små baksätena och kardantunneln upplevas extra irriterande. Kanske dessutom fungerar bättre med framhjulsdrift om du vill ha problemfritt ägande vintertid. Jag föredrar personligen bakhjulsdrift, men det har jag aldrig hört att en bilointresserad person gör.
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Tack för svaret.
Som jag skrev så var det bara en titta/klämma/känna-runda vi gjort hittills.
Nu när vi vaskat fram några kandidater blir nästa steg att provköra, ser ingen mening med att prova bilar som inte är intressanta, liksom.
Grabben gillar BMW:n, men det skulle kunna vara min påverkan.
Vet inte om provkörning ger alla svaren heller. Förmodligen är alla nyare, moderna småbilar med klena motorer rätt likartade vid en lugn provtur.
Är lite ute efter om det finns något generalfel eller annat som gör att man ska avstå att köpa en viss F20-variant (eller MB eller Volvo).
Kanske något paket eller utrustning som SKA vara med men som är bortsnikat på billiga modeller.
Ska be honom fundera över baksäte och kardantunnel innan han bestämmer sig.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Om man är bilointresserad skulle jag kika på A) utrymme för förare och passagerare (inte packytrymme) B) automatväxlad C) låga mil

En sökning på blocket skulle då bli, enligt min snabba bedömning, Länk en Volvo C30 Momendum, 2,0 D för 140 kkr. Trevlig bil, nästan all utrustning, snål, "ungdomlig" och "säker". Bra förarplats, med möjlighet att frakta 3 snygga brudar, eller 40 lock pilsner. Precis vad en yngling behöver.

VM-skål!
/Grogg
Verdi
Kan du inte köpa taxikort för 200 papp åt din bortskämde son istället? ;)
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Nä, jag vill inte han hamnar i kollektivtrafiksträsket.
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Kanske ska jag säga att själv kör jag en 520i 2001 som duger alldeles utmärkt till mig. I bland så krånglar den och då kan jag skruva lite själv och om inte det räcker så har jag kompisar som kan hjälpa mig.
De kunskaperna och det kontaktnätet har inte sonen i Karlstad, så nu när jag har möjlighet att köpa en bil så prioriterar jag honom framför mig själv.
Om man inte ska bli bortskämd när man är ung - när ska man då bli det?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Beundransvärd inställning renninha för det är inte många som prioriterar andra högre än sig själv nu för tiden, ingen av de modeller ni har sett ut är annat än trevliga men jag hade själv tittat närmre på en 116i med automatlåda. En mycket trevlig kombination som jag har kört några hyrbilar av.

Angående dina frågor är det är ny fyrcylindrig motor i F20, en med turbo som inte viftat med några varningsflaggor. Du har nog läst om den äldre N43 (bensin) och N47 (diesel) som dras med kedjeproblem i enstaka fall?

Diesel har sina för och nackdelar det handlar mer om vilken karaktär man föredrar, särskilt idag när skillnaden i totalkostnad blivit mindre och mindre samtidigt som till och med BMW har tvångsandning på bensinmotorerna numera så man slipper varva dem för att något skall ske, vilket en del har ont av och andra älskar.

//Bjersér
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Jag tror att jag kanske valde fel ord när jag skrev att han är ointresserad av bilar.
Han är inte någon trädkramare men han kan nog inte tala om skillnaderna på en F10 efter faceliften eller säga hur många växlar automatlådan i en fyrhjulsdriven treserie har.
Däremot uppskattar han design, kraft och komfort. Han gillar att köra bil och vill helst ha en Mustang av första generationen. Men den passar inte in i mina krav.
Tyvärr är det nog likadant med mig. Jag har hyfsad koll på tidigare modeller men ganska dålig på de som är aktuella just nu. Så blir det när man inte läser motorpressen.
Att inte C30 är med i listan beror på att det är en gammal plattform. Om jag förstår rätt händer det rätt mycket med bilars säkerhet och att EuroNCAP skruvar upp kraven hela tiden. Så därför är det nyare jag väljer på. Golf 6 går bort eftersom Golf 7 är aktuell nu. Audi A3 skulle kunna vara ett alternativ, men jag tror den är släkt med gamla golfen. Men jag kan ha fel...
Japaner och koreaner har jag absolut ingen aning om.
st
19
stefane46
F20 116i-14
Ganska ironiskt, jag kollade själv på de tre modellerna fast på privatleasing. Jag är 20 år gammal, jobbar och kommer från en ganska bilintresserad familj med en del ägda BMW i våra dar. Volvon gick bort ganska så snabbt, mest pga den tråkiga inredningen, känns inte på något sätt exklusiv. MB vs 116i alltså. Mitt val föll på 1 serien tack vare inredningen samt körglädjen. Jag körde upp med en 116i F20 och jag älskade den (kanske därför jag inte blev kuggad). Dessutom bjuder BMW på försäkringen hela 36 månaders perioden vilket är perfekt för mig som är såpass ung. Här är utrustningslistan på min bil: Länk valde dessutom andra fälgar och sportratt. Valet blev en vit bil då den är lättare att vårda än svart som jag tänkte ta först. 2 veckor kvar sen kommer den från München!
Men, för de där pengarna får man ju en helt ny Golf VII, t.ex. 1,6 TDI. Det låter ju iaf i mina öron mkt vettigare än samtliga de bilar som räknats upp här. En Golf 7:a med lilla dieseln får man ju lätt loss för runt 160.000 kronor. Och i den bilen får ju även fullvuxna plats, även i baksätet
Verdi
Är väl irrelevant om man för slöaste golfen helt ny. En 120d som gått ett par tusen mil känns ju roligare. Iaf i min värld. :-) Och det lät ju inte som att sonen behöver en bil med stort baksäte heller.
Nja, jag tyckte nog det lät som behovet handlade främst om en bil, som ska fungera som bruksbil och vara ekonomisk. Den "lilla" dieseln räcker mer än väl till för vardagskörning. För det rörde ju sig inte om nån entusiast som vill köra på bana, eller ?
Att man slipper den trånga instängdheten i 1-serien, då Golf 7:an ju är betydligt rymligare kan väl knappast vara en nackdel. Om det är irrelevant eller ej, låter jag trådskaparen avgöra.
Verdi
Det som vissa tycker känns trångt tycker andra är smidigt och sportigt. Golfen är en bra bil med suveränt andrahandsvärde så det är ett bra och förnuftigt köp. Men de flesta 22-åringar är inte så förnuftiga. Inte 37-åringar heller. Hade fått en svinstor bil för de pengar som 335:an kostade. ;-)
Sånt där väl en smaksak och jag är inte någon vän av att ha mer plåt att släpa på än nödvändigt, men jag har svårt att förstå att trångt och instängt skulle vara synonymt med sportighet.
En liten korrigering bara. Jag avsåg en nyare Golf VII med 1,6 HDI-motorn som lättare begagnad i prisspannet runt 160.000 kronor, ej fabriksny.
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Tack för de goda råden.
Kollade lite på blocket och upptäckte att både Golf 7 och (kanske) Audi A3 (8V) går att hitta inom budget.
Personligen är jag bara intresserad av BMW och håller rimlig koll på modeller och varianter. Det måste till något riktigt uppseendeväckande för att jag ska intressera mig för vad andra tillverkare håller på med. Mediabruset är starkt...

Den lokala VW-handlaren hade inte något begagnat utan bara en ny kampanj-golf och den tyckte inte sonen var i klass med de andra jag listade. Mer klaustrofobisk.
Audi tittade vi inte efter för jag visste inte den var ett alternativ.

Men jag tror att BMW ligger på första plats, vi har nästan alltid haft BMW i familjen så grabben är nog präglad av det.
Jag är feg så jag vill undvika de fyrcylindriga bensinarna - även om jag bara hört om problem från en källa. sexcylindrigt är givetvis långt över budget, så kvar blir dieslarna.
Är det stor skillnad på dem - för normal körning stad/landväg/motorväg?
Dvs ska man prioritera en större motor framför årsmodell/miltal/utrustning?
"Vi bilägare" klagade på vinteregenskaperna i sitt långtidstest är det ett riktigt problem? Jag trodde att antisladd och antispinn och allt annat elektroniskt jox gjorde underverk på hala vägar även på en bakhjulsdriven.
De klagade även på utrymmet, men det är något man själv kan bedöma och tycka till om vid en provkörning - svårare med vintertest nu.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du är nervös för fel på motorn kan du inte åka fyrcylindrig diesel heller...
De har problem med utsträckt kamkedja och trasigt svänghjul. Men bilarna du tittar på är ju så nya så de omfattas båda av försäkring och garantier. Du behöver nog inte oroa dig så mycket, köp den bil du vill ha istället. Det är en annan sak om du tittar på 5 år gamla bilar med 20.000 mil, då kanske man ska ta en funderare om det finns modeller att undvika.

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hmm - Moderat bilintresse, god kvalitet, bra driftsekonomi, miljöhänsyn, begagnad, inte äldre än 2012, max 5000 mil, vettig utrustning, max 200000 kr - då tänker jag Lexus:

Länk

Om du däremot inte har något emot att oroa dig litet mera, ge din son en rolig bil:

Länk
re
23
renninha
520d F11 -14
520i -01
Definitivt inte #2...
Tycker iofs att han kör lugnt och bra (han har tävlat i motocross i två tredjedelar av sitt liv - kanske får han upplopp för fartdjävulen på banan) med jag tror en WRC-modell är att fresta lyckan...
#1 kan vara något att kolla på. Kanske lite väl extrem åt andra hållet med batteridrift och CVT-låda, men allt annat är perfekt. Får titta och prova.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kör han mycket i stadstrafik är Lexusen superhärlig. Det finns något modernt och trevligt över att bilen inte låter alls stora delar av färden. Komforten blir klart högre än exempelvis en dieselfyra (framförallt manuell).

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.