AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.788

Varför får man inte ha sin bil ifred!!!???

Sida 1 av 2
Krister L
Vad är det som drier människor att vandalisera andras bilar? Efter att ha blivit utsatt 3 gånger under 6 veckor är jag minst sagt förbannad... Någon eller några har vid samtliga tillfällen vandaliserat bilen utan några försök att bryta sig in. Det är ett ordentligt jobb där olja har hällts över hela bilen, djupa repor, krossade lysen och punkterat däck (á 3300kr).

Nu tvingas jag flytta p g a att någon som är avundjuk inte kan låta bli min bil. Och poliser har naturligtvis inte resurser att utreda sådana brott. Har även "råkat" lämna videokamera på under natten men då hände inget, och nu är det för mörkt för det.

Får man inte ha en BMW i avundsjukans Sverige?

/Förbannad
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det är för djävligt! Jag lider verkligen med dig och jag bävar för den morgon då någon kanske vandaliserat min egen. Lyckligtvis är det flertalet mer välbärgade inkomsttagare med lyxigare bilar än jag i kvarteret. Dock skulle jag verkligen gråta om den blev stulen, då det är Sveriges finaste BMW-minsting.
frazze
Krister: Har du några Ovänner...den vandaliseringen du
Nämner...är ej normal, Tyder på hat...du har någon som
Tycker riktigt illa om dig......

frazze
Krister L
Tro mig - jag har rannsakat mitt samvete ett antal gånger... Men det är min bil och inte mig de har något emot. När jag ställde bort min bil i garage (2 km bort..) vandaliserades en ny merca på precis samma sätt i området.

Jag har dock fått tips på vem det kan vara... En "kille" som har någon kompis som bor i området. Tyvärr har jag dock inga bevis ännu men har börjat forska i hans bakgrund. Har hittills skickat polisen på honom eftersom har körde omkring i en bil med körförbud. En annan granne har även vänligt påpekat för honom att han ska hålla sina fingrar ifrån vår egendom. Vi får se vad nästa steg blir... Seriösa tips mottages tacksamt (maila mig även gärna direkt).
frazze
Krister: Där har du nog.. "Nidingen"(hatarn)...han är
förbannad för att du satt korvgubbarna(polis) på honom
Enl brottsstatistiken sker oftast liknande stollebrott
Onsdagar. fred. lörd. mellan kl: 23.oo-02.00
Försök om ni är flera att gemensamt skärpa bevakningen
under dessa tider...tänk på att rättssystemet i sverige
är trögt...det räcker ej med att du ser "Puckot" utföra
dessa dåd...du bör ha bindande bevis..ex foto när han
häller ut oljan...eller att ni är fler som sett honom.
En fråga...vaför har du inte larm i bilen..????

frazze
frazze
Krister: Du kan även gå på i riktig James Bond anda....
Montera ett talstyrt fickminne innanför frontgrillen
På bilen...så får du fanskapet på band när han jävlas
med din bil...förhoppningsvis talar han med sig själv
eller ännu bättre han kanske har kompisen med sig....
två flu...idioter i en smäll...
Har själv praktiserat ovanstående manöver i garaget
Med 100% lyckat resultat...tre st Puckon vart dömda.

frazze
54
107
540Niklas
540Touring -98
En liten fråga vart bor du Krister har många roliga förslag.

Mvh N
Krister L
Frazze: Jag skickade polisen på honom för körförbudet EFTER det att han (om det nu är han) vandaliserat min bil tre gånger. Så det kan inte bero på det. När det gäller larmet skulle det inte hjälpa eftersom de aldrig har försökt bryta sig in i bilen utan "bara" håller sig på utsidan. Har dock funderat på rörelselarm utanför bilen. Men det kan bli lite irriterande för ägarna av grannbilarna (bilen står tillsammans med andra under skärmtak)

Jag ska höra med grannarna om vi kan ordna något tillsammans. Tyvärr är det dock ingen som har sett honom utföra dåden. Men jag tänkte gå med fakturan från försäkringsbolaget till honom för att se hur han reagerar...

Krister
Krister L
540Niklas: Jag bor i Umeå och alla förslag mottages tacksamt!

Frazze: Jag börjar känna mig desperat och har funderat på James Bond varianter; "babyvakt" så att jag kan höra när de är på bilen (gäller bara att vakna...), rörelsestyrd mörkerkamera (tyvärr inte så lagligt...)mm. Vi får väl se... Tyvärr kostar varje gång 2500 kr i självrisk så metoden bör vara "idiotsäker".

Krister
frazze
Krister: Förslaget med fakturan vill jag avråda ifrån.
Han kan kräva dig på ersättning för: Oskyldigt anklagande,förtal,mm...mitt råd är följande...ligg lågt
Tills du skaffat bindande bevis...kan du inte rigga upp videokameran i bilen...gömd bakom en jacka..eller
liknande..i baksätet..rikta linsen mot förare dörrens
fönster..starta recording på kameran 23.00 borde rulla på ca tre timmar framåt....räcker ej batteriet kanske
det går att koppla via bilbatteriet via ett eller flera motstånd 6 volt.... se till att knipa "fanskapet"

frazze
frazze
Krister: Skaffar du ett godkänt billarm....slipper du
Självrisken.........Gäller hos LF.

frazze
54
107
540Niklas
540Touring -98
Tja Krister

Ett enkelt tips är att lägga sig i en bil som står i närheten helst med en polare med sig,kan ju bli jävligt långtråkigt men kan ju löna sig snabbt man tar med sig 1 st maglite ficklampa modell 4 eller 6 batteri eller 2 st feta golfklubbor.

Inga av dessa räknas som gatu- stridsmedel som tex ett baseballsträ eller batong eller dylikt.

Sen är det bara att lära snubben hur gatans lagar funkar,brukar utnyttja denna lag mot pundare som andvände våran parkeringsplats som hotell har inte haft en pundare eller något annat avskum hos oss sedan dess.

Mvh N
Krister L
Frazze: Vad gäller fakturan tror jag inte att han anmäler mig om jag sköter det på "rätt" sätt... Men det skulle vara mycket intressant att se hur han reagerar. Tyvärr sitter jag "fast" i en försäkring hos If (se forumet Försäkringar) men nästa bolag blir något annat.

540Niklas: Bra idé - grannen har en husbil och jag spelar golf sedan 14 år tillbaka med ett hyfsat handikapp....

Vi får väl se hur historien slutar. Ska just skriva kontrakt på annan lägenhet för inflyttning om tre veckor - skulle dock vara skönt att sätta dit honom först!

Krister
54
107
540Niklas
540Touring -98
Ett tips kan vara att om du får fram hans personnummer på något konstigt sätt använda det till att ringa till alla dessa telefonbanker typ finax,ikano,ikea,statoil så att han får ca 20 kreditupplysningar på sig.

Beställa skivor,porrartiklar,lotter,tidningar gud vet allt man kan hitta på.

Sen är han bränd för några år framöver.

Mvh N
Froz-523
Tror inte Krister L tjänar på att själv agera brottsligt. För din egen skull, ta ovanstående tips med en stor nypa salt...

För Forumets bästa, försök unvika illegala tips&trix
Krister L
Froz-523: Håller helt med. Har ett par stora starka kompisar och ett personnummer tar 3 minuter att få tag på i det öppna Sverige. Men det finns ingen anledning att ta till olagligheter för ett brott som kostat mig ca 8 kkr. Att använda sådana metoder brukar oftast straffa sig självt i slutändan och den risken är det inte värt. Därför väljer jag nu istället att flytta.

540Niklas: När jag kom ut tredje gången och såg min vandaliserade ögonsten fanns tankar på dina tips. Men vid närmare eftertanke så - se ovan...

Känns ändå mycket tråkigt att man inte får ha sin välvårdade ögonsten ifred :-(
/Krister
BeeMWe playboy
Enda du kan göra är att sitta och lurpassa(med rånarhuva på dig) och när han kommer slår du sönder knåskålarna eller något inte så farligt och trampar lite med foten på knäet sen.

D va ett förslag, eller så sitter du och videofilmar när han kommer och tar honom med några polare efter han påbörjat att vandalisera din bil. PÅ så sätt har du tagit killen(om det nu skulle vara en annan än du trodde) samt bevis...

Jag gillar dock mitt första förslag fast det e juh jag *njuta*
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Krister: Vart i Umeå bor du?... bor själv där!.. Skulle va trevligt att veta vart man INTE ska parkera bilen en kväll! När ungefär inträffade det här?..

/Christoffer
Krister L
Christoffer: Jag bor på Ålidhöjd men ska nu flytta ner till Haga istället. Har bott på Ålidhöjd i två år och första 1,5 åren var det mycket lugnt. I maj-juni fick jag sedan som sagt min bil vandaliserad tre gånger. När jag sedan ställde bort den i garage vadnaliserades en ny merca som också stod på området. Fick också just höra att en BMW-cab som står uppe på Ålidhöjd tidigare blivit vandaliserad (Avslagna speglar, uppskuren cab..)

För ett par veckor sedan utsattes också en bil för inbrott på området (inslagen ruta och stulen stereo). Tyvärr verkar inte området vara den idyll som jag trodde...

Ett tips: Om du ska besöka någon på Ålidhöjd så hör med Ericsson (prata med de treviga kvinnorna i receptionen) om du kan få stå på deras parkering. Den är stor och öppen och där vågar sig nog (?) ingen på bilen.

Finns det andra med BMW som också har råkat ut för samma saker i Umeå som jag? Skulle vara intressant att veta om det är personen jag misstänker eller om det är ett gäng "Tyskbilshatare" som åker runt i Umeå...

Krister L
D@nne
Krister... Flytta till Tomtebo...jag har bott här i 5 år och inte ens en navkapsel har försvunnit=)
Jag lider med dig....än fast du har grejorna försäkrade så kostar det en förmögenhet i självrisker.......lycka till i fortsättningen

MMMMM-POWER
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Har haft bilen parkerad där en gång!.. men det var på vintern!.. så vandalen /-erna satt väl inne å spelade tvspel!.. Måste ju va samma gäng eller person som håller på!.. Har en polare som bor där uppe!.. ska höra om han vet något!.. Hoppas att du får det bättre på Haga! Lycka till!

/Christoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.