|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Marbj: Det är bara att påpeka att beläggen är nya, det är därför (?) de rullar lite trögt? Jag gissar på att du kommer rulla igenom utan problem. Ofta när ett ok kärvar, på riktigt, så märker man det genom att skivorna är alldeles för varma (vi snackar så man känner värmen klart o tydligt i fälgarna med!), dessutom brukar det lukta "bränd koppling" typ...Som jag förstår dig så blir dina varma, men inte så här varma... | |
| Det kan vara så att du har en rostkant på insidan av bromsoken närmst packningen. Räcker ofta att bara ta en skruvmejsel och skrapa bort rosten försiktigt. | |
|
Enligt en lokal mekare här är en vanlig orsak till att kolven kärvar att det blir en rostkant på insidan av oket precis i början/ytterst av "cylindern" där kolven skall löpa. Därmed menar han att man ofta behöver hona okens cylindrar för att få kolvarna att löpa korrekt. Så var det dock inte i mitt fall när jag skrev mekartipset - där var det helt klart kolvarna (särskilt den högra sidan) som var rostiga och kromet "uppätet" på yttersta centimetern av glidytan som skall täta mot o-ringen (är egentligen en fyrkantsring) i oket, som således gjorde att kolven kärvade fast hårt mot gummitätningen. Det problemet kan uppstå när man har haft slitna belägg en längre tid och kolven varit i ett uttryckt läge och börjat rosta på exponerade ytan under tätningen (särskilt om det kommit in fukt där), i samband med byte till nya belägg pressar man då in den "kexiga" ytan av kolven så den helt plötsligt hamnar i ett läge som gör att den kärvar mot tätningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tycker fortfarande att du bör vänta lite...Om det nu inte "ligger an" mer än att det det blir lite varmt, men absolut inte så varmt att fälgen blir varm, så borde det vara beläggen som är lite för tjocka (pga skrikdämpningsplattor om sådan användes?). Ett enkelt bonntest kan vara att ställa bruksisen i ett svagt nerförslut o kolla hur lätt den börjar rulla, sedan samma sak med din E36. Om båda börjar rulla ungefär lika lätt, ja då har du inga anliggande bromsar i ordets rätta bemärkelse. När ETT ok låg an på min Passat (bak, pga en strulande inbyggd handbromsfunktion) så märkte man det klart o tydligt, bilen stannade med ett lättare "knyck". Den var dock relativt lätt a putta, men rullade inte i nedförslut där medtrafikanternas bilar rullade iväg, värmeutveckling fanns men var inte alarmerande. Körde ca 400 mil med halvkasst ok, men oket kunde vrålhänga sig ibland så skivan blev röd, man märkte detta på att bilen gick tungt.Då var det bara att stanna, "kör fram o tillbaka o bromsa mjukt" tills man kände att skiten släppte, o sen var det bara att åka vidare o undvika att bromsa:) | |
|
Har varit och besiktigat idag. Blankt papper! skönt. Dom påpekade inget om att det låg på fram och då tänkte jag inte väcka den björn som sover. I alla fall, kom hem och plockade isär ena oket och gjorde rent igen med kolven ute denna gången. monterade ihop. körde en liten sträcka och det rengjorda oket var lite svalare än det andra, fast det ligger på ändå men inte lika mycket. Så imorgon tänket jag ta mej an det andra också. Tack för allt engagemang i tråden. Med vänlig hälsning Martin |
|
| Har haft lite problem hela sommaren med mina bromsar som inte vill släppa. Det har inte kännts kul att köra när bromsarna ligger på lite. Blir fortfarande varma vid körning utan att bromsarna använts. Så här om dagen så beställde jag en packningssats till bromsoket och bytte ena sidan, dastän jag inte trodde att det skulle hjälpa. Efter bytet så är den sidan jag bytt på helt kall och denandra varm. Skönt att äntligen ha hittat felet. Så nu blir det till att byta andra sidan också! | |
| Bra jobbat Martin | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med, bra jobbat. "Gilla"-tummen för återkoppling kring problemet och lösningen! |
|
Tackar! Ja nu är bägge sidorna bytta och dom funkar perfekt!! Skönt att hitta ett lite lurigt och otippat fel. Kanske kör bilen för lite och dom torkat och tappat sin elasticitet under vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.