|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att frambromsarna ligger på. Förra året bytte jag bromsslang till stålomspunnet runt om samt bytte bromsvätska till ferodo racing 5.1. Hade inga problem förra året. Till denna sesongen så bytte jag belägg fram till ferodo 2500. Nu ligger bromsarna på. Jag har gjort rent styrpinnar och fettat in dom, går lätt. Bromskolven är rengjord och infettad. allt är som nytt. Även kollat att kolven drar sig tillbaka något efter att jag bromsat. Vad är det för fel!! Tacksam för tipps. /Martin | |
| Båda ligger på? Hur mycket? Så skivorna är "ordentligt" varma efter 2 mil skörning utan att ha bromsat? Nya belägg kan ligga på lite i "början"... | |
|
Båda ligger på lika mycket. Blir varma efter en kort bit dock inte så varma att vatten fräser om man skvätter på lite. Dom ha rullat kanske 100 mil nu så dom har slitits ner en hel del. Mycket märkligt tycket hag. /Martin |
|
|
Helt svala är de ju aldrig, räcker med att stanna "normalt" så blir de varma. Jämfört med annan valfri bil avseende skivornas temp under identiska förhållanden? Om du lyfter upp fram hjulen när skivorna är varma, kan du snurra på hjulen lätt eller går de märkbart trögt? |
|
| Dom går märkbart trögt och dom är betydligt varmare än min 320 på samma sträcka/körning. Skall besiktiga imorgon. Skall bli intressant vad dom säger. | |
| Ok, en god gissning vore att Ferrodo beläggen är lite tjockare än original, därav inga problem förra året? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, Ferodo DS 2500 är nog lite tjockare än BMW original. När jag monterade dessa på min E34 518i (nu sitter beläggen på min E34 535i) så var det med milt våld som jag lyckades kränga på bromsoket. Och jag märkte också efter inkörningen av bromsbelägg/bromsskivor att speciellt ett av hjulen fram var varmt även efter lugn körning. Insåg ganska snart att det måste bero på att de ligger emot pga den ökade tjockleken. Dagen efter körde jag till Knutstorp (typ 5 mil) fast glömde kolla när jag kom fram om hjulen fortfarande var varma. Efter en heldag på banan så var iallafall inte problemet kvar. Fast efter 100 mil så borde det ha slitits ned, även om man bromsar som en familjebil med barnvagn och takbox. Om du lyfter upp ett hjul, kan du snurra det då utan problem? Om du sedan demonterar bromsoket och ser om du kan pressa in kolven något och sedan monterar tillbaka allt (utan att röra bromspedalen) och sedan försöker snurra på hjulet - ligger det fortfarande emot? Vad jag försöker förstå är om det kanske börjar ligga emot först efter man tryckt på bromspdedalen dvs att det är något i systemet som hindrar att kolven kan röra sig tillbaka den där lilla tiondelens millimeter som behövs för att beläggen inte ska ligga emot. |
Ok, såg nu att du redan dubbelkollat att kolven kan röra sig tillbaka >> Även kollat att kolven drar sig tillbaka något efter att jag bromsat Har M3 E36 något avancerat DSC system som kanske flippat ur och som orsakar att frambromsarna aktiveras stup i kvarten även vid vanlig körning? |
| Den har inget DSC system alls. Om jag monterar av oket nu så kan jag trycka tillbaka kolven ca 5mm nu och jag får ett bra spel när jag sätter tillbaka grejorna. Då rullar det lätt men efter en broms så ligger den på. Kanske går inte kolven tillbaka lika mycket som sen skal. Fast jag tycker att den gör en tydlig tillbakarörele. Kan det bero på mina bromsslangar alt bromsvätskan som inte passar ihop? | |
Bromsvätskan är inga problem alls. Bromsslangarna borde heller inte vara några problem - jag hade däremot varit mer orolig om du hade haft riktigt gamla bromsslangar som jag hört kan fungera lite som en backventil om man låter dem bli riktigt gamla och svullna. Lite långsökt, men vilket typ av fett hade du på glidpinnarna? Om man ska fetta in får det bara vara silikonbaserat fett, vanligt petroleumbaserat fett får gummidetaljer att svälla. Tänkte om de där gummihylsorna svällt så vansinnigt mycket att de hindrar glidpinnarna att glida lätt. Som sagt, det är riktigt långsökt. När du renoverade, kollade du att glidpinnarna var raka? Görs enklast genom att rulla dem på en glasskiva (eller annat helt garanterat plant). |
|
Skulle tippa på att det är själva kolven som är dålig och kärvar mot tätningen. Kolla under gör-det-själv så kan du kika på mitt gamla mekartips hur kolven kan se ut under dammskyddet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ja, kan hålla med Johan B att kolven är högt upp på listan över misstänkta - fast bromsoken har ju blivit renoverade och kolvarna uttagna, rengjorda, inspekterade och renoverade. Så de borde ju vara som nya, skulle isåfall vara om något gick lite fel vid monteringen. Men att båda bromsok skulle få samma fel med monteringen är ju också långsökt. |
|
Att kolven kan pressa in ytterligare 5 mm är nog i sin ordning. Varför? Jo för bromsoljan kommer in "i oket" från sidan, hålet har en diamter på ca 2-3mm. Lägger man sedan till att gummipackningarna "fjädrar" så... Jag tror att problemet är av övergående karraktär... Fråga: När du rullar fritt låångsamt, stannar bilen mjukt eller med ett lätt "knyck"? |
|
| har väl själv trott på kolvarna men dom är grundligt rengjorda och infettade med bromsoksfett samt även styrpinnar. men det lutar väl ändå åt att det är något lurt med kolvarna. oken är dock inte renoverade och jag har inte tryckt ut kolvarna helt utan bara så mycket jag vågat och rengjort dom på plats. Kan gummitätningen som skall dra kolven tillbaka bli lite trött med åren? | |
|
Var kolvarna HELT släta ända ut till spåret för dammskyddet? Vad gjorde du rent med och vad fettade du in kolvarna med för typ av fett? Jag har haft ett kärvande ok (kolven) på en Santa Fe och där var kolven och oket i sig fint sånär som en liten tunn kort repa i kromet på kolven som troligen inte påverkade funktionen alls - men mellan kolv och dammskydd var det en seg sörja som troligen var en blandning/kemisk reaktion av petroleumbaserat fett (som tidigare ägare eller verkstad använt felaktigt) bromsvätska och kanske gummi från tätningarna - sörjan var som segt klister och kolven kärvade rejält pga detta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kolven torkades av och polerades med en trasa. Sedan fettades härligheten in med något som på flaskan kallades för bromsoksfett. Likaså med styrpinnar. Testade att sätta dit oket utan klossar för att bara testa styrpinnarnas funktion och det glider lätt! Kolven tycker jag har varit lite onödigt trög att pressa tillbaka så felet kan ju ligga där ändå. | |
| Marbj: Tryck ut kolvarna,renovera "på riktigt", de är lätta att få tillbaka (demonterade ok).. Kan vara som Johan B skriver, men jag sätter min slant på att problemet är övergående:) | |
| Gummitätningen (egentligen gummitätningarna, finns 2 per ok) drar inte tillbaka kolven. Däremot så kan de "fjädra ut kolven" så att säg, men då snackar vi max 1-2mm typ. | |
| Dawwe: Bilen stannar mjukt. hjulet rullar kanske ett halvt varv om man försöker sätta det i rull. | |
|
kanske får bli en totalrenovering av oken till helgen i så fall. Skall besiktiga imorgon så vi får de vad dom säger om saken. |
|
| OK, ett halvt varv är på för lite, 2-3 varv om man sätter rimlig fart är acceptabelt. Du skulle ju kunna göra en fuling, köpa nya belägg på Biltema, montera de o se om problemet kvarstår eller inte. Eller bara jämföra tjocklek på Biltema kontra Ferrodo (mätt med skjutmått!) o sedan lämna tillbaka de oanvända Biltema-beläggen? Jag tror som sagt att Ferrodo beläggen är en aning tjockare än OEM. Men eftersom bilen trots allt stannar mjukt så vidhåller jag min åsikt: Problemet är övergående. Kanske dax för en sväng med ordentliga inbromsningar, för att få belägg mm att "sätta sig"?. Beläggen kan i princip vara helt oslitna efter 100mil... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.