|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Monterat kylargardinen? Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Dessvärre inte, den ligger och dammar så fint i ett skåp här på jobbet. Hade varit trevligt att få den installerad men dock inte så prioriterat för stunden. | |
|
Nu så ligger tempen igen på 96-101 grader hela tiden och det enda jag gjort är att kasta i en flaska red line ST1 och jag kör på CircleK 98. Garvar.... det finns ju många aspekter och kanske 80 grader e bättre än 105 typ och våldsamma kallras vid acc. Sprang på Länk Plutonium 238 |
|
|
Jo ambient temperatur var 2,5 grader och intagstemperaturen (MAF) var ca 7 grader..... om det nu har betydelse. Kollar idag då det är lite varmare... återkommer Plutonium 238 |
|
|
Jo körde runt i stan 1 timma på 98 grader .... AT 5 grader o intake 9,5 grader. Hade kört med max temp i kupen... vred ner till hälften å efter några minuter .. kabaaam ned till 74-84 grader. Vred upp max och accsade upp till 95 och direkt ned till 60 och körde igen 20 minuter på 98...99..😎😎 Garv fet är inte meningen att jag skall förstå hur skiten funkar.... simpel termostat på 95 grader... why not... M modellerna går ju på 77 och verkar hålla.... Gott Nytt 2018 Plutonium 238 |
|
|
Något konstigt är det. Jag har pluggat slangen som jag snackade om tidigare och nu går bilen åtminstone upp i temp, över 90 grader innan tempen sjunker ner, förut gjorde den inte ens det. Detta gäller i hastigheter under 90Km/h, över det gick den upp som den skulle förut också. Jag ger upp, bilen går bra, inga läckage, motorn är inte trött och den startar alltid. Beställt nya philips xtreme vision gen 2 lampor till halv/helljuset nu, får flytta fokuset från tempen till något annat istället. =) |
|
|
Ifall någon i framtiden är intresserad av mitt svammel tidigare i tråden. Det finns två växlare om man har automat, en till automaten och en för oljan. En som sitter monterad på kylaren under termostaten, placerad till höger om man kollar mot motorn med huven öppen. Nummer 16 på denna bild: Länk Den andra sitter på motorn precis framför oljefiltret när man tittar på motorn med öppen huv. Nummer 9 på denna bild: Länk Jag känner mig extremt tveksam till att temperaturen agerar som den gör för att flödet i dessa är dåligt, då det inte är elektriskt styrt utan mekaniskt. Växlaren för motoroljan är styrd med hjälp utav huvudtermostaten, och växlaren för automaten har en extra temostat precis framför som öppnar någonstans runt 80 grader. Jag har inte lyckats identifiera problemet, men jag skulle tro att det är som det redan spekulerats om tidigare i tråden, att det handlar om mjukvaran till ECUn. Jag har redan skrivit det att min bil agerar lite bättre nu än förut, då jag pluggat ena slangen till motoroljan, läs tidigare i tråden. Men likförbannat vägrade den gå upp till 90 grader igår när tempen var runt 0 och hastigheten under 90. Jag är nöjd med pluggen då den kostade mig 200:- totalt så den kommer få sitta kvar då den inte har något med växellådan att göra och ECUn har inga problem att sänka motorns temperatur om den så vill. En liten allmän uppdatering från mig. Snart blir det dags att byta halvljuslampor och försöka glömma detta högst störande "problem". |
|
|
Har du elektrisk vattenpump? fyll i glykolvatten bakifrån i luftningarna till normal nivå i kärlet Troligtvis luft i systemet |
|
|
Tjäna Så du menar att det inte räcker med att köra bleedingproceduren med vattenpumpen? Kan du precicera vilken returslang du menar! Har kollat o min bil har en period där den utan undantag får på 75-85 grader UNDER 95 km/h ... över 100 grader över 95 knyck... Ser att det är termostaten ligger å reglerar... tidigare har fläkten gott av å på åxå... ja e sååå trött på detta men ska kolla kylvattnet då 😎🤣🤣😂 T Plutonium 238 |
|
| Tror inte att motorn är för dåligt luftad då det isåfall borde ha visat sig på något sätt rent mekaniskt, med tanke på hur mycket vi kört med temp problemet. | |
|
Var ute o luftade med pumpen.... systemet e maxfyllt... så .... kall som vanligt funkar perfekt över 95 knyck. Ska koppla ur batteriet i natt å kolla hur länge den sköter sig.... det brukar gå ett tag... nårra mil. Jag kör faktiskt avsiktligt under 95 knyck för att undvika de våldsamma temp transirnterna som skadar både konstruktionen och packningar. 103 till 73 på under 10 sek e 30 grader diff... ser att packningen mellan oljekyl o filterhus fuktar igenom. Hur som någon som vet nån som e riktigt bra på växellådor....byte.. Plutonium 238 |
|
|
En iakttagelse... Jag drog minuspolen över natten för att återställa systemen.... inbillar jag mig... så jag tog en provtur och när jag nått 75 grader drog ja plattan i botten 3 4 gånger. Det jag kan konstatera är att tempen ligger stadigt på 79 80 grader dvs inte som innan då termostaten låg å reglerade mellan 74 o 84 grader... undet 95 knyck. Verkar som något är annorlunda.... någon som har någon ide... Plutonium 238 |
|
| ECUn har inte hunnit vakna till liv än efter sin strömlösa nattvila? 😋 | |
|
Jag ställer mig också in i ledet med konstiga temperaturer Min bil har gått 17000 mil och aldrig termostat, tycker lådan växlar hårt och sent ibland så de blev oljebyte (två tömningar och filter) Blev skillnad men inget märkvärdigt, kollade tempen då jag aldrig provat. Har en 530xd LCI 55 grader som max !! Bytte bägge termostaterna och nu har jag 75 grader men i -5 -10 så tar det säkert 3 mil på landsväg. Tappar 5-10 grader så fort jag släpper gasen. Bytte värmeväxlare till lådan idag och ingen skillnad. Upplevde att de gick fortare upp till 75 men ligger däremellan och 82 kanske. Nu är det iof -15 och kör 2 streck röda på klimatorn och inställt 22 grader på vreden (kanske inte spelar nån roll då man kör auto) Men ska de verkligen vara såhär? Borde inte motortempen ligga runt 90 även fast de är kallt? |
|
|
Diesel 6orna har väl tre termostater? Är inte helt insatt i de motorerna, men sett många som skriver att eftermarknadstermostater går som smör i solsken, men köper de på bmw så håller grejerna. Provat täcka för njurarna så du minskar fartvinden? Kolla denna Länk Jag fick ett ryck och bytte tempsensorn uppe vid oljefiltret för två dagar sen. Det kan vara placebo men motorn känns rappare och växellådan är väldigt mjuk nu även fast det är minus 5 eller kallare. Vad som inte är placebo är att km till tom tank inte visat så mycket som den gör nu sen i somras. Den nya sensorn är mässingsfärgad, den gamla sensorn (antagligen aldrig bytt) var svart. Återkommer när jag kört en tank så får vi se om de övriga också byts ut. |
|
| Jo är införstådd i det, har bytt alla 3 med BMW original, men att fråga dem är lönlöst då de inte ens höjde på ögonbrynen då jag bara hade 55 grader 🤨 kanske inte är bättre än såhär men nya oljekylarn gjorde ingen skillnad, blev snarare sämre | |
|
Hittade lite polska trådar i ämnet där det dras en slutsats i den ena: byt kylaren så inte slangen för värmeväxlaren är tillgänglig längre. Tycker dock detta känns flummigt eftersom jag har pluggat den slangen och Kobolt60 inte ens har växlaren om jag inte missminner mig. Länk Länk Inte så kul längre när det är minus 15 ute även i 08-landet... |
|
|
Hi all Ive basicly tried everything to understand why on earth my car has been runing too cold ocassionally for the past 4 years. I dont care much about it because I belive that runing cold is better than the extreme varation from arround 80 degC to some 105 degC, heard about leaking head gaskets. My car is now at 210000 km and seems pretty stable in operation except electrical faults like PDC and brooken wires in the rear trunk lid hinges.... But the other week I checked the coolant temp and my bogey was back...😂🤣😂 Since a week back coolant is at 100-105 degC in city crusing... as weĺl as on highway > 95 km/h... the only thing I repeatedly have practiesed is putting ignition on in pos 2 ...not cranking eng... just letting the system inlcuding Valvetronic doing the self calibration procedure for like 15 sec ... which you will hear and voila its hot again.... but do I belive in this ..noooo ... perhaps if it continuos to work and if anyone else can test it and validate any effect. Cheers mates 😎 Torgny |
|
|
Uppdatering.... Efter 2 veckor med ständig koll på motor tempen så ligger den mellan 99 - 104 grader. Oavsett hur länge jag väntar med att starta efter tändningen e på så går motorn varmt... Det absolut enda annars är att ja slängt i en flaska STP injection cleaner sista 5 tankarna... . Plutonium 238 |
|
|
Så det är osäkert om att stå med tändning läge 2 innan start har någon verkan...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.