|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Pga felkod P0597 bytte jag termostat på BMW för en vecka sedan, funkade fint med ca 100 graders +- några grader. Igår när jag loggade tempen via OBD blåtand till telefonen så bara droppar tempen under rnormal körning efter en 20 minuter till 78-83 grader och ligger där fortsättnings vis. Samma visa i dag.... Kan de vara fel på nya termostaten..öppnar o fastnar...fler termostater...?. Tempgivare...?..luft i systemet...?..Det käns att inte motorn gillar detta. Inga felkoder.. Torgny Plutonium 238 | |
|
Egr termostatet kan d va |
|
| Ja fick byta oljekylaren dessutom då ett av termostaterna sitter i oljekykaren med samma symptom som du. | |
|
Okey, tack är det lätt att byta EGR ventilen på en N52? Oljekylaren sitter ju enkelt åtkomlig i framkant. Jag får nog åka till BMW å visa mina kurvor från loggningen av tempen, kan man inte bifoga foton här? Kan EGR problem störa presrandan i övrigt? Torgny Plutonium 238 |
|
|
Låter ju som att elkretsen till termostaten alltid är på. Då blir det så. Finns det EGR-termostat på N52 bensin? Finns det EGR överhuvudtaget? Den sköts ju internt i motorn på bensinarna. Kan du se oljetemperaturen via OBD? Det skulle ju synas där om det var termostat till oljan (finns det någon?) |
|
|
Låter logiskt jag har en tid nästa vecka så får de kolla termostaten etc, jag visade 2 BMW mekare separat grafen där kyltempen momentant dyker till 80 grader, kommentaren var att vet inte hur de ska va bla bla inte ens snack om oljekyl, öppning termostat pga av felsignal...de verkar vilja ha felkoder på allt... Verkar bli sämre, i em körde jag med vissa kortare stopp typ 2 h, 80 grader, nått försök till tempöknig men rasar ner igen momentant (100 till 80 på 4 sek....) |
|
|
Temperaturen ska ju sänkas sådär när man gasar på, men inte om man ligger och fiskör i konstant fart. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Tog loss typ alla kontakter, sprayade, inkl oljekyl, vanos, lmm, termostat, tempgivare o några te som jag lätt kom åt, kör 25 mil, flera kallstarter, motorväg, i stan.... Allt verkar ok dvs tempen ligger på 100-105 vid fiskörning och kyler som den ska ner till 95 ca vid belastning.. Vet ju inte veta egentligen vad felet var ....men får hålla koll... Tack för tipsen grabbar. Torgny |
|
| Antagligen var det något som gjorde att den trodde att det behövdes kyl så att termostaten var aktiv 100%. Går den aldrig under 95 vid last? Typ fullgasacceleration 100-220 när det är 25C ute. | |
| Jo ner mot 90, har inte maxat, BMW specar nått liknande, säkert droppar tempen momentant om plattan e i botten ....en varm dag... | |
|
Nä det blev inte bra, nått är fel när den även på tomgång efter en 30 minuter plötsligt droppar ner till 80 grader och ligger där och pendlar mellan 76 och 84, jag kan konstatera att det är elfläkten som startar o stoppar när det beter sig så här. Tycker mig kunna tro att när jag kör ut på motorvägen och kör upp till 120 och ligger där så reglerar den tillbaks till typ 100-105 vid fiskörning i 120. Att den plötsligt droppar när jag kommer typ in till stan och börjar fisstadsköra fattar jag bara inte. Det känns som små vibrationer när den i i 80graders läget och den är slö...drar inte mera än mesigt, går typ ojämt om man håller hastigheten vid 2000 rpm. Vid som jag anser normalfunktion (100 grader ) så känns motorn lätt, jämt och villig, det bara susar gött från motorn. Rycker ur bland annat ut kabeln till tempgivaren när motorn gick och visst startade fläkten och maxade som jag anade att den skulle göra men.. jag fick P0118 som ett brev på posten.. "inlet engine coolant high temp" typ, det står pending så den samlar väl indicier för att tända motorlampan kan ja tänka.. men jag kan inte ta bort felkoden med min OBDII kopplad till Torque programmet... Nått är galet men vad???? Blir smått irriterad... Kanske lite vin och havskräftor hjälper... Torgny |
|
| Ja, och sedan beställer du ett diagnosinterface så du kan göra riktig diagnos, eller åker till BMW. | |
|
Ah så du tänker så, jag vet inte riktigt vad "att beställa ett diagnosinterface" innebär, kan du ge mig lite ledtråd och tips, mjukvara/ hårdvara fabrikat/märke..pris.. låter lockande att kunna se lite mera när man har sådana här problem. Byta oljekyl verkar ju busenkelt..typ 2 bult och en slangklämma..kanske värt att pröva... Äh jag får väl ge BMW en chans till för detta borde de klara lätt, verkar vara ett inte helt ovanligt fel...eftersom de va på och pilla på bilen sist så bör de verifiera kostnadsfritt att den termostat de monterade är ok... Plutonium 238 |
|
|
Ja vet inte hu man lägger in bilder här, så ja la en bild på hur tempen sticker ned till runt 80 grader momentant på min blogg...om nån vill kika.. Plutonium 238 |
|
|
Kolla oljekylaren, ja Fick byta den på min 530d.. Motorn blev varm o låg på 92-94 grader vid stadskörning, men motorväg, då droppade den o pendlade mellan 76-84, Dvs termostatet i oljekylarn som även kylarvätskan gick igenom stod helt öppen konstant. |
|
|
Tack, ja jag tror Jag byter den, verkar vara lätt.. Tack för tipset T |
|
| Har liknande problem med min n52 tempen lever sitt eget liv.Väldigt sällen uppe runt 100 grader.Droppar även ner till 80 på tomgång o går upp lite o även ner sen igen.Plockade ner vattenpumpen o termostaten o kollade dem. de va ganska nyligen bytt va de såg ut som,Bytte ut termostaten ändå för o va säker på att den inte va boven.Har även problem med att billen skenar i förbrukning på långkörning verkar gå fett, Bytte ut lamdasonderna innan kattar.Men blev ej nån skillnad.Nästa grej o byta e Lmm. har inga felkoder just nu | |
|
Ja ska ta och logga tempen under 5000 sek (begränsning i Torque) med varierande körsätt, hastighet etc och markera detta i ett diagram, sedan hoppas jag BMW eller någon vänlig själ här kan säga om det är "NORMALT" eller inte.. Inte heller någon felkod, har jämn bensinförbrukning typ 0,85 blandad "ecokörning", 0,9 blandad normalkörning.... Testade igår med plattan i botten på 2an och då dök tempen från 105 till 80 grader som jag förstått den ska göra för att kyla topp och kolvtopparna till just 80 grader... (om jag förstod den tyska Bimmer tråden rätt). Gick sedan relativt snabbt upp till 100 efter litet tag fiskörning. Det som retar mig är att den dyker ibland till runt 80 på tomgång eller blandad körning och ligger där, hoppar upp till 84..ner till 76 osv.. T Plutonium 238 |
|
|
Efter att ha kört hela sommaren med 80 grader vid/under 95 km/h byttes termostaten på garanti men nääää samma "kalla" motor vid hastigheter under 95.... tusan... Vad tycker ni ska jag byta oljekylen? Tacksam för hjälp....blir tokig.... Torgny |
|
|
Hej, Har du fått någon ordning på problemet? Köpte själv en 530i 2005 med n52 motorn i veckan och vattenpumpen gav upp dagen efter köpet. Bytte den ikväll. Hade dock beställt fel termostat (m54) så bytte bara pumpen. Nu när bilen rullar igen så har jag kollat tempen. Ligger på 85-86 grader på tomgång. Vid lugn landsvägskörning så pendlar den mellan 75-85 grader och går ibland upp till ca 95. Vet inte om detta är normalt eller om man beställa en termostat. |
|
| Måste finnas någon som har koll på om de finns termostat i oljekylaren på vattendelen. eller om de e fritt flöde rakt igenom. Ja har inte löst mina problem än så vore kul o veta innan man lägger ut mer pengar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.