AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
33.929

Bytte termostat N52 E61 perfekt en vecka nu bara 80 grader?

Sida 5 av 7
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hõla, är sugen på att prova strypa slangen till olje/vatten växlaren (heat exchanger) som sitter i höjd med oljefiltret. Om jag tolkar det rätt tillhör den slang 12 enligt realoem och det är den han (solun?) hävdar ska strypas enligt amerikanska tråden.
Är dock lite fundersam om man stryper denna, det är ett trycksatt system trots allt och pallar slangen med det?

Nummer 12 enligt denna Länk

Tänkte strypa ungefär i höjd med nummer 14 (hållaren).
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Provade även nolla adaptionerna i motorn utan skillnad, gasade inte som en tant denna gång utan drog på rejält.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Tjäna jag hade släppt detta då min har funkat i mera än ett år... men så nu när hösten slår till så ser jag en tendens till att ja kör på 75-84 grader och det enda ja gjort är att köra med eco inställning på Pedalbox ett tag.

Ska köra i sportläge och rensa "carbon build upp". Har börjat slököra för att ett lager tjuter i transmissionen... får väl byta låda...

Ärligt så tror jag inte på manipulering av kylflöden etc utan en djupanalys borde väl visa varför DME styr ned tempen.

Håller lite koll å återkommer .... btw har börjat köra på Tanka 98.

T
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Ja kollade i morse när jag körde 70-90km/h i cirka 25 km samt hem nu i em och tempen ligger fint på 100 grader. ...lite stopp och stadskörning men runt 100 grader.

T

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Provade blockera slangen som jag frågade om ovan, imorse. Tyckte inte det gjorde någon skillnad, vet inte om jag blockerade den ordentligt nog dock så får prova ikväll igen.
Den stod dock och snurra på 80 grader tomgång när jag var framme på jobbet imorse så vet inte om det har så stor betydelse med värmeväxlaren egentligen i detta sammanhang.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Gjorde ny koll idag å ja ligger på 97-99 grader för det mesta i alla hastigheter.

Svängde av motorvägen och körde stadskörning en kvart.... 98 grader typ.

Stängde av maxvärmen jag har på till kallt på I-drive och vreden till min ... då steg motortempen till 105 grader å låg typ där.

Känns som det funkar som de ska .. heat management.

Ska logga en kurva i morgon för att trenda tempen...

T

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Skönt att det är korrekt för någon iaf, har kört som en biltjuv och nog fan ligger tempen på 80 grader ändå när jag kör under 90km/h. Vetefan vad det kan bero på och vet inte om jag orkar hålla på så mycket mer heller, bara jävligt störande.

Den verkar ha lättare för att gå upp till korrekt temp nu när det är kallt ute, men sen sjunker den när den passerat 93 grader celsius.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vad skulle man vinna på att blockera kylvätskan genom värmeväxlaren?
Värmeväxlaren används väl för att värma upp oljan när motorn är kall och kyla den när den är varm...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har funderat på det med, vissa hävdar att det sitter en termostat i.växlaren vilket jag tycker känns konstigt då det sitter en termostat precis innan växlaren.
Sen finns det en bulletin i den amerikanska tråden som benämner att flödet genom växlaren blir dåligt och resulterar i detta bekymmer, om jag minns rätt. Får läsa igenom igen och kolla om jag hittar det.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Det var någon som påstod att växlaren var problemet, han hade specat upp det snyggt så det såg ut som en bulletin fast det inte var det.

Jag kan dock konstatera att slang 12 och slang 11 är desamma, bara det att 12 även har en koppling direkt till kylaren. Ska försöka prova blockera slangen mot kylaren så får (borde vara den, om ingen har någon invändning) vi se om det blir någon skillnad i uppvärmningsfasen samt hur den betéer sig därefter.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Du har ju automat om jag förstått rätt ... som har kylning.... jag har en manuel GS6-17BG och den har ingen kylning va jag vet så jag har inte de slangar som du nämner.

De är nått annat som gör att tempen styrs ned..

T

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har automat ja.
Nu vet jag inte hur mycket jag orkar bry mig mer. Åkte hem från jobbet nyss och bilen stod i ca 40 minuter innan jag åkte iväg igen. När jag åkte iväg fastnade jag i lite kö och kollade då tempen, den steg så fint till 93 grader. Stannade i tre minuter och åkte sedan iväg igen, då steg tempen till 99 grader och låg där i någon minut när jag åkte i drygt 50, sen störtdök tempen till 80 utan att jag gasade eller bromsade. Uppenbart är det något med dme för annars skulle den inte ta upp tempen i kö körning och sen sänka den ett par minuter senare även fast motorn är i princip obelastad.

Keeewl problem
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Ja körde hem 25 km från jobbet.... låg i 90 och tempen ca 100 grader.

Kom in till stan o sakta in i rondell... störtdök till 74 grader. Ligger såklart kvar där till jag accsar upp till över 95.... bara kort tid krävs för tempökning

jag ger upp... 😎

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Har provat att strypa slangen som jag nämnde i en tidigare post, dvs nummer 12 i denna skiss: Länk
Strypt den mellan "korset" (där den utgråade siffran 16 är) och kylaren och jag upplever att den beter sig bättre nu vad gäller temperaturen, den går upp över 90 grader på tomgång och håller sig där. Ska köra såhär ett par dagar så får ECU anpassa sig efter denna korrigering får vi se om det håller i sig eller inte. Det kan även bero på att temperaturen utomhus är såpass låg och den därför agerar annorlunda. Får återkomma senare.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Kört ett antal mil sen igår och den agerar annorlunda, inte helt perfekt men bättre. Tycker även bilen inte känns så "ansträngd" längre i uppförsbackar exempelvis. Ska köra någon tank eller två med detta (är för lat för att nolla adaptionen igen) så får vi se. Men tror jag ska försöka plugga den permanent för känns inte helt bra att åka omkring med ett verktyg som klämmer ihop slangen hela tiden. Undrar hur slangen mår av att vara ihop pressad alltför länge. Jaja, absolut värt att prova klämma slangen ifall det är någon annan som har samma bekymmer.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Kul att det funkar och hoppas det inte har några negativa effekter att blockera en kylslang.

Jag har ju en manuell låda så jag har inte den slangen...layouten på kylslingan.

Känns som vi matar våra stackars Bimmers med Alvedon dvs botar symptom men inte orsak.

Min går kall igen... ibland varm.

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Något är ju jävligt skumt med detta. Det märks väldigt tydligt när den är i eco läget kontra prestanda. När den är i prestanda läget så känns motorn lite trög ända till man gasar ordentligt men i eco läget är den lätt och rapp, vet inte hur jag ska beskriva det. Det märks väldigt tydligt nu när tempen är korrekt på en 50/70 sträcka jämfört med förut.

Ska försöka blockera den slangen permanent, vad jag lyckas urskilja så ska den vara borttagen i en uppdaterad version av kylsystemet. Dvs hela den delen som ansluter mot kylaren samt även att kylaren är korrigerad så att anslutningen inte ens finns.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Kan inte fatta att jag har kört igång på detta igen 😎🤣.

Jo så jag loggade hastighet å motortemp i morse körde ca en halvtimme i stan i noll till 80 km/h och den gick upp fint och låg på 99. Gjorde flera stopp och start. Plötsligt i 50 så får ECUn för sig att styra ned till 80.... varför.... så då ligger den kvar där en 20 minuter och inte förrän jag tar motorvägen... ligger i 90 ...fortfarande 80 grader ... inte förrän jag med farthållaren lägger mig i 95 ... sååå kommer tempen .... som aĺltid tidigare
.... vad är det magiska med 95 km per h..... detta har diskuterats världen över på alla språk..... vem sitter på svaret...

Ja blir sååååå trött på detta
😎
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Nu ligger tempen hela tiden på 80 grader.

ladda ur systemet en halvtimma och då gick tempen upp te 100 och låg där en trekvart i stadskörning..... sedan baaaam ... 80 igen.

något ger data till ECUn som efter ett tag puttar bilen i map mode hög belastning...

Ska koppla ur systemet ett dygn å se...

Någon som använder INPA?

T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har INPA men är inte jättekunnig inom det området.

Har idag iaf fått slangjäveln pluggad (ej klippt utan pluggad) som går från korset vid nummer 12 i följande bild: Länk mot kylaren. Får se om det hjälper när det börjar bli lite varmare ute, har fått för mig att den agerar mer korrekt när det är minusgrader ute än plusgrader av någon dum anledning., men pluggad är den oavsett. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.