AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
33.927

Bytte termostat N52 E61 perfekt en vecka nu bara 80 grader?

Sida 4 av 7
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Tjäna, nä ja kan tycka att ja givet upp efter jag köpte Carly appen med kabel. Delita en mängd (15) felmeddelande o koder för div böös. Kunde konstatera att värmaren i termostaten låg och slog av å på i fart under 95 km/h.

Nu till det verkligen skumma. Jag har misstänkt ABS hastighetsgivarna, att de strular till det för DMEn, då en parameter för heat management är hastighet. Inte bytt ännu dock.

Så fram till i förra veckan har jag kört på kall motor enligt min åsikt men jag gjorde en sak. Jag satte på vinterdäck och vips går den varm hela tiden på runt 100 grader. Ja vet låter knäppt men det var så att jag kände att höger bakfälgens balanseringsvikter tog i plåt där, jag tror, ABSgivaren är monterad. Låter ju skitknäppt men det är det enda jag gjort förutom att kränga i 3 kg istället för att köra omkring å sabba däcken med 2 kg.

Jag hade olika fabruikat fram o bak på sommardäcken men samma dimension i varjefall...tror jag.

Jo jag testade att hälla i ST1 redlineolja i de sista tankarna, den går jämnare nu när den e kall.

Men alltså jag pratar med folk från hela världen om detta, så varför ska de va så svårt att få svar ????

Kolla in min blogg så ser ni kurvan för tempen under 25 minuter å ca 30 km. Hacket i kurvans början är ett kortstopp på 3 min.

T

Plutonium 238
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ok, skumt.

När jag kollar motortempen, via dolda menyn, på min E90 N52B25 så blir den inte varmare än 83 grader, sen ligger tempen runt 78 grader (73-83).
Tänker först termostaten, men efter att ha läst den här tråden blir man lite osäker...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Ja detta är mycket skumt, se min blogg hur olika tempkurvorna har varit på min N52.

Läs gärna en lika dan ändlös diskussion

Länk

Jag är grymt besviken på BMW sverige som låter en sekreterare snäsa av mig med budskapet att kontakta din närmaste märkesverkstad. ... borde vara i deras intresse ...

T

Plutonium 238
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Den sista kurvan såg bättre ut. Är 100 grader normal arbetstemperatur?

När jag körde på motorväg igår gick tempen upp till 93 grader, men direkt när jag körde av motorvägen dök tempen under 80...

---
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
100 e ok men det skall ligga inom 100 -108 grader vid last skall det kyla ned mot 80 grader för att skydda kolvtopparna. Jag ska posta BMW heat management här när ja kommer hem e i Belek

T
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kan väl konstatera att min termostat inte är trasig, då motorn blir varm på motorväg (körde ett par mil igår och då gick motortempen upp till 96° och låg kvar där, men direkt när jag körde av motorvägen dök tempen under 80°, som vanligt).

Provade idag att koppla ur värmeelementet på termostaten, och då gick motortempen upp till 95°, fast bilen stod still.

Tänker köra så tills vidare (urkopplat).

Det är ju nåt svårbegripligt elektroniskt fel på styrningen.
Funderar på en "analog" lösning. Elementet normalt urkopplat, men genom att slå till en brytare (sätter nånstans i kupén) som via ett relä sluter kretsen. Man kan då sänka motortempen, som det är tänkt, vid "hårdkörning" med en knapp.

---
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Sedan jag bytte till vinterfälgar så har jag loggt kylvattentempen hela tiden och temperaturen funkar perfekt dvs blir varm och går upp till 99-103 grader i ALLA hastigheter OCH går ned till 80 om jag gasar på, går sedan upp till 99-103 igen.

Heat management fungerar mao precis som de ska. Jag har inte gjort mera än byta fälgar och köra på ST1.

Ja motorstyrningen är komplicerad och när man inte ser några felkoder eller meddelanden så vad ska man göra.

Jag är fortfarande misstänksam mot att hastighetsgivarna och att balanseringsvikterna låg emot oket är en möjlig orsak till fel styrning. Jag skulle kunna sätta på de gamla fälgarna....MEN det som gör mig lite skeptisk är att i början så kom nått återfall och jag misstänker även ev då kontakt el kortis i kabel då regn å salt tillfälligt kan ge kontakt.

BTW gjorde en TBA reset härom dagen tydlig skillnad för ha hade tydlig dösträcka på gasenpedalen.

Fortsätter logga men har nästan gett upp på att lista ut varför så många kör omkring med kalla motorer.. 😈

☺T

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tjenis, jag har samma problem med min n52, var ute igår och körde landsväg mellan 0 och 80 km/h, motorn gick inte över 88grader en enda gång. Bredvid varvräknaren är det ett antal streck som anpassar sig efter motortemp, igår var det fyra streck, brukar gå till tre streck när den kommit upp över 90 grader. Samma symtom är det även i stadskörning, kan åka en halvtimma på ett köigt Essingeleden utan att den går upp helt i temp.

Jag har köpt en ny termostat som jag tänkte byta, men jag undrar ifall det är någon som bytt följande termostat, och vet hur den sitter? Artikel nummer 17217559962, nummer 13 på denna bild Länk
Känns värt att prova byta den om det inte är alltför komplicerat, när systemet ändå är tömt pga huvudtermostaten.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Den del som kallas oil heat exchanger, det är bara en värmeväxlare utan termostat va? Mao borde den inte ha någon större relevans i detta sammanhang. Är den styrd via dme på något sätt?
Art nummer 11427525333
dr
37
drifter
525DATM LCI
Nej det finns ett termostat i oil heat exchanger !
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Hej

Jag tänkte kommentera Tummps funderingar kort. Jag har sedan 2014 haft långa perioder med motortemperaturer runt 80 grader i hastigheter under 95 km/h. Termostaten är bytt men ingen direkt skillnad och bytte även den elektriska vattenpumpen härom dagen. Se länk nedan för OEM nummer o typ.

Länk

Först måste jag säga att det förefaller numera för mig som att heat management säkert fungerar som den ska, DME får helt enkelt data som gör att den elektriska fläkten kyler ner till 75 - 84 grader.

MEN min N52 2006 17500 mil har faktiskt gått runt 101 grader med upp till 108 grader vid ecokörning sista året. Jag tror att det är tipset från tråden på 5series, se länken nedan, jo att jag kört som en "granny" och lurar DME att 30 % gas e max .. typ....

Länk

Jag köpte å installerade en pedalbox förra året och två saker kan ja konstatera motortempen e över 100 grader konstant och ja kör med högre varv ... drar på helt enkelt. Sedan blir ju körupplevelsen så jävla gätt...

Länk

Den här frågeställningen om att våra bilar går lite kallt som vi tror i varjefall och det känns ju tydligt på vintern att då e de Inget tryck på kupévärmare jag fattar inte att BMW eller någon Expert inte kan förklara för mig varför ...hur det hänger ihop för jag vet inte ärligt talat.

Så min rekommendation är att om det inte finns några felkoder så gasa på så går motorn Happy..

T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Det som verkar ha löst problemet för dig är att du gasat som fan en längre tid? Du har inte rengjort "carbon build up" på något annat sätt?
Känns ganska fel att motorn ska gå "kallt" om man inte gasar ordentligt, men det är väl inte omöjligt.
Är det någon som bytt den andra termostaten som verkar sitta på kylaren?
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Det finns ju en tes om carbon build up .. så jag slängde i RedLine ST1 några ggr då å då samt kört på Vpower..

Byter olja vid ca 1200 mil etc ...

T

Plutonium 238
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En annan tråd i samma ämne.
Länk

---
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har läst den tråden också, men det finns ingen konkret lösning där heller.
Jag har beställt hem ytterligare en termostat nu, den som sitter på kylaren så byter jag båda samtidigt. Även fast termostaten inte felar så tror jag ingen av dom är utbytta, så det är lika bra att byta båda.
Gällande värmeväxlarna, finns två st, en vid kylaren och en vid oljefiltret, innehåller de verkligen termostater? Verkar riktigt konstigt om så är fallet då båda har en termostat i direkt anslutning.

Återkommer om några veckor när de är bytta så får vi se om det blivit någon skillnad.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Blir intressant Tummps att höra effekten av allt du byter det är väl detta tyvärr som många av oss gör.... spenderar pengar på komponenter som funkar ..

Som info.... min elektriska vattenpump la av på motorvägen i 140 ... fick gul temp varning och felkod 2E81 WP deviation signal. Kollade tempen å låg på 120 grader på kylvattnet. Körde av motorvägen å fick röd tempvarning vid 124 grader stoppade och kylde ned. Bytte pump o ligger på typ 101 grader vid normalkörning.

T

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Absolut kan det vara komponenter som fungerar, däremot är de inte så nya och öppnar kanske därför tidigare än de borde. Tycker motorn sjunker i temp väldigt fort när den precis blivit avstängd, typ som att termostaten är öppen.

En annan fråga, har du kylargardinen på din bil? Jag har inte det på min, men är riktigt sugen på att montera om det är möjligt. Såg någon tråd på ett amerikanskt forum där han monterat den och sen kopplat den till "pin 31" på den enhet han kallade dde. Borde kunna göra en del skillnad i luftmotstånd samt uppvärmning. ☺
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Nä det är ingen kylargardin på min version och det ska väl inte behövas ... min blir varm dvs >95 grader på 10 min eller typ en mil i landsvägskörning. Nu när tempen ute stiger dvs jag sänker värmen i Idrive till blå "streck" så blir den varm ännu tidigare.

När min gick "kall" så hade jag 4 "streck" på oljemätaren och när den sedan funkar har jag 2 eller 3 beroende på ute tempen. 3 streck får jag typ vid 87 grader å 2 streck vid 89 grader kylvattentemp dvs utloppet från motorblocket.

Har du e inte testat pedalbox så gör det tror det är bra å slippa lagget... tvekan vid gaspådrag .. men de e ju vad jag tycker..

T

Plutonium 238
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Huvudtermostat och termostat till oljekyl är nu bytta, det är ingen skillnad i hur fort tempen går upp, däremot verkar den inte tappa tempen så drastiskt när jag svänger av motorvägen exempelvis. Tycker även att den växlar snällare och "bättre", dvs den växlar ner fortare vid en uppförsbacke i 30km/h. Men det är nog för tidigt för att säga om det är så eller om det var slumpen och placebo.
Själen mår lite bättre nu =)
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Ytterligare ett par dagar och närmare 20 mil senare så växlar bilen väldigt fint, den går upp i temp som den ska (sen sjunker den mot 80isch). Det jag funderar på är om tempen ska vara däromkring för att kyla oljan som är varm som den ska? De dynamiska strecken bredvid varvräknaren är konstant på tre nu så jag vet inte om jag orkar gräva så mycket mer i detta just nu.
Däremot är jag öppen för förslag på vad som kan ha gjort att lådan växlar som om den vore ny nu, efter termostat bytet. Meken har inte nollat adoptionen för lådan växlar vid samma varvtal som förut. När jag provade nolla adoptionen i lådan så bytte den växel mycket senare. Jag förstår inte hur termostaten hänger samman med hur lådan växlar. Iaf inte vid kallstart.

Ytterligare plus är att bilen känns lite piggare och framförallt snålare än innan nu ☺
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.