|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
ja detta med min tyska e inte på topp;) men e ju bra om ni kan se saker i dumparna.för alla e tagna vid samma tillfälle. o mina problem verkar va likvärdiga med era. o många värden går ju utläsa i inpa.så ja la ut allt ja kunde avläsa. men om ja fattar rätt så är de 73 grader ut ur kylaren men 101 i motorn. vi får brainstorma vidare i fallet. går säkert göra fler test i inpa men mycket är på tyska o ja fattar nada :) |
|
|
Hej, kolla in sidan 3 + 18-19, Torgny Länk |
|
| ja där fanns en hel del intressant läsning. måste ju va nått som går in o triggar termostatmappen till o tro att bilen ska maxprestera o gå ifrån eco mode eller normal mode. till high+data-map 80 grader. konstigt att detta sker även vid lugn körning huxflux. | |
| Exakt, typ mappfel.... reboot..... | |
| Vad som borde va inblandat o ge info till ecu om att man vill ge fullt borde ju vara spjällägesgivaren eller nån potentiometer på gaspedalen kan inte sånt påverka om de ger felvärden ?? ja blir bara mer o mer förvirrad ;) | |
|
finns ett tredje termostat som sitter inbyggt i oljekylaren! där går kylarvätskan in och ut för att kyla oljan i växellådan. jag åkte på att även byta den efter att ha bytt egr och huvudtermostat. efter detta blev allt frid och frööjd. |
|
| detta gäller endast diesel o automat om ja fattat rätt | |
|
Har fortfarande inte kommit på vad felet är men skall rycka lite i ABS-givarna som levererar data för hastighet... BTW bytte en halvljuslampa, 1630 kr på BMW så ja köpte på AD n bildelar för halva priset.. 870 kr.. |
|
|
Vet inte om jag har samma problem. Men kollade tempen i mätarhuset på väg till jobbet idag. 18 minuter blandad körning, 80 grader när jag kom fram. Kändes lite kallt. Ska kolla den oftare nu, tycker det är dålig flås i värmen nämligen. Men så har jag också precis bytt från en V70 D3 med bränslevärmare, så är inte van vid att sätta mig i en kall bil. |
|
|
Kobolt60 : kolla oljekylaren. i den sitter ett termostat som reglerar kylatvätskans flöde. du kan testa den genom att klämma på slangen som går till oljekylaren (den kallas även värmeväxlare eller heat exchanger) - jag kallar den för oljekylare.. |
|
| Mitt tips är att inte göra något alls. Jag hade samma fel sålde bilen men körde 6000mil med det felet. Frågan är om man vill hålla bilen i bruksskick eller nyskick. | |
|
Hej, Måste bara berätta att ....Nu går kylartempen fint upp till 100 grader och ligger där oavsett hur fort jag kör.! Det enda jag gjort är att byta VANOS solenoiderna för 2 veckor sedan .... Jag har mätt 2 ggr idag och upp till 100 grader, kollar i morgon också....vad händer? Kan VANOS vara inblandade? Eller har jag kontakter som felat, givare... Återkommer... |
|
| Glöm de kortvarig lycka tebaks på 80 grader, ger upp! | |
|
Tjäna allihopa, vill bara ge feedback att jag har inte lyckats lösa problemet. Skrev brev till BMW tyskland med förklaring till situationen. De skicka mig vidare till agent i Sverige som envisas med att endast be mig beställa tid hos autoriserad BMW verkstad ... blääää et är jag trött på för länge edan. Bett om en kontakt till någon expert på BMW tyskland som kan heat management... får se hur detta går.... Eftersom detta fenomen finns världen över börjar jag ana uggla i mossen.... T Plutonium 238 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående motortemperatur så har alla nyare motorer (typ de sista 10 åren inklusive denna) variabel motortemperatur. Runt 80 grader och 100 grader är två typiska lägen. Jag har samma lägen på min N46-motor. Jag gjorde ett litet experiement på en 20-milsresa och kunde efter lite observation enkelt sätta motorn i antingen 80 eller 100 grader genom att endast köra i en viss hastighet. Naturligtvis loggade jag allt (glömde dock att logga hastigheten samtidigt vilket var lite synd) - men ni kan se loggen längst ned. På hemvägen (20 mil mestadels motorväg och motortrafikled) så provade jag att logga och övervaka kylarvattnets temperatur. N46-motorn har en så kallad map cooling thermostat, och på denna motor är det gjort så att termostaten kan värmas upp elektriskt. Denna termostat styrs i sin tur av DME (motorstyrenheten) så den kan helt enkelt reglera vilken arbetstemperatur motorn ska arbeta med. Och jag märkte mycket tydligt vad den valde för olika arbetstemperaturer. När jag låg och cruisade jämnt i 90 km/h så valde den att vara runt 81-84 grader C. När jag låg och körde jämnt i 120 km/h så valde den att vara runt 99-102 grader. Och när jag låg konstant mellan 140-150 km/h så valde den att vara runt 81-84 grader igen. Här är grafen över hela körningen Länk |
|
Precis så uppför min N52 sig nu på det varmare halvåret och i vintras under 6 grader mest runt 99 - 103 grader (utom vid gaspådrag) Det är väl som det ska då! Plutonium 238 |
|
|
Fast jag förstår inte varför den ska ligga i prestandaläge (kallt) när man kör 90 och sedan öka temp i 120? På M54 är det samma temp och kravet för att den ska aktivera elslingan och sänka temp är att motorns last (moment) är över ett visst värde samtidigt som utomhustemp är över ett visst värde. Den kan också aktiveras om oljetemp över visst värde. Dvs, har inget med hastighet att göra, bara indirekt. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med marin849, jag förstår heller inte logiken fullt ut. Och jag tror också att hastigheten inte används primärt, utan de parametrar du nämner är troligtvis den typen som används. Att köra i "Economy Mode" runt 120 km/h köper jag - motorns last är ganska låg. Att den går över till "Normal Mode" / "Sport Mode" vid 140-150 km/k köper jag också - då har motorns last ökat en del och man håller dessutom denna last konstant. Men varför runt 90 km/h? Håller med, förstår inte alls. Jag hade mätningen inkopplad i första hand för att dubbelkolla temperaturen när jag körde stadskörning tidigare (för jag hade precis plockat ut bilen ur vinterförvaring och jag visste dessutom att elkylfläkten var trasig). Så jag blev förvånad när jag såg den låga temperaturen och märkte att den hoppade upp när jag ökade hastigheten - så jag experimenterade resten av den resan och hastigheten var det enda jag kunde ändra (varvtalet också såklart men jag lät den alltid vara i högsta växel eftersom varken växel, varvtal eller hastighet loggades så ville jag hålla nere på antalet variabler). |
|
Hej, Tänkte jag get lite feedback på mina egna iakttagelser. Jag har en tid kört på tillägg av STP tillsats för rengöring av insprutningssystemet (svart flaska dubbel dos) i 2 tankar. Sedan 2 tankar med oktanhöjningstillsats (gul flaska) plus att jag kört på Wpower sista 4 tankarna. Jag körde fram o tillbaks till Stockholm i helgen (100 mil i 100-140 km/h). Sedan dess i cirka 20 mil i farter 0-95 km/h så ligger kylvattentempen konstant på 99-106 grader. Jag har då startat kallt och efter kortare stopp. Jag har förutom detta kört fullt med AC och även motiverat med full värme. Jag har ingen aning om vad som gjort att den går varmt som den borde men skumt och något är inte helt ok kan ja tycka. Fortsätter hålla koll och ska logga i diagram med blandad körning, har inga felkoder. Torgny Plutonium 238 |
|
|
Hur har det gått? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.