AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.983

Svalt intresse för min 540 - varför?

Sida 1 av 2
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Funderar på att sälja min 540 Touring och har den ute på annons, Länk intresset är dock svalt, knappt någon som hört av sig. Tycker inte att jag ligger alltför fel i pris? Finns inte många -02:or till salu, min är dessutom svensksåld med mkt trevlig utrustning. Är det miltalet som avskräcker eller är det allmänt svårt att sälja 540 nu kanske?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Håller med, en välhållen 540 till den prissättningen borde gå iväg hyfsat lätt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Hej,

Nu besitter jag inte sanningen och kan inte bedöma pris eller hur attraktiv modellen är samt hur mycket miltalet påverkar. Men mina tankar,

Annorlunda färg, kanske ett problem för vissa spekulanter.
Sedan att du bor i Kalix kanske inte underlättar. Tänker på att det är långt att åka för vissa spekulanter.
Jag skulle även uppskatta m-paket, men det är en smaksak.
Annonsen ger ett prydligt intryck.

Personligen skulle jag inte uppskatta de tre punkterna nedan i en annons, kanske över analyserar. Men det är väll en läggning ;-)
1
+ beröm från besiktningsman
- Påståendet säger ingenting, hur skall detta verifieras.
2
Brister/skavanker? Visst finns det på en bil som är 12 år, är du seriöst intresserad får du veta ALLT.
- Ta det över telefon istället och stryk detta i annonsen.
3
Lätt att åtgärda.
- Om rosten. Säkerligen inte värre än motsvarande bilar, men jag tänker. "Om det är så enkelt att fixa, varför gör du inte det innan försäljning?". Kanske ta det över telefon också.

Lycka till!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för feedback, punkt 2 och tre håller jag med om nilpanil. Jag skulle nog själv reagera på det i en annons när jag tänker efter... Berömmet på besiktningen går såklart inte att verifiera men jag tycker det tillför något iaf, jag uppfattar det som positivt i en annons.

Jag kommer inte att ge bort bilen så om ingen nappar behåller jag den, galet skön bil.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag tänker så här, med tiden ändras underlaget av köpare för en viss bil. Denna köptes antagligen ny av en rätt välbetald familj. Den som köper en kombi för 40 papp idag gör det antagligen inte för att han har det fett på banken, väljer säkerligen en som då är billigare i drift också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror att de flesta som kikar på en bil i den prisklassen är ute efter en bil som är billig i drift.

Även om din bil verkar fin är skatt, försäkring och inte minst bränslekostnaderna höga. Sedan tillkommer "riskmomentet" med en 12 år gammal bil som rullat nästan 25 000 mil i kombination med relativt avancerad och exklusiv konstruktion med presumtivt dyra reparationer som följd...

Sedan tror jag att allmänheten generellt tror att dylika BMW-bilar drar mer soppa än de gör och att reparationerna är svindyra och att man inte kan göra några reparationer själv pga. komplicerade tekniklösningar etc...

Det geografiska läget avgränsar nog antalet spekulanter ytterligare.

Köpkretsen är nog därför relativt begränsad till mer entusiastbilsinriktade personer.
Så att lägga ut annonsen här på forumet är nog ingen dum idé!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
@Johan B

"...med relativt avancerad och exklusiv konstruktion med presumtivt dyra reparationer som följd..."

Öh va?

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, V8:a med lååååång kamkedja, mängder av elektronik, väl tilltagna "slitdelar" (som bromsskivor, stötdämpare mm.) som iofs håller bra men samtidigt kostar betydligt mer att byta ut än hos t ex. en klent tilltagen komponent till en Corolla, etc...

Detta var en lyxbil när den var ny och har utrustats med funktioner och tillbehör utifrån det - ju fler tekniska finesser, desto mer som kan gå sönder!

Mvh
Johan B

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
INstämmer i att din boendeort kan minska antalet spekulanter. Letade precis beg-bil själv nyss och allt längre bort än 25-30mil kändes långt bort. Du kanske ska erbjuda dig att visa upp bilen någonstans i mellansverige för en seriös köpare?

Lasse Karlsson
ferlin!

Tycker det borde gå att sälja för de pengarna! Men tror att det är många saker som gör att det blir svårsålt! Modellen är gammal, den drar en del soppa, lite dyrare försäkring, lite dyrare service, och sen har den ju rullat en del!

Tror dessa saker för de allra flesta överider faktumet att man erhåller en kanontrevlig bil, som har allt vad åtminstone jag efterfrågar: bra drag under huven, härlig att köra, väl med plats, mycket att packa i osv, och detta till i stort inga pengar alls!

Sålde en 530IT-03 för ganska precis ett år sen som då rullat ca 19000 mil. det var visserligen en import, och den var också en bra bit från perfekt, men jag fick gå ner under 30 papp, för att kunna sälja! Men den var svårsåld vid det priset också!

Lycka till med försäljningen!

modolasse
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Den drar inte så mycket mer än ex Saab 9-5 kombi med 2,3 t motorn. Har haft bägge så jag vet. Möjligen drar 540 något mer i stadstrafik. Men körglädjen och komforten väger upp detsamt ett något högre inköpspris. . Så en familj som vill lägga 30 -35 papp på en behaglig kärra så är din 540 outstanding :) 42' tror jag inte du får. Tyvärr. Sedan så behöver ägandekostnaderna inte bli så mycket högre än ex 9-5 :an...handlar mest om tur att dyra grejer inte pajar. Kan bli lika dyrt på en Saab.. Har för mig jag pröjsade 6000 spänn för en insp 2 på bmw.. Tyckte inte jag var så farligt.. Men det var iofs 2004. Lycka till med försäljningen!

da
6
danez
BMW 1 2008
Priset är ju helt okey!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för alla kommentarer! Ni är nog nära sanningen, tycker dock att den borde locka lite fler "unga grabbar sugna på hk", iofs är jag tacksam för att jag slipper mängder av sista-priset-spekulanter. Problemet med att ha haft denna bil är att vad ska man ha för att kliva uppåt i prestanda-körkänsla, osunda funderingar på Mercedes E500 from- 10 och uppåt...borde ju ha mer ön 540:n av "allt"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En gissning från min sida:

Yngre personer vill oftast ha en lite mindre bil som tre-serien.

Generellt tror folk att BMW-bilar kostar mer att reparera/underhålla och inte minst att de drar mycket mer bensin än de gör i verkligheten.

Jag är t ex. själv lite förvånad över hur snålt min E46:a går i jämförelse med andra bilar med mindre motorer som är ungefär jämngamla - som konkret jämförelse hade vi en kort period en Toyota Corolla kombi med 1,6-litersmotor med VVTi-teknik och den drog i princip lika mycket som E46:an trots att den var nyare, hade gått mycket kortare sträcka,var mindre, vägde mindre och var MYCKET tröttare i motorn då den "saknade" två cylindrar och 0,4-liters slagvolym i jämförelse med BMW:n...
Corollan bytte vi för övrigt bort för den var jordens tråkigaste bil att köra och varje gång man satte sig i den blev man förbannad på något som var förknippat med bilen (även min fru blev irriterad på bilen varje gång hon körde den) - den var en riktig "inte-bil"; den var inte tillräckligt stor, den var inte tillräckligt kul, den var inte tillräckligt snygg/spännande, den drog inte tillräckligt lite, den var inte tillräckligt reparationsfri, fungerade i praktiken knappt att dra släp med om det var lastat med något som vägde mer än 100kg pga framhjulsdrift och klen motor etc. etc. - kort och gott fanns det inga sakliga eller känslomässiga argument som gjorde att vi ville behålla den - det är för övrigt den enda bil hittills som jag sålt och känt en stor lättnad över att bli av med - den var dock väldigt lättsåld för det verkar som att det är den typen av tråkiga små skitbilar som folk i allmänhet vill ha...Corolla har ett bra rykte om att vara bra och billig att äga men är i mina ögon tvärtom - på samma sätt men tvärtom, är det nog med BMW generellt och de med större motorer i synnerhet; folk TROR att de är dyrare och krångligare att äga samt att de är mer svårkörda i vinterföre än de är etc. etc...

Puh - det blev nästan en uppsats! ;)

Mvh
Johan B

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Jag förstår att en "gammal" BMW 540 är svårsåld. Om du ska lägga 42 tkr på en bil så kanske inte en BMW 540 som gått 24000 mil något som jag skulle rekommendera. Som en släkting i bilbranschen sa till mig en gång, "den lotten tycker jag att du ska låta någon annan ta".

Om du däremot kan skruva själv eller har ett bra kontaktnät så kan det här vara en riktigt trevlig vagn att köra. Tyvärr är den gruppen förhållandevis liten och kräsen.

E
thekinglives
E: Så olika man kan vara...jag tycker tvärt om...Du får grymt mycket bil för 40 tusen....
Ett par deciliter extra per mil och ett par lite extra olja en gång om året.

Ska du pendla långt blir denna bil så som alla bensinare dyr, men med normala mil per år(>2500) så är det ingen större skillnad.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det är galet mkt bil för pengarna! Håller med E att det är en klar fördel om man kan skruva själv, gäller ju iofs oavsett vilken bil man äger. Köper man dessutom grejor från Tyskland så kostar det inte skjortan heller.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Bilen ser vettig ut. Blev själv sugen om det inte vore för jag hade tillräckligt många BMW just nu.

Du borde få den såld, gäller bara att hitta rätt köpare. Annonserat på BMW marknaden på facebook?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Nej, där har jag inte annonserat. Ska kolla!
Riktigt fin bil, problemet med Sverige idag är att majoriteten vill ha bränslesnåla bilar och är väl en anledning till att den kan vara svårsåld.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har ett bud på 35 000 nu, är ju inte direkt toksugen på att släppa den för det men har ju å andra sidan inte blivit nerringd :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.